06.04.2020 15:31


Pro rodiče to je náročná situace, ale možná si konečně začnou vážit práce učitelů, tvrdí pedagožka Matulová

Autor: Olga Brýžová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

V době karantény je těžké vymyslet každý den činnosti, které by zabavily děti. Své o tom ví maminka tří dětí Eva Matulová z Třebíče. Ta se stará o program nejen svých dětí, ale i dalších na místí základní škole, kde učí. Tento rozhovor napoví, jak aktuální situaci zvládá jako maminka i pedagožka a také Matulová sdělí pár tipů, jak děti zabavit.

https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.15752-9/92297924_1033058180412640_1095052103103021056_n.png?_nc_cat=109&_nc_sid=b96e70&_nc_ohc=VtZF8i9itJoAX-yQpD8&_nc_ht=scontent-prg1-1.xx&oh=2fd1afb0d4e031ca54a2e42453876d86&oe=5EB0503C

Třebíč – Trávit skoro všechen čas doma, nechodit do školy a nevidět se s kamarády může být pro děti náročné. Je dobré, aby každý den dělaly něco nového, jinak se začnou nudit a zlobit,” tvrdí maminka tří dětí a učitelka Matulová.

Jak momentálně vypadá váš běžný den?

Už téměř měsíc děti plní úkoly, které jim zadávají na webových stránkách učitelé. Já jsem osoba, která odchází do práce, poté na nákupy, zajišťuji manželovi poslání pošty, případně výběry z bankomatu. Vše zajišťuji najednou – cestou z práce, kam momentálně chodím jen kvůli administrativě. Poté už nikam nechodím.

Mátě tři děti, jak se je daří zabavit?

Děti už jsou naštěstí poměrně velké. Dopoledne plní úkoly do školy, poté si hrají spolu. Odpoledne kluci chodí pomáhat manželovi na zahradu. Dcera příliš ven nechodí, pouze jednou jsme spolu šly na pole a do lesa sbírat rostliny do herbáře. Je ale velmi kreativní, vytvořila si svoji zábavu – maluje obrazy, tvoří si takový zábavný deník, kde vlepuje, zdobí a zapisuje různé zajímavosti. Také hraje na kytaru. Kromě toho tráví čas na videochatu se svými kamarádkami a společně takto tvoří nebo si radí ohledně úkolů do školy. Děti také rády vaří a pečou. Vymýšlí různé dorty, buchty a pečou si dobroty.

Jak jste jim současnou situaci a opatření vysvětlila?

Společně jsme se jako rodina bavili o tom, že je potřeba být doma, nenavštěvovat ani kamarády v ulici, nosit roušky, ale hlavně jsme s nimi sledovali zprávy. Synové také na internetu sledují křivku nakaženosti v různých státech.

Jak na povinnost nosit roušku reagovaly vaše děti?

Dcera si poprvé přišla s rouškou trapně, nejstarší syn si ji dokonce sám ručně ušil a nosí ji, když jde k babičce. Nejmladší syn ji ještě nikde neměl, všude jezdí autem.

Jak u vás funguje domácí vzdělávání dětí?

Vzdělávání je poměrně náročné. Nejstarší syn je v deváté třídě a tak se nejvíce věnuje českému jazyku a matematice na přijímací zkoušky. S ostatním mu pomáhám já, tisknu mu materiály, poté jeho splněné úkoly skenuji a zasílám učitelům. Dcera se dopoledne s kamarádkami učí přes videochat. S učitelkou matematiky mají výuku přes Messenger, mohou se ptát na příklady a podobně. Nejmladšího syna vozím k babičce, která s ním všechny úkoly plní a já je poté odesílám přes e-mail učitelům.

Vedete kvůli rozdílnému věku dětí výuku separovaně?

Ohledně školy jednám s každým zvlášť. Byl by to chaos, kdyby mluvil jeden přes druhého.

Jak zvládáte skloubit vymýšlení programu pro vaše děti a pro vaše studenty?

Přijde mi, že sedím neustále u počítače a jen sleduji, ve kterém předmětu přibyl nový úkol, a který z nich ještě není vytištěný. Navíc musím sledovat, do kdy jaký úkol odeslat učitelům. Je toho celkem dost.

Jakým způsobem vedete distanční výuku se svými žáky?

Rodičům odesíláme různé pracovní materiály. Není to povinné, ale spíše pro zábavu, aby měly děti změnu. Píšeme si e-maily a dokonce máme facebookovou skupinu, kde rodiče nahrávají fotky dětí, jak pracují.

Jak na distanční výuku reagují žáci a jejich rodiče?

Pokud budu mluvit za rodiče - nic jiného mi nezbývá, než všechny úkoly s dětmi splnit. Díky babičce, která nám s tím pomáhá, je to jednodušší. Kdyby to bylo jen na mně, tak nevím, zda bych si se všemi úkoly věděla rady. Myslím si, že dětem vyhovuje, že nemusí trávit ve škole tolik času. Zcela určitě jim ale chybí kamarádi a setkávání s nimi. Pro rodiče to je náročná situace, ale možná si tak konečně začnou vážit práce učitelů.

Máte nějaké tipy na učení, zábavu a všeobecně trávení většiny času doma s dětmi v této době?

Je vhodné si vytvořit TO-DO list, kde si děti sepíšou všechny nápady, které by si chtěly doma vyzkoušet. Ty si potom postupně odškrtávají. Děti tak získají inspiraci a lepší pocit z toho, že každý den zažily něco nového. Dobrý nápad jsou také deskové hry, hlavně když se zapojí celá rodina. Mnoho muzeí nabízí virtuální prohlídky. Virtuálně se můžete projít i v nejslavnějších muzeích celého světa. Vhodné je si s dětmi i něco manuálně vytvořit. Nejlépe něco praktikého, co má následně další využití. Třeba krmítko pro ptáčky.

Co byste rodičům doporučila, aby toto období prožili v pohodě?

Hlavně se z toho nezbláznit. Nevadí, když se něco do školy nestihne, svět se nezboří. Myslím si, bychom volný čas doma měli všichni využít k upěvnění rodinných vazeb na které v běžném režimu nemusí být tolik prostoru.

Klíčová slova: koronavirus, děti, pedagog, Třebíč, vzdělání

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.