08.05.2017 13:11


Před deseti lety byla Cena Via Bona hlavně oceněním firem a bohatých mecenášů, říká Zdeněk Mihalco

Autor: Marta Svačinová | Kurz: Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Nadace Via Bona už ocenila 123 jednotlivců i firem konajících dobro. Při letošním ročníku Ceny Via Bona nebude oceněn žádný nový filantrop, je pouze symbolickou oslavou její dvacetileté historie. Na rozdíl od předchozích let teď o jejím udělení nerozhoduje odborná komise, ale veřejnost. Do konce května hlasuje o vítězi z předvybraných dvaceti příběhů oceněných v minulosti.

Nadace Via, kde pracuje Zdeněk Mihalco, oceňuje filantropii už dvacet let. Foto: Zdeněk Mihalco.

Praha – Každý dobrák od kosti, všichni, věnují peníze či svůj čas pro nezištnou pomoc druhým, mohou kromě dobrého pocitu získat i Cenu Via Bona. „Snažíme se ukazovat, že u nás žije řadalidí a funguje spousta firem, kteří dělají pozitivní věci a Česko lepším místem. Cílem ceny Via Bona je inspirovat a symbolicky ocenit ty, kteří dělají něco dobrého pro své okolí,“ říká Zdeněk Mihalco z nadace Via.

 

Přináší Cena Via Bona ještě nějaká jiná „dobra“, než propagaci filantropie?

Symbolicky ocení lidi, kteří jsou neznámí, téměř nikdo o nich neví. Pravdou je, že často o to vlastně ani nestojí. Ale přeci jen, dostane se jim určitého uznání za jejich dlouholetou práci. Důležitou součástí Ceny Via Bona je také medializace příběhů. Mimo jiné se tím snažíme trochu pootočit negativní vnímání. V Česku se děje spousta dobrých věcí, o kterých média neinformují.

 

Na co se nadace Via zaměřuje?

Usilujeme o to, aby si lidé v Česku víc důvěřovali. Vylezli ze svých obýváků a aby sami svépomocí se svými sousedy něco vytvořili a změnili, nečekali na stát či mesiáše. Věříme, že to je předpoklad k tomu, aby se nám tu všem společně žilo trochu líp.

 

Mohl byste vaši činnost více přiblížit?

Zabýváme se dvěma tématy. Kromě filantropie je to podpora komunitního života v Česku. Jedná se o malé projekty spolků po celé republice, často v malých městech či na venkově. Ukazujeme jim například, jak zapojovat veřejnost, jak získávat další peníze na svou činnost, dáváme jim granty v řádu desítek tisíc korun. Zkrátka podporujeme aktivní lidi, kteří rozhýbávají a proměňují místo, kde žijí.

 

Kdy jste někoho ocenili poprvé?

Cenu Via Bona jsme začali udělovat před dvaceti lety. Chtěli jsme navázat na prvorepublikovou tradici filantropie a dostat tento pojem do širšího povědomí. Dnes už je pojem zavedený, ale stále se objevují nové výzvy. Třeba otázka, jak darovat správně, aby dar měl trvalý a široký dopad.

 

Čím se letošní dvacátý ročník Ceny Via Bona liší od předchozích?

Řekli jsme si, že je čas na malé ohlédnutí. Vybrali jsme dvacet příběhů z historie ceny a na našich stránkách vytvořili dvacet malovaných filantropických komiksů, které příběhy ukazují. Jejich čtenáři hlasují pro příběhy, které je zaujaly nejvíce. Vítěze symbolicky oceníme na konci května.

 

Jaká byla kritéria k nominaci a ocenění v předchozích letech? Kdo o tom rozhodoval?

V běžném ročníku o oceněných rozhodují odborné komise. Akademici, novináři, lidé z firem a ti, kteří se filantropií dlouhodobě zabývají. Mezi kritéria patří to, jaký má pomoc jednotlivých filantropů dopad a jeho dlouhodobosti. Není přitom rozhodující, zda filantrop daroval svůj čas, energii či peníze.

 

Co vás vedlo k tomu, dát letos prostor pro hlasování veřejnosti?

Chceme cenu posunovat směrem k širší veřejnosti. Zatímco před deseti lety byla Cena Via Bona hlavně oceněním firem a bohatých mecenášů, v posledních letech se snažíme upozorňovat i na malé-velké příběhy obyčejných lidí a ukazovat, že filantropem se může stát opravdu kdokoliv.

 

Jak komise vybrala vhodné kandidáty ze všech dosavadních vítězů?

Komise letos pouze předvybrala ze 123 příběhů dvacet, které jsou podle jejího názoru nejsilnější. Dalším důležitým aspektem výběru bylo, že jde o projekty, které vznikly a které jsme ocenili třeba před deseti lety, ale které úspěšně fungují dodnes. Z těchto dvaceti příběhů už ty nejlepší vybírá veřejnost.

 

Do kdy a jak se může hlasovat při letošním ročníku?

Hlasovat může kdokoliv, a to on-line. Přesně do čtrnáctého května.

 

Letos tedy nebudete oceňovat nikoho nového? 

Nikoliv, filantropy budeme hledat zase za rok.

 

Jak oceníte vítěze letošního ročníku?

Ocenění je každoročně pouze symbolické, soškou od sochaře a umělce Františka Skály.

 

Máte mezi příběhy svého favorita i vy?

Mám, ale vzhledem k tomu, že hlasování ještě probíhá, tak nechci někoho příliš navádět. Obecně mám ale rád příběhy podnikatelů, kteří oživují a rozhýbávají nějaký zapadlý pohraniční region. Nejenže v místě dávají lidem práci, ale ještě dokáží opravovat památky nebo tvořit komunitní život. Takových příběhů je mezi dvacítkou vybraných několik a přijde mi to úctyhodné.

 

 

Zdeněk Mihalco

Dříve pracoval jako novinář v Hospodářských novinách či časopise Forbes. Po deseti letech v médiích se rozhodl změnit obor a dnes pracuje pro Nadaci Via. Na starosti komunikaci a podílí se také na vedení organizace.

Klíčová slova: filantropie, Via Bona

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.