11.04.2018 11:23


Počty stížností na podmínky sociální péče každoročně přibývají. Na veřejnou ochránkyni práv se obracejí i děti

Autor: Stanislav Vaculík | Kurz: Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Kancelář veřejného ochránce práv obdržela v loňském roce více než osm tisíc stížností na jednání veřejné správy. Přibývá stížností na kvalitu sociálního zabezpečení a nezaměstnanost. Naopak jich ubývá v případech diskriminace a správy veřejných komunikací. Skoro tři čtvrtiny všech podnětů se skutečně týkaly porušování lidských práv, což bylo nejvíce od dob vzniku kanceláře.

TK veřejné ochránkyně práv Anny Šabatové

Brno – Stížnosti na sociální zabezpečení loni tvořily největší část případů, kterými se zabývala kancelář veřejné ochránkyně práv v Brně. Z celkových 8191 podnětů se jich sociální péče týkalo téměř patnáct set. „Stížnosti v této oblasti setrvale přibývají už řadu let. S každým rokem jich zaznamenáme přibližně o stovku více než v roce předchozím. Jedná se o důchody, jak invalidní, tak starobní a nejrůznější typy dávek,uvedla veřejná ochránkyně práv Anna Šabatová na úterní tiskové konferenci k uvedení výroční zprávy.

Celkový počet stížnosti za loňský rok byl asi o dvě stovky nižší než v roce předchozím. Od dětí jich přišlo čtyřicet. „Často nás oslovují děti z dětských domovů a stěžují si na tamější podmínky. Podněty se týkají i konfliktů v rodinách. Ve většině případů skončí stížnosti pouhým poučením dětí o jejich právech. V několika případech jsme zahájili šetření ohledně porušování lidských práv,sdělila Šabatová.

Stížností, které spadají do kompetence veřejné ochránkyně práv, bylo v loňském roce doposud nejvíce. „Přibližně před patnácti lety jsem mluvila s holandským ombudsmanem, který tvrdil, že tyto stížnosti nikdy nepřekročí padesát procent, protože lidé nikdy neví, s čím se na nás mohou a nemohou obrátit. V loňském roce ovšem měly tyto stížnosti zastoupení šedesát osm procent,okomentovala ombudsmanka. Čísla ukazují, že obecná znalost lidských práv se zvyšuje.

Druhým nejpočetnějším typem nadále zůstávají stížnosti na stavby a regionální rozvoj. Zlepšila se ovšem činnost stavebních úřadů. „Ukázalo se, že velké procento z těchto stížností je oprávněných. Stát se často dostává do sporu se samosprávou. Stavební úřady rozhodují o stavbách, které jsou ve vlastnictví obcí,“ uvedl zástupce veřejné ochránkyně práv Stanislav Křeček.

Oproti roku 2016 se v loňském roce prudce zvedl počet stížností ohledně práce a nezaměstnanosti. „Přestože se míra nezaměstnanosti u nás snižuje, stížností v této oblasti přibývá. Loni to bylo o třicet osm procent více než o rok dříve,řekla veřejná ochránkyně práv. Zvýšil se také počet stížností na rozhodnutí soudů. „Je to dáno sebevědomím občanů, kteří si neváhají na soudy stěžovat,“ dodal Stanislav Křeček. 

Infografika - stížnosti v roce 2017

Klíčová slova: ombudsmanka, lidská práva, výroční zpráva, stížnosti

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)