13.12.2014 16:20

Povinná maturita z nás nadšené matematiky neudělá

Autor: Veronika Kovářová | Kurz: Stisk | Kategorie: Publicistika

Derivace, permutace, rovnice, ze všech těch slov mi celých osm let studia na gymnáziu naskakovala husí kůže. Matematika mi nikdy nešla, nikdy mě nebavila. Věděla jsem ale, že ji na gymnáziu musím nějak přetrpět a zvládnout ji alespoň v takové míře, abych se dostala k maturitě a následně utekla na vytoužený humanitně zaměřený obor.

Představa, že bych z matematiky maturovala, pro mě byla odjakživa noční můrou. Mohla jsem se snažit, jak jsem chtěla, ale matematickými výrazy popsaná tabule mi nic neříkala a vyvolávala ve mě pocity naprostého zoufalství. Příklady, které zabraly celou tabuli, a další dvě tabule zabraly jejich výsledky, mi vždy přišly naprosto absurdní. K čemu mi to bude? Tu otázku jsem v duchu sobě i nahlas vyučujícím položila asi stokrát. K čtvrtletní práci, k pochopení další látky... Ať byla odpověď jakákoli, nikdy mě nepřesvědčila o tom, že opravdu stojí za to dané látce své mozkové buňky a nervy věnovat. Rezignovaně jsem tedy dané příklady a všelijaké matematické klikyháky překreslovala do sešitu s poznámkami co to ten vykřičníček, a podobné matematické vychytávky, vlastně znamená.

S přibývajícími lety strávenými na gyVeronika Kovářová. Foto: Annamária Ondrejková.mnáziu má averze k matematice narůstala, a tak jsem ve třetím ročníku zjistila, že i se čtyřkou na vysvědčení z nenáviděného předmětu se dá žít. Že jsem středoškolskou matiku nakonec doslova s odřenýma ušima úspěšně absolvovala a dostala se až k maturitě, považuju tak trochu za zázrak. Díky tomu, že jsem si mohla k maturitě vybrat naopak své předměty oblíbené, jsem v klidu (kdo mě zná ví, že jsem nervák a úplně v klidu to tedy nebylo)  odmaturovala a stala se spokojenou studentkou žurnalistiky, kterou jsem vyhodnotila jako bezpečnou, co se jakýchkoli matematických předmětů týče.

Když teď slyším o plánech ministra školství Chládka, který by chtěl zavést povinnou maturitu z matematiky už od roku 2019, a o tom, že již od roku 2016 by měli všichni středoškoláci absolvovat rovněž jednotné přijímačky, jsem opravdu ráda, že mě jeho plány minuly. Kdyby ne, možná tu dnes takto nesedím a nepíšu článek. Nejde ale o mě. Studentů, jejichž vztah k matematice je podobný jako ten můj, je na středních školách spousta. Matematika totiž dlouhodobě vychází z průzkumů jako vůbec nejméně oblíbený předmět mezi českými studenty.

Představa, že někdo, komu matematika podobně jako mě opravdu nejde, ale je třeba skvělým češtinářem, historikem, nebo nadšeným biologem, by byl už kvůli obtížným přijímacím zkouškám nebo povinné maturitě z matiky předurčen ke studiu na "učňáku", mi přijde naprosto absurdní. Ano, ani čeština nejde každému, a to, že budoucí fyzik či ekonom musí umět napsat vyprávění, je podobým nesmyslem. Přesto si však myslím, že mateřský jazyk je něčím, co dennodenně používá každý z nás, a měli bychom tedy jeho základy všichni znát.

Ministr Chládek argumentuje tím, že chce zvýšit zájem studentů o technické obory. Minimálně za sebe však mohu říct, že i kdyby mě někdo nutil učit se matematiku povinně, budu naopak ráda, když se jí co nejdříve zbavím. Humanitně zaměřený člověk se podle mě nikdy nestane nadšeným technikem, který zaplní místo na pracovním trhu.

Za mnohem efektivnější řešení než testování, které neukáže opět nic jiného, než že studentům matematika nejde, bych považovala zamyšlení nad změnou zastaralých učebních osnov. Změnou, která by nenásilnou formou přiměla studenty dát matematice novou šanci. Myslím, že i sami pedagogové potvrdí, že velká část látky, která je na gymnáziích v současné době probírána, je pro většinu absolventů v praxi téměř nevyužitelná.

Přesto i já věřím, že může být matematika užitečná. Musela by být ale vyučována tak, aby v ní studenti viděli smysl a praktické využití. Velmi aktuální je podle mě pak téma zlepšení finanční gramotnosti. Myslím, že základy finanční matematiky by většina z nás využila v životě lépe než logaritmické rovnice.

Klíčová slova: Matematika, povinná maturita