14.10.2013 18:14


Pivo je levnější, nealko tolik netáhne

Autor: Markéta Chrástková | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Ekonomika

Návštěva restaurace se zákazníkům většinou pořádně prodraží, zejména pokud neholdují chuti chmele a sladu. Připravovaný zákon o regulaci cen nealkoholických nápojů by toto české specifikum mohl změnit, avšak opoziční tábor s další regulací trhu nesouhlasí.

Brno, Bučovice – Schválení nového zákona, který by restauracím nařizoval, že musí nabízet alespoň jeden nealkoholický nápoj levněji než pivo, již nějakou dobu zvažuje ministerstvo zdravotnictví. „Všimla jsem si, že ministr zdravotnictví opět řeší toto téma, po volbách však může být všechno úplně jinak,“ říká studentka Klára Musilová.Nealkoholický nápoj versus pivo. Foto: Markéta Chrástková

Pro Českou republiku je typické, že voda v restauracích je dražší než pivo. Tento neobvyklý jev je pravděpodobně důsledkem toho, že jsou Češi pivařský národ. Zatímco za půllitr piva dá zákazník průměrně třicet korun, stejné peníze zaplatí za třetinku balené vody. Dva decilitry lahvové limonády jsou pak ještě o pár korun dražší. „Pokud si chci v restauraci dát nealkoholické pití, utratím většinou dvojnásobek toho, co mí přátelé, kteří mají půllitr piva,“ vysvětluje Klára Musilová.

Celkově mají restaurace větší tržby na pivu, zákazníci ho vypijí nejvíce. Distribuční společnosti však na prodeji nealkoholických nápojů nijak netratí. „Dodáváme do restaurací například lahvovou vodu 0,33 litru za pět korun včetně daně, jedenáctistupňové pivo v padesátilitrovém sudu za 1371 korun. Jednoduchým přepočtem zjistíte, že nealko dražší není. Je to ovšem zavádějící, některé nealkoholické nápoje 0,33 litru prodáváme třeba i za čtrnáct korun. Ceny v restauracích si tedy stanovují majitelé, my na to vliv nemáme,“ konstatuje vedoucí distribuce alkoholu ve velkoobchodu s nápoji Jaroslav Franz. Problém s nižší spotřebou pociťují tedy až samotní hostinští. „Sudového piva prodáme samozřejmě víc, ale i prodej nealka je na slušné úrovni, takže se nám v rámci služby zákazníkovi také vyplatí," říká Jaroslav Kubíček z brněnského gastronomického velkoobchodu.

Majitelé restaurací zdůvodňují vyšší ceny nealkoholického pití nízkým prodejem. „Dáváme vyšší ceny proto, abychom vykryli ztráty z nápojů, které se neprodají. Vyšší cenu ale také může stanovit velkosklad ze stejného důvodu,“ vysvětluje majitel bistra v Bučovicích Zdeněk Tihlařík. Jedinou cenovou konkurencí pro piva tak zůstávají točené limonády, které však přes svou tuzemskou tradici a vysokou oblíbenost stále nejsou k dostání všude. „Když si chceme dát třeba v létě točenou limonádu, chodíme většinou do stejných podniků, kde máme jistotu, že limonádu točí,“ říká Klára Musilová.

I kdyby poslanci nový zákon v budoucnu schválili, velká regulace cen majitele restaurací zřejmě trápit nebude. Většina z nich totiž splňuje podmínku jednoho nealkoholického nápoje levnějšího než pivo tím, že nabízí točenou vodu z kohoutku zdarma. Pokud by však poslanci změnili nynější návrh a prosadili naopak zvýšení cen piva, hostinští už by ztráty velmi pocítili. „Kdyby stát všechny ceny piva reguloval, tak můžeme rovnou zavřít,“ dodává Tihlařík.

Klíčová slova: pivo, nealkoholické nápoje, cena, restaurace

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.