16.03.2015 16:07


Podnikání při studiu mohu jen doporučit, říká mladý byznysmen

Autor: Bártová Eva | Kurz: Stisk | Kategorie: Publicistika

Petr Krejčí začal podnikat už v prvním ročníku vysoké školy. Před pěti lety jeho firma nabízela tři produkty. Dnes jich nabízí více než dvojnásobek. Základem úspěchu je podle něj kvalita a slušné chování k zákazníkům. V létě startuje další projekt.

Petr Krejčí

Jak vznikl nápad na založení tvé firmy?

Už od sedmnácti jsem objížděl maturitní plesy s UV show, a jak jsem se tak pohyboval v tom prostředí, tak jsem věděl, co studenti chtějí. Navíc jsem měl sám rok po maturitě. Viděl jsem, že nabídka památečních předmětů pro maturanty je hodně omezená, hlavně co se týče skleniček. Nechtělo se mi jít na prázdniny na brigádu a tak mě napadlo, že bych mohl začít podnikat, abych si vydělal, a  aby mi doma neříkali, že se poflakuju. Druhým impulsem byla škola. Studoval jsem na podnikatelské fakultě a jak už z názvu vyplývá, studium k podnikání úplně vybízí. Po dlouhou dobu studia to byla vlastně taková seminárka, která se postupně realizovala.

Co bylo klíčem vašeho úspěchu?

Přišel jsem s nabídkou, která na trhu ještě nebyla. Spojil jsem se s firmami, které vyrábí jednotlivé předměty a začal jsem je nabízet kompletně v balíčcích. Ze začátku to bylo docela punkerský, protože o prázdninách už musela být kompletní nabídka připravená a oceněná, ale já jsem teprve dělal internetové stránky. Jinak klíčem k úspěchu je určitě studium. Byla to taková velká seminární práce, protože jsem si vlastně zkoušel, jak funguje teorie v praxi. Další výhodou byla moje „mladická nerozvážnost“, protože jsem ještě neměl co ztratit. Samozřejmě je důležité mít kvalitní zboží, dobrou nabídku, chovat se slušně k zákazníkům, a taky vědět, kdo jsou moji zákazníci.

Lze skloubit studium a podnikání?

Můžu to všem jenom doporučit. Všechny seminárky jsem psal o Namaturáku. Hodně mi to usnadnilo práci a učitelé navíc ocenili, že jde o existující projekt. Ale samozřejmě bylo období, kdy jsem seděl na přednášce a na jednom notebooku jsem vyřizoval objednávky a na druhém si psal zápisy. Zimní semestr byl vždycky docela masakr, ale o letním jsem si vždycky říkall, že je čas studovat.

V Brně se neplesá

Co chtějí současní maturanti?

Chtějí se odlišit. Jednou se mi stalo, že za mnou přišly tři třídy ze stejné školy a objednaly si stejné kombinace barev na stužkách, a pak za mnou chodily a ptaly se, jak to, že jsem si toho nevšiml. To bylo spíše humorné. Všeobecně maturanti požadují širokou nabídku, aby si mohli vybrat. Nejvíce si však objednávají šerpy a stužky. Letos jsem prodal kolem osmnácti až dvaceti tisíc šerp. Ale například v Brně je málo plesů a studenti chtějí převážně stužky a věci na stužkovací večírky.

Čím je podle vás způsobeno, že je v Brně málo plesů?

Myslím, že asi tradicí. V Českých Budějovicích jsou plesy snad každý týden minimálně jeden nebo dva. Možná je to i tím, že v Brně jsou dražší prostory. Víceméně se dělají plesy všude, i v Brně, i když v menší míře. Na druhou stranou je brněnský trh zajímavý svou hloubkou, protože škol je tu plno.

Rozšiřujete postupně nabídku předmětů?

Na začátku jsem začal nabízet jen šerpy, stužky a skleničky. Jako jeden z prvních jsem nabídl tenké sektové skleničky. Od té doby rozšiřujeme druhy šerp, skleniček i stužek. Přidali jsme placky, balonky, trička, zprostředkovávání vystoupení, moderátorů, fotografů a podobně. Oslovili jsme taneční skupiny, které v České republice vyhrávají různé soutěže. Tito lidé jsou nadaní a často jsou jejich vystoupení lepší než lokální skupiny, které kolikrát ani tančit neumí.

Podle čeho si vybíráte moderátory?

Ze začátku jsem si vybíral hlavně ze známosti. Především vybíráme mladé moderátory, protože starší a zkušenější moderátoři nemají o maturitní plesy zájem. Také mladší moderátoři jsou maturantům bližší. Ze začátku jsem kontaktoval moderátory, o kterých jsem slyšel, ale v současnosti nás kontaktují sami na stránkách a sociálních sítích.

Jsou někteří moderátoři z FSS?

Myslím, že ne. Je pravda, že se jich na školu neptám, ale nemyslím si. Většina je z Prahy, z Brna jen dva.

Nejen maturanti

Máte zakázky i od jiných zákazníků než jsou maturanti?

Ano, některé firmy si objednávají šerpy na rozlučkové večírky. Celkem často děláme šerpy pro různé soutěže miss, ne tedy pro Českou miss, ale pro Miss maturita a podobně. Přes jaro a léto máme zakázky od nevěst a ženichů na rozlučky se svobodou.

Říkal jste, že v březnu Vám končí zakázky od maturantů. Znamená to, že máte prázdniny?

Víceméně. Letos chceme rozjet nový projekt a nějak diverzifikovat nabídku. Projekt chceme nabídnout nevěstám a ženichům. Měly by to být předměty pro rozlučky. Samozřejmě pořád zjišťujeme, jestli se nám to vyplatí a má to budoucnost.

Stal se vám někdy nějaký průšvih?

Ani ne. Hodně si to hlídám. Asi největší průšvih byl, když mi ve čtvrtek večer zazvonil telefon a volala studentka z Plzně, že jí nepřišly šerpy a v pátek má ples. Jednalo se o objednávku, kde nevyplnili datum plesu. Takže jsem v pátek ráno vyzvedl šerpy a jel jsem s nimi do Plzně.

Medailon:

Čtyřiadvacetiletý Petr Krejčí se narodil v Pelhřimově, kde vystudoval Obchodní akademii a po ní nastoupil na brněnské VUT. Na Fakultě podnikatelské studoval nejdříve daňové poradenství a na podnikových financích získal titul inženýra. V prvním ročníku založil firmu Namaturák, která za rok zařídí kolem tisíce maturitních plesů.

Klíčová slova: studium, podnikání, rozhovor

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.