01.10.2013 16:31


Překupníci na Zelném trhu mají červenou. Zatím pouze na cedulce

Autor: Michal Bělský | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Ekonomika

Ovocné a zelinářské trhy jsou již v plném proudu a na brněnský Zelný trh vyrážejí stovky lidí denně. Většina zákazníku jde nakupovat s přesvědčením, že se jedná o čerstvé a domácí potraviny, nejlépe z vlastní zahrádky. Mnoho z nich však nakoupí pouze dovezené nebo nekvalitní zboží a místo moravského česneku si odvezou "paličák" ze Španělska. Poznali byste vy sami kvalitní česnek, nebo byste s nejlepším vědomím pořídili plodiny od překupníků?

Brno - Zelný trh funguje v mnoha podobách a pod různými názvy již více než sedm set let a stal se za tu dobu jedním z přirozených center v Brně. Lidé si zde mohou obstarat čerstvé domácí plodiny, ale i narazit na podvodníky, kteří kupované zboží vydávají za své. O podobných praktikách ví i jedna z místních pěstitelek Alena Klimešová. Známe tu pár lidí, kteří stoprocentně nemají své zboží. Aby se lépe prodávalo, vydávají ho za české a přitom je třeba z Polska, stěžuje si Klimešová. Časté kontroly však většinou žádné prohřešky neodhalí. Loni tu byly problémy s česnekem a kontrola vůbec nepomohla. Ostatní prodejci o problému vědí, ale stejně nic nezmůžou, dodává Klimešová.

Jana Müllerová prodává zákazníkům zboží ze své zahrádky. | Foto: Barbora Čunátová

Zákazníkům má pomoci rozdělení stánků podle barev, které rozlišuje překupníka od domácího producenta. Všechny stánky musí mít barevné označení, které rozlišuje původ jejich potravin, prozrazuje jedna z místních stánkařek Jana Müllerová. Toto nařízení každoročně vydává radnice městské části Brno-střed. Prodejcům jsme vydali povolení, která je rozlišují na tři skupiny. Ti, co mají červené povolení, jsou překupníci, zeleně jsou označeni přímí producenti a žlutou cedulku mají obchodníci, kteří si zboží jak sami pěstují, tak nakupují, vysvětluje systém označování Patricie Reinhardová, pracovnice odboru obchodu, dopravy a služeb městské části Brno-střed.

Velká část lidí však spíše než ke kvalitě přihlíží k ceně. Často se jim pak stává, že si domů odnesou zeleninu, která se jim doma brzy zkazí, nebo nemá výraznou chuť. Když se podívám na některé červeně označené stánky, zůstává mi rozum stát. Je velká drzost prodávat česnek za stokorunu za kilogram a vydávat ho za český pálivý paličák. Bohužel se hodně lidí nechá zlákat právě cenou, kroutí hlavou Klimešová a dodává, že podobné problémy jsou i s kukuřicí. Za povšimnutí stojí i nabídka broskví nebo jiného letního ovoce v podzimních měsících.

Nařízení týkající se barevných cedulí domácí prodejci schvalují, nicméně lidé o tomto rozlišení příliš nevědí. Například Zuzana Malášková, která na Zelný trh chodí pravidelně nakupovat, byla rozdělováním obchodníků překvapená. Snažím se dávat si pozor na to, co kupuji, ale o barevném rozlišení cedulek jsem nic nevěděla. Určitě si na to dám příště pozor, sděluje Malášková. Někteří zákazníci si však nehlídají prodejce, ale spíše zboží. Koukám na zeleninu a ovoce a ne na prodejce. O barevných cedulkách jsem ale vůbec nic nevěděl,říká překvapeně další ze zákazníků Zdeněk Zajíc. Prodejci i informovaní zákazníci se shodují, že je lepší rozhodovat se podle původu zboží než podle ceny, která je mnohdy zavádějící. A právě v tomto může zákazníkům pomoci barevné rozlišení stánků.

Klíčová slova: Zelný trh, Zelňák, podvodník, překupník, zelenina, ovoce, zákazník, česnek

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.