18.05.2020 15:17


Podcasty tvoří profesionálové i laici, nevyhýbají se žádnému tématu

Autor: Alžběta Cutáková | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Sluchátka do uší a zapnout přísun zajímavého povídání v podobě podcastu. Jde o libovolný text, převedený do podoby nahrávky. Nabídka je v Česku široká a různí se v tématech i formách.

Podcast je k poslechu třeba při chůziBRNO - Namluvený text jako podcast je jednou z mnoha možností získávání informací v dnešní době. Připravují je jak profesionální novináři, tak i amatéři, kteří chtějí světu předat svůj pohled na věc. Délka těchto nahrávek je libovolná, od několika minut, až po desítky u těch delších. Dostupné jsou často zdarma z různých platforem, aplikací nebo webových stránek.

Studentka žurnalistiky Anna Janošková se svou spolužačkou Kateřinou Hlaváčkovou se rozhodly k trendu podcastů přidat svou vlastní tvorbou. „S Kačkou jsme si začaly v karanténě dost volat a vždy jsme se dostaly k tématům, o kterých se běžně nebavíme a můžou být kontroverzní,“ popisuje Janošková vznik nápadu. Vtipkovaly, jaké by to bylo, kdyby jejich rozhovor někdo slyšel a nakonec tuto myšlenku převedly do reality. Janošková má pocit, že se podcasty těší větší oblibě, než dříve. Vysvětluje si to tím, že je lidé mohou poslouchat na cestách i při práci. Svůj podcast nazvaly (Ne)Mysli na to a první díl zveřejnily dnes. Posluchačům jej nabízí přes platformu Anchor, časem chtějí přidat také platformy Spotify a Apple podcasts. Všechny zmiňované fungují tak, že si je zájemce v databázi vyhledá a zdarma poslechne. Občas vyžaduje aplikace registraci uživatele, která je však bezplatná.

Pravidelnou posluchačkou českých podcastů je Monika Hýblová. Představují pro ni přísun informací, ale také formu společnosti, která ji rozptýlí. Tvoří pro ni doplňkovou činnost třeba při vaření, chůzi nebo sportu. Vyhledává je také při jízdě autem, kdy může své soustředění věnovat jak řízení, tak poslechu. Jako nevýhodu podcastů vnímá délku doby, potřebnou pro rozpoznávání kvality obsahu. Jde o případy, kdy volí nahrávku od tvůrců, které ještě nezná. „Může trvat třeba dvacet minut, než se ujistím, že nesplňuje moje očekávání. To je poté zabitý čas, který mi už nikdo nevrátí,“ vysvětluje Hýblová. Názor si přitom utváří především z kvality zvuku, výkonu moderátorů a zvoleného tématu.

Současná nabídka českých podcastů, představujících různorodá témata, je dostupná na internetu. Někteří profesionálové nabízejí svou tvorbu zdarma na webových stránkách. Tuto formu volí například Český Rozhlas, který dává vybrat ze stovek souborů. Od kulturních a zábavných, až po vědecké a přírodní náměty. Obdobně pracují také novináři pro médium Deník N. Na webu pod názvem Studio N jsou k poslechu nezávislá shrnutí současných událostí i názory na ně. Osobnějším záležitostem se poté věnuje například podcast Vyhonit ďábla, tvůrkyně svým mottem slibují vyhnat sexuální tabu a vyhnat tak i ďábla. S autorkami vyšel v květnu pro Stisk rozhovor.

Klíčová slova: podcast, poslech, žurnalistika, zábava

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Nový komentář