15.10.2017 22:29


Pražští komunisté sází na konzervativní kampaň a udržení stálých voličů

Autor: Jitka Kubátová | Kurz: Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Menší stánky rozeseté po Praze a agitační letáky do schránky jsou hlavní zbraní KSČM v kampani před volbami do Poslanecké sněmovny. Konzervativní kampaň cílí hlavně na udržení stávajících voličů.  K vidění jsou ale také plakáty s jedničkou pražské kandidátky Martou Semelovou přelepené posledním dopisem Milady Horákové, který poslala z vězení před svou popravou.

Praha - Necelý týden před volbami do Poslanecké sněmovny vrcholí předvolební kampaň Komunistické strany Čech a Moravy v hlavním městě. Obyvatelé Prahy dostávají plošně propagační letáčky do schránek, v metru mohou narazit plakáty s třešněmi a na ulicích potkat stánky KSČM, kde členové a kandidáti strany osobně prezentují svůj program a lákají voliče k diskuzi. Komunistická strana zvolila konzervativní kampaň, podobnou té v předchozích letech, cílí především na věrné voliče komunistů a na starší a sociálně slabší nerozhodnuté voliče.

  „Celá naše kampaň je realizována jako kontaktní. Klíčovým nástrojem pro nás je osobní kontakt s voličem,
a to buď přímo na ulici, nebo skrze sociální sítě, které dnes více využíváme. Ale otevřeně řečeno v oblasti sociálních sítí máme ještě značné rezervy. Míříme především na levicového voliče, na zaměstnané občany, kteří dosahují průměrné a podprůměrné mzdy a na občany, kteří jsou sociálně ohroženými skupinami. Chceme získat nové voliče a tím i větší vliv na uplatňování našeho volebního programu. Spodní hranice úspěchu je pro nás udržet počet voličů z roku 2013,“ přibližuje hlavní strategii KSČM tajemník pražského krajského výboru Viktor Pázler.

Pražská kampaň vyjde komunisty zhruba na dva miliony osm set tisíc korun, oproti jiným stranám jde
o poměrně malou částku. Komunisté ušetří hlavně za masmédia, největší položkou v rozpočtu jsou propagační letáky a plakáty.  Voličská základna komunistů v Praze je tradičně nejmenší ze všech krajů, v minulých volbách do poslanecké sněmovny zde získali jen osm a půl procent. „v Praze se KSČM dlouhodobě nedaří, což poměrně logické, souvisí to hlavně s tradičně pravicovým zaměření Pražanů a vyšší životní úrovní,“ vysvětluje politolog Matěj Pospíchal.

 „KSČM se svou kampaní tradičně odlišuje od většiny ostatních stran, nesází na billboardy a jiné vizuální prostředky. Díky tomu je kampaň strany poměrně levná. Komunisté se tradičně snaží především mobilizovat své voličské jádro a jsou si vědomi faktu, že nemohou příliš doufat v získání nových voličů – jednak kvůli své návaznosti na KSČ, jednak díky přítomnosti dalších, pro protestně naladěné voliče zajímavých alternativ (SPD, do jisté míry hnutí ANO). Volební kampaň je tedy spíše nenápadná a nepříliš výrazná.“ popisuje Pospíchal.

Nejvýraznějším prvkem letošní kampaně se staly plakáty s jedničkou kandidátky Martou Semelovou. Část
z nich před týdnem neznámý autor přelepil posledním dopisem Milady Horákové z vězení, kde čekala na popravu. „Tyto přelepy hodnotíme jako vandalismus vzhledem k tomu, že poškozují námi zaplacenou reklamu. Přelepy jsou odstraňovány a pokud by tento vandalismus pokračoval, zvážili bychom podání trestního oznámení na neznámého pachatele,“ konstatoval k situaci Pázler. Autor vylepením dopisu pravděpodobně reagoval na kontroverzní výroky Semelové z února 2014, kdy v pořadu Hyde Park zpochybnila, že přiznání Milady Horákové bylo vynucené komunistickou stranou. „Bylo to v té době, já to považuji samozřejmě za nešťastné, nicméně Milada Horáková se také přiznala ke všemu, ke své činnosti,“ vyjádřila se v pořadu Semelová.  

Nevýraznost předvolebního snažení komunistů dokazuje i fakt, že řada Pražanů si kampaně KSČM všimla, až když se objevily přelepené plakáty.  „Nejvíc v Praze asi vnímám billboardy, ty jsou všude. Od komunistů jsem viděl hlavně poutače v metru se Semelovou a Horákovou. Stánky víceméně ignoruju, nemám zájem, aby do mě někdo hučel,“ popsal svůj vztah ke kampaním Luboš Veverka. „Kdybych nečetl o dopisu Horákové, ani bych nevěděl, že komunisti nějakou kampaň mají,“ přiznává také Milan Hruška.

Oproti tomu stálí voliči KSČM jsou s kampaní spokojení. „Ráda si s nimi na stánku popovídám, mají čas mi všechno vysvětlit a poslechnout si, co trápí mě, normálního člověka,“ pochvaluje si osobní kontakt Lucie Chalupová.

Klíčová slova: KSČM, volby 2017, kampaň, Milada Horáková, Marta Semelová

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.