01.03.2018 09:56


Podporovatelé startupu české hry slíbené odměny nedostanou. Nejproblematičtější je váznoucí komunikace organizátorů

Autor: Kristýna Svobodová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Česká počítačová hra Kingdom Come: Deliverance je nejočekávanějším herním titulem letošního roku. Část peněz pro dlouholetý vývoj totiž zaplatili sami fanoušci ještě dříve, než byla hra uvedena na trh. Mnohých odměn, které jim tvůrci za finanční podporu přislíbili, se však stále hráči ještě nedočkali a nejspíš ani nedočkají. Výroba a doprava některých předmětů je totiž složitější, než se původně očekávalo.


Praha – Několik let programování, veřejné neutuchající nadšení a sbírka desítek milionů korun na pokračování projektu. Takové je pozadí dlouhodobých příprav Kingdom Come: Deliverance, hry publikované pod hlavičkou českého studia Warhorse v únoru 2018. Čím blíže bylo datum vydání, tím více se spekulovalo nad finální podobou nejen herního titulu, ale i odměn, které studio svým věrným podporovatelům přislíbilo. Když však prvním několika vybraným dorazily balíčky s upomínkovými předměty neúplné, entuziasmus výrazně opadl a vystřídal jej zprvu zmatek a posléze rozhořčení. Proč fanoušci nedostali to, co si zaplatili? Dle slov Jiřího Rýdla, marketingového ředitele Warhorse, stojí v cestě vzájemné spokojenosti nejen logistická řešitelnost, ale i čas, který kvalitní a smysluplné zpracování některých ze slibovaných odměn zabere. Jejich finální podoba proto prozatím zůstává otázkou.

Na oznámení změn mělo přitom studio času víc než dost. Kampaň pro podporu české hry tvůrci představili skrze crowdfundingový web Kickstarter už v lednu 2014, kdy jim po roce a půl přípravných prací došly prostředky poskytnuté většinovým vlastníkem Warhorse, Zdeňkem Bakalou. Od fanoušků se jim tímto způsobem dostalo podpory v podobě téměř 32 milionů korun. Po několika dalších letech vývoje vydalo studio 13. února letošního roku hru, která je svým dějem i lokací zasazená do prostředí českého království v 15. století. Někteří z těch, kdo projekt před čtyřmi roky zachránili před krachem, jsou však nyní zklamaní. Nedostali to, co jim bylo přislíbeno a čím více zaplatili, tím více toho chybí. Video z tvorby? Nestihlo se. Tištěný manuál? Chybí bez udání důvodů. Kovový obal, takzvaný steelbook? Příliš těžký... „Steelbook jsme měli na stole a říkali si: tak jdeme do steelbooku nebo digipaku? A vyhrál digipak, a tady kromě estetického hlediska sehrála roli i hmotnost – museli jsme totiž řešit, aby se balíčky kvůli přepravě vešly do určité hmotnostní kategorie - a že třeba mince a figurka něco taky váží,“ komentuje Rýdl na oficiálním fóru s dodatkem, že odměny putují do 70 zemí světa. Podporovatelé tak nyní mohou po studiu požadovat maximálně finanční náhradu, mnoho jiných možností jak se bránit nemají – peněžní pomoc startupovým kampaním provádí přispěvatelé vždy na vlastní riziko.

Mnozí hráči rovněž upozorňují na skutečnost, že edice, kterou získali za podporu hry v řádech několika tisíců, je v podstatě totožná s levnější, sběratelskou verzí s předměty navíc, dostupnou v obchodech. „Já bych rozhodně uvítal edice z Kickstarteru jiné a originální. Na ty nejdražší nemám, takže ta moje je stejná jako sběratelská, jen u ní chybí soška. Co se zbylého obsahu odměny týče, vývojářský tým se snaží plnit to, co slíbil, jsem s tím spokojený,“ uvádí Daniel Bucha, který kampaň podpořil částkou téměř dvou tisíc korun. Sběratelská edice přitom vznikala zhruba rok, výběr dodavatelů, materiálu a vzhledu neponechalo studio Warhorse náhodě, upomínkové mince, figurky i meče jsou vyráběné ručně. „Když jsme v listopadu poprvé viděli finální prototyp dárkového balení v celé kráse, spadla nám doslova čelist. A nejen nám, firma, která navrhla a vyrobila krabice byla na své dílo tak pyšná, že uvažuje, že ji přihlásí do soutěže o obal roku,“ tvrdí Rýdl. Dle twitterového účtu Warhorse studia tak za celým projektem stojí 4 roky dřiny a 74 tisíc hodin tvrdé práce.

