11.05.2015 15:10


Praha je jiný svět, Brno problémy s taxislužbou tolik netrápí

Autor: David Jan | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Praha vs. prachy. Tak se jmenuje investigativní projekt Janka Rubeše na Stream.cz, v němž odhaluje nekalosti pražských taxíkářů. Okrádání cizinců, ignorace policistů, takřka mafiánské praktiky. V Brně takto dramatická situace nepanuje. Taxíkářů je mnohem méně, a tak se jim nedostává takové anonymity jako v hlavním městě.  I Brno však řeší problémy s ilegálními řidiči bez licence. 

Brno – Přestože se říká, že v centru Brna člověk dojde za půl hodinu kamkoliv, a hromadná doprava funguje bezproblémově, nejen turista občas využije služeb vozidel se žlutou svítilnou TAXI. Čtyři stovky taxíkářů v Brně denně doufají v další zákazníky a vozí je přes celé město, někdy i dál. Pokusili jsme se zjistit, jaká panuje mezi brněnskými taxíkáři atmosféra, jestli je možné jet s taxíkem bez licence a zda je na místě se obávat, že řidiči Brňany možná okradou.  Taxíkář čekající před brněnským hotelem Grand. FOTO: Jan David

Boj o parkovací místa

Brno již v minulosti zažilo vleklé spory mezi taxikáři, týkající se parkovacích míst. Jejich přerozdělování je v kompetenci magistrátu, velký zájem je zejména o lokality v centru města. Ještě před rokem město pod vedením Romana Onderky zvažovalo variantu veřejné dražby nejlukrativnějších parkovacích míst před hlavním nádražím. Proti tomu se však ozvalo několik desítek brněnských taxíkářů. Tvrdili, že vedení města jde na ruku soukromé firmě City taxi, která měla jako jediná šanci místa před nádražní budovou vydražit. „Jedno místo by nás stálo tři a půl milionu na čtyři roky. Všichni jsme se ale vzepřeli, protože tolik prostě nevyděláme a vedlo by to akorát k podvodům,“ namítl soukromý taxíkář Miloš Dlouhý. Společnost City taxi odmítla, že by ji město chtělo tímto rozhodnutím zvýhodnit. 

Brnu však od podzimu vládne nová koalice hnutí ANO, Žít Brno, lidovců a zelených. Aktuálně magistrát parkovací místa pro taxíky nevydává. „Úřad se už několik měsíců odvolává na přípravu nového způsobu přerozdělování taxi stání. Podoba takového záměru nám však není známá,“ vysvětlil Tomáš Vít ze City taxi. Vyjádření zástupců magistrátu se nám k dnešnímu dni nepodařilo získat.

Kromě přidělených míst mají taxíkáři možnost stát na takzvaných veřejných místech zřízených městem. Jejich seznam je uvedený na webových stránkách města Brna a platí, že kdo na místo přijede nejdřív, může tam po neomezenou dobu čekat na zákazníky. Dále existují také soukromá parkovací místa, u nichž vždy záleží na konkrétní smlouvě s jejich provozovatelem. Například již zmiňovaná City taxi může jako jediná taxislužba stát u Hotelu Grand, protože má dohodu s dopravcem Student Agency.

Nelegální taxíkáři

Policisté i samotní taxíkáři varují před řidiči, kteří služby poskytují bez povinného oprávnění, tedy licence vydávané magistrátem města. Většina nelegálních přepravců se po Brně pohybuje v nočních hodinách. Jak tedy může zákazník poznat, že cestuje s taxíkářem s licencí? „V automobilu musí být žlutá průkazka s fotografií řidiče a s razítkem úřadu. Na vozidle musí být vystavený ceník jízdného a v Brně musí mít vozidlo navíc vylepenou na zadním okně speciální nálepku,“ vysvětlil brněnský taxíkář Zdeněk Řihák. Nálepka připomíná dálniční známku a je potvrzením o koncesi, tedy povolení poskytovat taxislužbu.

