22.04.2014 10:12


Potřebujete opravit kolo? Tak se zařaďte do fronty

Autor: Bureš Michal | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Ekonomika

S příchodem jara oprášily své bicykly stovky cyklistů. Ti kromě pěšin a silnic zaplnili také servisy a opravny kol. Zaměstnanci cykloservisů si v těchto dnech na nedostatek zákazníků nemohou stěžovat. Naopak, jako každé jaro zažívají v práci nejnáročnější období. Většina lidí totiž chodí s žádostmi o opravu a seřízení kol do dílen nárazově, v závislosti na počasí, které nyní k cyklistickým výletům přímo vybízí. Cykloservisy tak praskají ve švech. Kdo se do nich s kolem teprve chystá, nemůže počítat s tím, že mu ho opraví na počkání. 

Brno, Olomouc – Ať už potřebujete své kolo jen seřídit, nebo je na něm nutné vyřešit větší závadu, budete si v těchto dnech muset ve většině servisů vystát frontu. V dílnách mají mechanici napilno a nové zakázky prozatím spíše odmítají. Těch cyklistů, kteří udržují svá kola průběžně během roku, totiž není mnoho. Většina z nich vtrhne do opraven až s prvními jarními dny. „Mnoho rekreačních cyklistů, kteří jezdí jen občas, pečuje o svá kola nárazově. Na kontrolu přijdou vždy až tehdy, když je napadne udělat první jarní výlet. Velké množství lidí pochopitelně opravu a servis kola vyžaduje co nejrychleji, takže jara jsou pro nás vždy náročná a zákazníků je plno,“ vysvětluje mechanik z brněnské prodejny HobbySport Filip Lukáš. 

Kamil Toman má letos zakázek velké množství už od února. Sezona začala nebývale brzo. Foto: Michal Bureš

Stejný trend vidí Filip Lukáš i v prodejnosti nových kol. „Zájem lidí o nová kola časově přímo kopíruje jejich zájem o opravy v servisech. Když se udělá teplo a cyklisty napadne vyjet, rovněž je zároveň napadne svá stará kola vyměnit a koupit nová,“ říká mechanik. Jak však dodává, výjimkou jsou zákazníci, kteří mají zájem o drahé modely. „Vědí, že některá dražší kola je třeba shánět už dopředu, případně dlouhodobě sledují ceny a novinky na trhu. Ve výsledku nakupují jiným způsobem, než rekreační cyklisté, kterých je však většina. Ti skutečně navštěvují cykloservisy a prodejny v závislosti na počasí,“ objasňuje Lukáš.

Pokud lidé chtějí vyjet na cyklostezky hned ze začátku sezony, musejí na ni připravit kolo velmi zavčas, ideálně už v zimě. „Já to vždy řeším v lednu. V servise je prázdno a kolo mám hned hotové,“ říká cyklista Josef Chládek. 

Letošní cyklistická sezona je však oproti minulým rokům netypická. Může za to mírná zima, která do některých oblastí nepřišla prakticky vůbec. „Letos všichni vyjeli na kolo už v únoru. Tady na Hané nespadla jediná sněhová vločka, takže dělám několik kol denně už tři měsíce v kuse a práce neubývá,“ říká provozovatel olomoucké opravny Kamil Toman. 

Stejně jako v jiných servisech, i on kvůli velkému množství zakázek nemá čas vyhovět zájemcům o opravu kol ihned. Cyklisté by se ale podle něj měli naučit dbát o svá kola také sami. „Jestli nechcete investovat příliš často do nových dílů, je třeba se o kolo v průběhu roku permanentně starat. Stačí průběžně dotahovat všechny šrouby. Především je nutné promazávat lanka a řetěz. Stejně důležité je držet kolo v čistotě a nenechávat na něm dlouhodobě vrstvy bláta a prachu. Součástky potom zadrhávají a velmi rychle se opotřebují. Lidé pak celí nešťastní navštěvují servisy a investují nemalé částky do oprav naprosto zbytečně. Závadě může správnou domácí údržbou předejít každý,“ radí Toman.

Největší pracovní zátěž, kterou právě zaměstnanci cykloservisů a prodejen zažívají, trvá podle Filipa Lukáše zpravidla do konce dubna. „První dva měsíce na jaře jsou nejhorší. Shon během května a června ustává. S nástupem času dovolených se ale o letních prázdninách zákazníci poměrně ve velkém opět vracejí,“ uzavírá Lukáš. 

 

Klíčová slova: kola, servisy, cyklistika

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.