27.02.2018 22:45


Pro veřejnost je přijatelnější nádraží v centru. Brněnské zastupitelstvo naopak podpořilo jeho odsun

Autor: Gabriela Štvrtňová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Na mimořádném zasedání o poloze budoucího nádraží se dnes brněnští zastupitelé rozhodli podpořit odsunutou variantu u řeky. Vybírali ze dvou možností Řeka a Petrov ze studie proveditelnosti. Nedrželi se tak koaličního slibu, ve kterém se zavázali řídit podle názorů brněnských obyvatel. Nádraží v centru pod Petrovem je podle průzkumu veřejného mínění přijatelnější pro šedesát čtyři procent z nich.

Brno – Brněnské zastupitelstvo na mimořádném zasedání v úterý schválilo odsunutou polohu budoucího nádraží, a to bez jakýchkoliv pozměňovacích návrhů. Zastupitelé vybírali mezi dvěmi variantami Řeka a Petrov ze studie proveditelnosti, kterou v říjnu 2017 zpracovala Správa dopravní železniční cesty. Rozhodli se navzdory průzkumu veřejnému mínění, podle kterého většina obyvatel Brna preferuje druhou z variant. V koaliční smlouvě se přitom zavázali, že se názorem veřejnosti řídit budou.

Pro dosavadní stanovisko města Brna hlasovalo 31 pro, 4 proti a 7 zastupitelů se zdrželo. Žádné pozměňovací návrhy zastupitelé nepřijali. Město Brno tak schválilo realizaci varianty u řeky v poloze stávající stanice Dolního nádraží. Hlavní nevýhodou Petrova je, že není zahrnutý do platného územního plánu. „Ten souvisí s přípravou stavby, s jejím financováním,,” uvedl brněnský primátor Petr Vokřál. Jako nepřijatelná je hodnocená možnost ponechání nádraží na jeho současném místě. 

Zastupitelstvo se tak rozhodlo i přes výsledek průzkumu veřejného mínění, který si nechalo vedení města vypracovat agenturou Focus. Podle něj je odsunutá varianta Řeka přijatelná pro 49 % obyvatel, zatímco nádraží pod Petrovem pro 64 %. Právě odlišný postoj občanů je častým argumentem proti zvažovanému přesunu. Průzkum jednoznačně říká, že varianta Petrov je pro občany města Brna nejpřijatelnější,” řekl Martin Ander za Stranu zelených. 

Podle městského architekta Michala Sedláčka je příčinou výsledku především nízká informovanost lidí. Ve zmíněném průzkumu 48 % zúčastněných vůbec nevědělo, jaké varianty město zvažuje. Kancelář architekta města Brna (KAM) proto v únoru a březnu pořádá setkání s obyvateli, na kterých Sedláček seznamuje Brňany s výsledky studie proveditelnosti. Na konci každého setkání děláme anketu. Zatím bylo vždy více hlasů pro nádraží u řeky,” uvedla Jana Běhalová z KAM. 

Variantu Řeka už dříve doporučila Rada města Brna i KAM. Po rozhodnutí zastupitelstva vytvoří Správa železniční dopravní cesty posuzovací protokol, podle kterého vydá doporučení vládě Centrální komise Ministerstva dopravy. Vláda bude mít rozhodovací slovo v polovině letošního roku.

Rozhovor o přesunu nádraží s aktivistkou ze sdružení NESEHNUTÍ je dostupný zde: http://munimedia.cz/prispevek/rozhovor-nadrazi-pod-petrovem-mame-v-kostech-rika-hana-chalupska-z-nevladni-organizace-nesehnuti-13224/

Klíčová slova: zastupitelstvo, nádraží, Brno

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.