17.10.2018 16:05


Podomní prodej v USA aneb netradiční letní brigáda pro studenty

Autor: Kristina Křivková | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Publicistika

Každý rok tráví několik tisíc studentů léto v USA klepáním na dveře a prodáváním vzdělávacích materiálů. V České republice je podomní prodej tabu a ve většině obcí je dle zákona zakázán. Naopak v USA je to běžný způsob, jak si vydělat peníze. Dominika Štefániková absolvovala již své sedmé léto v programu společnosti Southwestern Advantage, která je na trhu přes 150 let. 

Dominika Štefániková je manažerkou americké spoločnosti pro podomní prodej. Foto: Kristina Křivková

Dominika Štefániková je šestadvacetiletá studentka marketingu, která již 7 let jezdí každé léto do USA prodávat vzdělávací systém. Pochází z Prešova a vystudovala mezinárodní vztahy a evropská studia na Fakultě sociálních studií MU. Nyní žije v Praze a je manažerkou v americké společnosti Southwestern Advantage.

Co je Southwestern Advantage?

Je to americká firma, která sídlí v Nashville v Tennesee a byla založená roku 1855. Dává možnost studentům vysokých škol vyjet po čas letních prázdnin do USA a vést svůj vlastní byznys, naučit se, jak komunikovat v angličtině s tisíci různých lidí, jak se naučit prodávat, tvrdě pracovat a další principy úspěchu.

Co je tedy náplní práce studentů?

Po čas léta studenti prodávají vzdělávací systém. Máme knihy, software a webové aplikace. Je to pro školou povinné děti, pomáhá jim to s úkoly a testy. Jsou tam všechny předměty od matematiky po fyziku, dějepis, geografii, literaturu. Pro malé děti, které ještě do školy nechodí máme naučné knihy, které je zábavnou formou připravují na školu. Prodáváme to po domech. Navštěvujeme rodiny u nich doma a představujeme jim naše produkty. Když jsem to poprvé slyšela, tak jsem si nejdřív řekla, že to přece nemůže fungovat. Tady v Čechách a na Slovensku by mi nikdo dveře neotevřel. Ale v Americe jsou lidi daleko více příjemní a otevřenější. Podomní prodej tam funguje i v roce 2018.

Jaká je tvoje role v tomto programu?

Oficiálně se tomu říká field sales manager a mám na starosti studenty z Brna, Prahy, Budapeště a také z Moskvy. Během roku vybírám studenty na další léto, dělám s nimi pohovory, cestuji mezi těmito čtyřmi městy a dělám školení. Učím je, jak lépe prodávat a jsem mentor pro všechny manažery v organizaci Domination, kde máme teď asi 20 manažerů a máme za cíl vybrat 80 nových studentů na příští léto.

Pro koho je tento program určen?

Tento program určitě není vhodný pro každého. Je vhodný pro studenty, kteří jsou aktivní, ambiciózní a chtějí se od ostatních odlišit. V rámci výběrového procesu vybereme průměrně jednoho studenta z deseti, který se přihlásí. Program je velmi náročný, ale ti studenti, kteří se chtějí stále zlepšovat, učit se něco nového a poslouchat rady manažerů, kteří jsou s nimi po čas celého léta, jsou v tom úspěšní. Těm úspěšnějším dávám možnost stát se součástí našeho management programu, ve kterém se studenti mohou naučit, jak vést tým dalších studentů, jak motivovat lidi a pracovat s nimi

Jak probíhá výběrový proces?

Na začátku je úvodní prezentace, kde některý z manažerů řekne něco o historii společnosti, výhodách a nevýhodách programu, ukážou zájemcům produkty. Na konci prezentace se studenti rozhodnou, jestli se chtějí o programu dozvědět více a mohou se zapojit do výběrového procesu. Výběrový proces je velmi důkladný a většinou trvá jeden týden. Po třech informačních pohovorech následuje finální pohovor, na který potřebují studenti napsat dvě motivační eseje a pohovor poté probíhá s nějakým jiným manažerem. Na tomto pohovoru se rozhodne, jestli je student do programu vybraný nebo ne.

Podle čeho vybíráte nové studenty do programu?

Hledáme pracovité lidi, proto se díváme na předcházející pracovní zkušenosti, jestli pracovali už třeba na střední škole. Dále nás zajímá, jestli studenti dělali závodně nějaký sport, to je také tvrdá práce, pokud chodíš na všechny tréninky a zápasy. Nebo pokud měli nějaké jiné mimoškolní aktivity, jako hudba, tanec nebo něco na čem pracovali a v čem byli aktivní. Pokud v tom měli nějaké úspěchy, je to určitě výhoda. Já se hodně dívám na to, jak studenti přemýšlejí. Je pro mě důležité, aby se chtěli učit novým věcem a zlepšovat se. Dále je důležité, jak k celému procesu studenti přistupují, jestli jsou připravení, chodí včas, jsou aktivní

Co ti tato práce přinesla?

