31.10.2019 13:51


Podoba středoškolské maturity se bude měnit, ocitla se v hledáčku politiků

Autor: Hana Štefánková | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Už na jaře 2021 měli čeští gymnazisté podle původního návrhu novely školského zákona povinně skládat maturitní zkoušku z matematiky. O rok nato se k nim měli přidat i studenti odborných škol a učilišť. Po novém však vláda plánuje odklad. Chce nejprve zlepšit výuku.

Diskuze v poslanecké sněmovně. Autor: Hana Štefánková

Praha  Matematika a s ní spojená možná povinná maturita rozproudila veřejné i vládní diskuze o celkové podobě závěrečných středoškolských zkoušek. Tenhle mezi žáky obdivovaný i nenáviděný předmět poukázal na zastaralé a nefunkční metody vzdělávání a stal se pomyslnou rozbuškou laviny reformních vizí. O matematice, maturitách, ale i o mnohých jiných tématech diskutovala veřejnost společně s poslanci a odborníky na středečním semináři Budoucnost maturit v ČR.

Diskuze započala tématem diverzifikace maturitní zkoušky. V současnosti je na každém typu střední školy, tedy na gymnáziích, středních odborných školách i učilištích jednotná maturita, žáci tedy musí odmaturovat zkouškou stejné náročnosti nezávisle od jejich schopností. Vláda i odborníci se shodují, že je nutno zkoušku přizpůsobit dovednostem školáků a taky zaměřením jednotlivých škol.

„Ve středním vzdělávání máme víc než 280 oborů, no maturitní zkoušku jen jednu. Musíme ji tedy upravit tak, aby víc přiléhala k potřebám zaměstnavatelů a vyšších stupňů vzdělávání a odpovídala příslušným oborem,“ řekl ředitel Odboru středního a vyššího odborného vzdělávání a institucionální výchovy Petr Bannert.

Zavedl řeč také na matematiku. Předpokladem pro zavedení povinné zkoušky z tohoto předmětu a její úspěšné zvládnutí školáky je podle něj zkvalitnění výuky.

„Není vůbec jisté jak to s maturitou, zejména z matematiky, bude. Jsem sice jen ve druhém ročníku střední školy, no vím, že starší žáci donedávna nevěděli, jestli si mají volit semináře z matematiky, nebo se mají raději věnovat tomu, co chtějí studovat na vysoké škole. Jsem také přesvědčený o tom, že kvalita českého školství není ještě na povinnou maturitu z matematiky připravena,“ potvrdil student a předseda české středoškolské unie Viktor René Schilke. Dodal, že problémem je i nízká atraktivita předmětu, kterou by bylo potřeba zvýšit, například prostřednictvím zpracování dlouhodobých projektů o zajímavých tématech.

„Ideálně by se nejen v matematice mohl zavést systém týdenních nebo měsíčních projektů, na kterých by studenti mohli během středoškolského studia pracovat. Tento typ studia a následně maturity by nepochybně posouval český vzdělávací systém dopředu,“ souhlasil zakladatel společnosti SCIO Ondřej Šteffl.

Maturitní reformy by se také měli zavázet tak, aby studenti nastupující na střední školy věděli, do čeho jdou a změna je nezastihla teprve během studia. „Nemůžeme každé dva roky říkat žákům, aby se připravili na reformu maturit, čili plánované změny by měli mít minimálně čtyřletou periodu,“ uvedl senátor Jiří Drahoš.

„Maturita by měla ověřit zvládnutí středoškolského učiva, které je definované v rámcových vzdělávacích plánech. Ty jsou odlišné podle oboru a každá škola si je aplikuje jinak. Z toho vyplývá, že není možné, aby maturitní zkouška byla stejná pro gymnazisty i učně. Současná je totiž pro gymnazisty více méně lehká, zato pro učně nezvládnutelná. Tohle je potřeba konečně vyřešit,“ apelovala předsedkyně Asociace ředitelů gymnázii Renata Schejbalová.

Za správnou podobu maturit jsou studenti schopní orodovat i přímo v ulicích. Česká středoškolská unie uspořádala protest proti povinné maturitě z matematiky, který se uskutečnil 4. října na Malostranském náměstí. Na protestu byla státnímu tajemníkovi předána petice s 3155 podpisy.

Klíčová slova: budoucnost maturit, povinná maturita, matematika, střední školy

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)