Nelegální řidiče ale většinou není možné najít na místech vyhrazených pro taxislužby. Snaží se být nenápadní. Často se domluví s nějakým hudebním klubem či restaurací, kontaktuje je přímo personál podniku. „Nemají většinou taxametr a nikdy vám taky nevydají potvrzení o zaplacení. Mnohdy se jakoby pověsí za legální taxi a své služby nabízejí takzvaně na mávačku, pokud před ním jedoucí taxík zákazníky nenaloží,“ objasnil Radek Kolář z brněnského cechu taxíkářů. Ten aktivně spolupracuje s městskou policií a snaží se proti ilegálním taxíkářům bojovat.

Stvrzenka za trasu od Hotelu Grand ke klubu Fléda v Brně. Strážníci taxíkáře kontrolují průběžně, hlavně však v pátek a v sobotu, kdy lidé služby řidičů využívají nejčastěji. Několikrát do měsíce ke kontrolám vyjíždí také příslušníci státní policie, někdy i v doprovodu pracovníků magistrátu. Na rozdíl od hlavního města Prahy v Brně neexistuje speciální jednotka policistů, kteří se každodenně zaměřují jenom na poskytovatele taxislužeb. „Sestavovat zvláštní tým by s ohledem na počet turistů i taxíků nebylo účelné. Strážníci se věnují celkové situaci v dopravě a při běžné činnosti se zaměřují i prohřešky taxikářů. Jsou speciálně proškolení z předpisů týkajících se vozidel taxislužby,“ řekl mluvčí Městské policie Brno Jakub Ghanem.

V Brně podle Koláře jezdí asi čtyři sta taxíků s licencí, její získání přitom není nic jednoduchého. Brňáci musí složit jedny z nejobtížnějších zkoušek v Česku," potvrdil Dlouhý. Více o práci taxíkářů v Brně si přečtěte v rozhovoru s Milošem Dlouhým zdePočet ilegálních řidičů není možné odhadnout.

Stejná trasa, jiná cena?

Zřejmě nejdiskutovanějším problémem v pořadu Praha vs. Prachy jsou situace, kdy taxíkáři zákazníkům účtují výrazně vyšší cenu, než jakou jim povoluje maximální možná sazba na jeden kilometr, určovaná městskou vyhláškou. Nejčastěji dochází k podvodům na cizincích, kteří do České republiky přijíždějí za zábavou, o stanovených cenách netuší a nevadí jim utratit pár stovek navíc.

Nejvyšší povolená sazba je v Brně třicet korun na jeden kilometr, mimo Brno o deset korun více. K ní je vždy potřeba ještě přičíst nástupní sazbu, kterou má většina brněnských řidičů shodně na čtyřiceti korunách. „Nepoctivý taxíkář může s cenou manipulovat tak, že nastaví vyšší než maximální povolenou cenu, vždy to ale půjde vidět na účtence. Nebo vůbec nezapne taxametr, v takovém případě ale vydělané peníze nedaní,“ domnívá se Řihák. Podle Dlouhého jezdí někteří taxíkáři delší trasu, než jakou je možné se na domluvené místo dostat. Komplikovaná je i cesta z jednoho tarifního pásma do truhého. „Pokud jede za Brno, může si na taxametru nastavit jinou sazbu. Ale měl by na to zákazníka upozornit. Takto může vyšší sazbu zapnout například už na nádraží, což by měl správně udělat až při výjezdu z Brna,“ dodal.

Podle zjištěných informací však v Brně k účtování vyšší ceny příliš často nedochází. A na praktiky taxíkářů si nestěžují ani cizinci. „Jsem v Brně na Erasmu a první měsíc jsem se ještě vůbec neorientovala v jízdních řádech, proto jsme s kamarády jezdili taxíkem poměrně často. Vždycky jsme si ale zjistili, kolik bychom měli zhruba platit, a nikdy se nám nestalo, že by po nás někdo chtěl více,“ řekla portugalská studentka Fatima Santos.