Strašně moc, to bychom potřebovaly tři hodiny. Velmi jsem se zlepšila v angličtině, předtím jsem měla problém vést konverzaci, teď s tím nemám nejmenší problém a nepotřebuji si nic překládat. Naučila jsem se, jak lépe vycházet s lidmi, jak jim porozumět, jak lidem naslouchat, jak být více přátelská. Tvrdě pracovat jsem uměla vždy, ale tady jsem to přenesla na vyšší level. Tím, že v létě pracujeme 12 hodin denně, tak jsem po návratu do školy neměla problém učit se dlouho na test. Naučila jsem se, jak si rozvrhnout a naplánovat čas, abych byla ještě víc produktivní. Vydělala jsem si hodně peněz. Teď když jsem mladá, tak je chci investovat, abych potom měla dobrý pasivní příjem. Minulý rok jsem koupila apartmánovou budovu, v které pronajímám 4 byty a teď mám vyhlídnutou další budovu. První léto jsem si vydělala 10 000 dolarů a každý měsíc navíc 200-300 dolarů. Minulé léto jsem si vydělala přes 110 tisíc dolarů. Díky tomu, že jsem sales manažer, tak mám příjem i z prodejů studentů, které na léto připravuji. Jedna z největších věcí jsou lidi v SWA. Všichni manažeři jsou velmi ambiciózní, pozitivní a pracovití. Jsou to lidi, s kterými ráda trávím svůj čas. Je důležité se obklopovat lidmi, od kterých se můžeš učit a kteří tě někam posouvají, jsou motivovaní, pozitivní a mají vysoké cíle. Potom cestování, máme dovolené u moře dvakrát až třikrát do roka. V programu máme přístup k mentorům, ke kterým bychom se jinak nedostali. Můj mentor je viceprezident společnosi, který je miliardář. Jinak bych musela platit strašně velké peníze za takového mentora, nebo bych se k němu ani nedostala. Máme zadarmo rady od velmi schopných a úspěšných lidí.

Co ti naopak vzala?

Čas, ale to ti vezme každá práce.

Jak probíhá příprava studentů na první léto?

Potom, co jsou vybraní, se jednou týdně setkávají se svým manažerem. Manažeři jim vysvětlují všechno, co je může v létě čekat, jak funguje náš časový rozvrh. Stanovují si cíle na léto a jak jich dosáhnout. Učí je pozitivní myšlení a mnoho pravidel úspěchu. Od letního semestru se k tomu přidávají další dva meetingy týdně. Na jednom se učíme „sales talk“, což jsou skripta, v kterých je napsáno, co potom zákazníkům říkáme, jak prodáváme. Je to všechno v angličtině, učíme se to nazpaměť a procvičujeme. Na tom druhém meetingu se učíme o produktech, o americkém školském systému, abychom byli i technicky dobře připravení.

Jaký je hlavní účel tohoto programu?

Mise společnosti je být nejlepší organizací na světě, která pomáhá mladým lidem rozvíjet schopnosti a charakter, které potřebují k tomu, aby byli v životě úspěšní. Jde nám o to, aby se mladí lidé naučili, jak být pozitivní, jak tvrdě pracovat, jak se nevzdávat atd. Snažíme se, abychom se stali lepšími verzemi sebe sama a mohli na sobě pracovat.

Jaká je pracovní doba?

Pracujeme 6 dní v týdnu 12 hodin denně, což je nějakých 72 hodin týdně. Někteří studenti pracují i 13 hodin denně.

Kde studenti bydlí a jak se stravují?

Bydlíme v hostitelských rodinách, které jsou už dopředu sjednané manažery společnosti. Většinou jsou to rodiny, které už u sebe v minulosti naše studenty měli, nebo rodiny, jejichž příslušník pro společnost pracoval. Ráno chodíme společně do restaurace na snídaně a jídlo na celý zbytek dne si připravujeme u hostitelských rodin den předem, abychom ušetřili peníze i čas. Někteří studenti, zejména chlapci si ještě večer po práci připraví nějaké jídlo u hostitelské rodiny.

Jak jsou studenti odměňováni?

Nedostáváme hodinovou mzdu, je to vlastní byznys. Dostáváme procenta z prodeje. Ze všeho, co prodáme máme 40 % ceny. Na to, aby si student pokryl náklady mu stačí mít jednoho zákazníka denně. Jedna kniha stojí 120 dolarů, z ní máme 48 dolarů, což je kolem 1000 korun. Průměrní studenti si vydělají 6 tisíc dolarů za léto, nadprůměrní kolem 8-10 tisíc dolarů a ti nejlepší mají 15-20 tisíc dolarů. Jsme nezávislí kontraktoři, takže děláme objednávky sami na své jméno a bereme peníze od zákazníků my sami. Část peněz dostaneme už při prodeji a zbytek na konci léta.

Kolik studentů se toho programu účastní?

Každoročně jezdí přibližně 2000 studentů.

Jak to funguje s vízy?

Na to máme firmu. Zaplatíme jim a nahrajeme dokumenty online. Firma potom vše zpracuje a pošle nám hlavní dokument, což je pracovní nabídka. S tím pak jdeme na pohovor na ambasádu a je to hotové.

Co když se student rozhodne, že chce s tou prací skončit?

Jsou dva případy. Buď jedou zpět domů do Česka, ale většina chce zůstat ještě v USA. Ta firma, co pro nás dělá víza, má v nabídce i takové ty obyčejné práce jako uklízení, práce v kempu apod., takže je schopná jim najít novou práci.

Kolik procent studentů léto dokončí?

Léto dokončí kolem 75-80 % studentů.

Z jakých zemí jezdí nejvíce studentů?

V Evropě máme velmi velkou skupinu studentů z Estonska, Litvy a Lotyšska. Velmi hodně Američanů, kteří se zúčastní programu je z Texasu a Floridy. Dále jezdí studenti ze Slovenska, Polska, Bulharska, Česka, Ruska a Kazachstánu. Kdysi jsme měli studenty i z Francie a Velké Británie.

Klíčová slova: práce, podomní prodej, USA, studenti

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.