21.11.2017 17:51


Problém je, že lidé se ve stravování nevzdělávají, říká odborník na výživu Jan Caha

Autor: Tomáš Siřinek | Kurz: Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Češi jedí nekvalitní potraviny, protože jsou levné. Taky volí časté a příliš velké porce jídla, nebo přes den zbytečně hladoví a dohání to večer. Měli by o stravování více přemýšlet a plánovat ho dopředu, říká Jan Caha

Výživový poradce Jan Caha. Foto: Tomáš Siřinek

 

Brno – Podle odborníka na výživu Jana Cahy nemají Češi základní povědomí o stravování. Často jedí neadekvátně k vydané energii. Do svého jídelníčku volí levnější a nekvalitní potraviny. Vegetariánství a veganství nepovažuje Caha za dlouhodobě udržitelné bez zdravotních komplikací.

Jaké základní problémy vidíte ve stravování běžných lidí?

Běžní nesportující lidé se o stravování nezajímají. Proto máme tak velkou míru nadváhy a obezity ve společnosti. Problémy jsou často příliš velký příjem energie a celková nepravidelnost ve stravování. Dále výběr špatných a nekvalitních potravin. Češi nadávají na nekvalitní potraviny, ale kdyby je nekupovali, tak tu nejsou.

A u sportovců?

To je velmi individuální. Já většinou pracuji s lidmi z oblasti fitness a ti mnohdy mají přehled o stravování. Často jsou v nějakém mrtvém bodě a nemohou se pohnout dál. Úkolem výživového poradce je ten bod najít a pomoci jej překonat. Roli tu hrají faktory jako míra aktivity, sociální prostředí a genetika. Mnoho sportovců  mimo fitness výživu ale vůbec neřeší, přitom je to základní kámen výkonnosti. Fotbalisté na všech úrovních si v Česku po tréninku či po zápase dají bez problému pivo a klobásu.

V čem se liší stravování běžných lidí od sportovců?

Liší se v příjmu bílkovin, tuků a sacharidů. A ve výběru kvality jídla. Tuk a sacharid se podílí na tom, že komunita tuční. A lidi se zaměřují právě na tyto potraviny, protože jsou levné. Sportovec si může dovolit víc prohřešků a stravovat se o něco hůře, protože má fyzickou aktivitu, taky mnohdy jí více bílkovin.

Jaké návyky ve stravě by si lidé měli vypěstovat?

Prvotně návyk na pohyb, potom kvalitní výživa. Oprostit se od češství, tedy, co je laciné, to je dobré. Méně kvalitní potravina má menší potenciál se využít a v důsledku je tedy dražší než potravina kvalitní. Dále soustavnost a pravidelnost, aby každý den nebyl jiný. Je potřeba přemýšlet o výživě v délce dne. Mnoho lidí neví, do kdy bude v práci, co bude dělat potom. Pak často trpí hlady a doženou to večer.

Doporučil byste nesportujícím lidem nějaké doplňky výživy?

V podzimním a zimním období klesá kvalita potravin, takže nějaké minerální a vitamínové doplňky. Jinak nic dalšího bych neviděl. Základem je pestrá a kvalitní strava.

Co říkáte na alternativní stravovací styly jako vegetariánství a veganství?

Není to dlouhodobě udržitelný životní styl. Problém je, že lidi se na takový styl stravování dají a nedívají se do budoucnosti. Fungují tak rok, dva, tři, můžou říct, že se cítí skvěle. Deficit se projeví až za velmi dlouhou dobu. Člověk nemá uzpůsobené zažívání k tomu, aby z celulózy dokázal přijmout potřebné aminokyseliny. Posléze začnou docházet minerály a vitamíny, kolem padesátky pak přichází kritický rozpad svalové hmoty.

Dá se tento deficit nějak pokrýt, aniž by člověk od těchto stylů úplně upustil?

Ano. Vykrýt limitní aminokyseliny. Jíst alespoň vejce, zakysané mléčné výrobky. Doplňovat minerály a vitamíny, především B12. Ideálně si dát během roku pár měsíců pauzu, kdy se člověk stravuje víceméně normálně, a pak se zase vrátit k tomu svému.

Jaký je váš názor na téma přerušovaného hladovění?

Jsou to určité úpravy racionálního stravování postaveny na kalorickém nedostatku a očištění se od průmyslových potravin. Každému člověku sedí trošku jiný typ stravování a ten pro něj musí být přirozený. Také to ulehčí psychice, nemusíte se tolik starat o krabičkování jídla na celý den.

Jak byste doporučil stravovat se o Vánocích?

O Vánocích si klidně povolit uzdu, ale pak se vrátit zpátky k racionální stravě. Problém je, že lidé jí hodně a špatně třeba i celý týden. Užít si pohodu a odpočinek, klidně s mírnou dávkou alkoholu, ale nepřejídat se.

Jan Caha absolvoval Fakultu sportovních studií Masarykovy univerzity obor Regenerace a výživa ve sportu. Na též fakultě nyní vyučuje a studuje doktorské studium. Je spoluzakladatelem českého webu o kulturistice a fitness Aktin. Aktuálně pracuje ve Fitness institutu v Brně. Cvičení se věnuje přes patnáct let.

Klíčová slova: stravování, výživa, vegetariánství, veganství, jídlo

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.