Zkouškou taxíkáři prošli

Jízdu taxíkem v roli cizinců jsme si přesto chtěli vyzkoušet na vlastní kůži. Ani jízda od hotelu Grand ke klubu Fléda ale nepřinesla zjištění o nekalých praktikách. Námi oslovený taxíkář sice vůbec nerozuměl anglicky, do klubu nás však dovezl nejkratší trasou, naúčtoval správnou cenu a i přes naši snahu tvářit se, že se nevyznáme v českých bankovkách, si vzal pouze částku, která mu náležela.

A brněnští taxíkáři obstáli i při další zkoušce. Tentokrát jsme tvrdili, že už takřka nemáme peníze, a tak můžeme zaplatit jenom určitou částku. V takovém případě by nás mohli do cíle vzít pouze v případě, pokud by vypnuli taxametr a z domluvené ceny by neodvedli daň. Naše návrhy však opakovaně odmítli. Jeden ze soukromých taxíkářů přesto nakonec po skončení brněnského Majálesu kývnul a byl ochotný nás odvézt za dohodnutou částku. Ukázalo se však, že souhlasil jednoduše proto, že již cenu vybrané trasy zná nazpaměť, a tak věděl, kolik budeme nakonec platit. Po správném vydání účtenky nám dokonce dvě koruny odpustil. Reportáž o jízdě brněnským taxíkem v roli cizinců čtěte zde.

Pokud má zákazník přesto pocit, že mu řidič naúčtoval vyšší cenu, co proti tomu může dělat? „Vyžádat si účtenku. Na tom to většinou ztroskotá, protože taxikář, který podvádí, vám ji nebude chtít vypsat. Většinou vám vynadá, ujede a vy zůstanete bez účtenky. Ale v Brně se takové situace stávají zřídka,“ tvrdí Dlouhý. Pokud má svezený zákazník i po obdržení účtenky pocit, že byl okraden, může zavolat policii nebo si i se stvrzenkou stěžovat na dopravním úřadě či České obchodní inspekci, které případ postoupí správnímu řízení.

Praha je jiný svět

Zdá se tak, že brněnská taxi ve srovnání s Prahou obstála. Kromě poctivých řidičů svou roli však bezesporu hraje výrazně nižší počet taxislužeb a hlavně turistů. „Praha je úplně jiný svět, stovky řidičů, deseti tisíce turistů, podvody na každém rohu. V Brně se každý zná, takže se jakákoliv levárna brzy rozkřikne po celém městě,“ srovnal situace taxíků ve dvou největších městech republiky Lukáš Nový, jenž se před pár lety odstěhoval z Brna do Prahy a celý život se živí poskytováním taxislužby. Podle něj ale není možné si Brno idealizovat. „Černí taxíkáři se objevují všude i policie je na ně krátká, protože vyjíždějí jenom výjimečně nebo hodně nenápadně. A i ti poctiví občas trasu zbytečně prodlouží, holt není kšeft,“ dodal.

I přes konkurenční boj jsou vztahy mezi brněnskými taxíkáři dobré, výrazná rivalita nepanuje ani mezi třemi největšími poskytovateli taxislužeb, City taxi, Impuls a Lido taxi. Pokud se ale Brňan potřebuje svézt taxíkem častěji, vyplatí se jezdit s osvědčeným řidičem, u nějž si je jistý, že se jízda i cena bude pohybovat v mezích zákona. Jistotou pak je si vyžádat účtenku. „Slušní taxíkáři budou mít vždycky zájem na tom, aby se nekalostí dělo co nejméně,“ uzavřel Dlouhý.

                                                                                                                                   Jan David, Gabriela Petriková

                                                              (s přispěním Tomáše Maci, Evy Bártové, Moniky Ryšavé a Markéty Turkové) 

                                                                                        

Klíčová slova: taxi, Brno, taxíkáři, parkovací místa, cizinci, turisté, zkouška

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.