Stále se však najdou tací, kteří organizátorský tým na veřejných fórech rozhořčeně kritizují, a to především v jejich přístupu k podporovatelům a nedostatečném zveřejňování relevantních informací. „Nepodezírám vývojáře ze zlých úmyslů nebo podvodu, ale jako častý podporovatel kickstarterových projektů považuji za vhodné konstruktivně poukázat na chyby Warhorse při rozhodování o odměnách a komunikaci o změnách. Oznámit, že tvůrce jednostranně změnil obsah odměn ve chvíli, kdy jsou balíky doslova na poště, je prostě pozdě,“ míní Petr Molík, jeden z mnoha fanouškovských mecenášů. „Osobně jsem projekt podpořil celkem vysokou částkou, podpořil jsem vznik kvalitní hry z české historie. Libovolné odměny jsou pro mě spíš milým bonusem k úspěšnému projektu. Rozhodně nepožaduji vrácení peněz, ani nepovažuji projekt za nepovedený kvůli chybějící kovové krabičce,“ dodává a shrnuje tak názor velké části komunity a zároveň smysl crowdfundingu.

Valná většina totiž vnímá účast v kampani především jako možnost vyjádření sympatií k projektu. „Přispění na vývoj Kingdom Come: Deliverance určitě nelituji, bylo by fajn mít všechny slíbené věci, ale už před několika lety jsem tohle gesto bral jako důkaz podpory hry,“ vysvětluje další z fanoušků, Martin Kozlovský. O to více si pak cení času stráveného hraním. „Hra samotná je pro mě naprosto úžasná. Někdy tvrdá, pro hráče, kteří nejsou zvyklí, asi i hodně složitá. Příběh se mi líbil, postavy jsou slušně napsané, souboje i systém získávání schopností jsou skvělé. Jediné, co občas dokázalo zkazit zážitek, byly náhlé technické problémy, záseky a grafické vykreslení,“ doplňuje Kozlovský a poukazuje na nejčastější důvod negativního hodnocení hráčů.

Přesto se základna stoupenců hry rozrůstá vysokým tempem. Za necelé dva týdny od vydání ohlásila webová aplikace Steamspy přes půl milionu zakoupených kopií. S dosud nezveřejněnými daty z prodeje konzolové verze se ale předpokládá číslo dvojnásobně vyšší. Dlouhé čekání se mnohým hráčům vyplatilo a snaha o historickou věrnost vzhledu postav i prostředí je zřejmá na první pohled. „Pár let zpátky, kdy autoři zásobovali své fanoušky pravidelnými videovlogy, jsem poslal směrem k vývojářům pár emailů reagujících na některé historické nedostatky ve zveřejněných videích a v následujících příspěvcích jsem již ony chyby nenašel. Dokud ale nebudu mít odehraných minimálně 10 hodin hry, předpokládám, že nebudu nikdy zcela kompetentní. Co by mě nicméně zajímalo, je seznam použité odborné literatury a dalších zdrojů. Pokud totiž není součástí závěrečných titulků, tak je bohužel snaha autorů po odborné stránce zcela znehodnocena,“ komentuje dobovou přesnost Pavel Brůžek, archeologický pracovník a odborník přes historický šerm. S autenticitou grafického zpracování jsou však fanoušci nadmíru spokojeni. Dan Vávra, spolumajitel Warhorse studia a jeden z hlavních tvůrců, není koneckonců ve světě videoherního průmyslu nováčkem. Jako designér, scénárista a režisér se podílel na tvorbě prvních dvou dílů titulu Mafia, který je mnohými hráči i médii označován jako nejlepší česká hra vůbec. Díky nebývalému úspěchu Kingdom Come: Deliverance je však nasnadě, že pomyslnou zlatou trofej bude za pár týdnů Mafia nucena předat dál.

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.