23.03.2018 20:23


Parfém reflektuje lidskou duši, říká jordánský parfémář

Autor: Martina Moresová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Ekonomika

Toho, že má velice citlivý nos, si už v dětství všimla jeho matka. Vůně vnímal tak intenzivně, že jedl své oblíbené květy nebo nasával vůni matčiny šperkovnice. Může se to zdát neobvyklé, ovšem v rodině Hassana Šejka má citlivý čich dlouhou tradici. Tito jordánští parfémáři si řemeslo předávají z generace na generaci. I když Šejkova cesta nebyla přímá, dnes má v Brně parfumerii nazvanou Alchymista a míchá lidem parfémy na míru.

V každé generaci rodiny Hassana Šejka se hledá dítě s výjimečným čichem. Takovým dítětem byl i on. „První příznaky se projevují už ve třech letech. U mě to poznala má matka. Jídával jsem květy jasmínu nebo spával pod jídelním stolem. Miloval jsem vůni jeho dřeva, mohl jsem zde strávit hodiny,“ vzpomíná na své dětství Šejk. V oboru parfémářství se vzdělával nejen v rodném Jordánsku, ale i ve Francii, kde sídlí spřátelená výrobna parfémů. „Ve Francii jsem se učil rozpoznávat druhy vůní a to, jak se k sobě hodí. Francouzští kolegové mi předali svoje know-how, což většinou nedělají,“ říká.

Alchymista sice získal potřebné vzdělání, ale míchání parfémů zařadil mezi své záliby. Rozhodl se pracovat ve finančnictví. Před třemi lety si však uvědomil, že ho jeho práce nebaví. „Jednoho rána jsem se probudil a zjistil, že nemám chuť vstávat do práce. Rozhodl jsem se tedy, že budu dělat to, co opravdu miluji – parfémy,“ vypráví.

Podle pachu odhalí nemoc

Hassan Šejk žije třetím rokem v České republice a před rokem a půl si v Brně otevřel obchod Alchymista. „Žil jsem v Jordánsku, Sýrii, Saudské Arábii, Francii, Španělsku, ale Česká republika mě okouzlila natolik, že jsem zde zůstal. Strávil jsem osm měsíců v Praze, ale poté jsem se přestěhoval do Brna. Je to úžasné město, má svůj šarm. S oblibou říkám, že já jsem si nevybral Brno. Brno si vybralo mě,“ sděluje parfémář. Brno Šejkovi vyhovuje i z ekonomického hlediska. Lidé často chodí do centra, kde sídlí jeho obchod. Také to má blízko k přírodě, kde si čistí svůj nos.

Čich je velice důležitou součástí alchymistovy práce, proto o něj musí dostatečně pečovat. „Denně si masíruji nos olivovým olejem a inhaluji vavřín vznešený. Používám jen přírodní bylinné spreje, ne syntetické. Jednou za dva dny chodím k brněnské přehradě a když je teplo, tak jezdím k propasti Macocha,“ popisuje. Podle Šejka je nutné trávit čas v přírodě, aby jeho nos byl čistý a zdravý. Pravidelně dochází i k alergologovi, a snaží se tak předejít rýmě. „Když chytím rýmu, tak nepracuji. Ne kvůli tomu, že bych necítil, já si všechny vůně pamatuji, ale nechci nakazit své klienty. Navíc, když jsem nemocný, tak mě má práce nebaví,“ vysvětluje.

Díky citlivému čichu vnímá velice intenzivně nejen vůně, ale i pachy. Podle zápachu lidského potu pozná, jestli se někdo špatně stravuje anebo je nemocný. Velice dobře například rozpozná, když člověk trpí cukrovkou. Lidský pach svých klientů ani ostatních nekomentuje, ovšem jednou udělal výjimku. „V obchodě jsem potkal dámu, jejíž pot byl velice intenzivní. Došlo mi, že má vážnější zdravotní problém, tak jsem jí poradil, aby navštívila lékaře. Když jsem dámu potkal později, řekla mi, že jsem měl pravdu,“ vypráví.

České ženy chtějí pánské vůně

Hassan Šejk ve své parfumerii přivítá denně  přibližně dvacet klientů. Schůzka začíná krátkým rozhovorem o tom, co zákazník rád dělá, kde pracuje a jaké vůně preferuje. „Udělám si tak představu o zákazníkově životě a o tom, jaká vůně se k němu hodí. Společně pak vybíráme ze 150 vůní, které mám v obchodě. Z tří, které muži nebo ženě voní nejvíce, pak namíchám parfém,“ popisuje svou práci Šejk.

K Alchymistovi chodí i muži, ovšem ženy dominují. „Každá žena má svůj osobitý podpis, je to charakteristický rys její krásy. Vůně pak podtrhuje její ženskost. Ovšem české ženy obvykle vyžadují pánské vůně. Reflektuje to jejich praktičnost. Češky jsou velice pracovité a časově vytížené. Často pracují v pánském prostředí a pomocí vůně chtějí ukázat svou moc,“ říká parfémář. Sám se je však snaží přesvědčit, aby zkusily ženštější parfém. „Nabídnu jim formální pižmo a smíchám ho s jasmínem nebo růží. Získám tak formální, ale ženskou vůni. Klientky bývají nadšené a na příští schůzce vyžadují ještě ženštější parfém,“ sděluje.

Jordánský podnikatel věří, že vůně odráží lidskou osobnost. „Romantické ženy si vybírají sladké vůně, jahody, vanilku, růži. Silné ženy sahají po santalovém dřevu anebo kašmíru. Sportovně založené a praktické preferují citrusy a svěží vůně. Ty jsou nejoblíbenější mezi Češkami obecně,“ uvádí. Podle Šejka je důležitý i lidský pach, především v partnerském vztahu. „Partneři by si měli přirozeně vonět, aby byli ve vztahu spokojení. Žena se klidně může zamilovat do muže, který smrdí, ovšem ji ten pach přitahuje. Nejlepším místem k seznámení je fitness centrum, tam hned poznáte, zda vám partner voní, nebo ne,“ vysvětluje.

Parfémy jsou jeho vášeň

Podle Hassana Šejka by žena měla mít aspoň dva parfémy – denní a večerní. „Na večerní akce si žena nemůže vzít svěží citrusovou vůni, absolutně se to nehodí. Stejně tak nemůže přes den používat večerní vůni, která zdůrazňuje její ženskost a atraktivitu. To by se kolegové v práci zbláznili!“ říká se smíchem Šejk. Sám parfémář si každý druhý den míchá novou vůni. „Namíchám si 4 ml parfému z esencí, které mám v tu dobu nejraději. Teď jsem si oblíbil kůži a bergamot. Ovšem já miluji všechny svoje vůně, jsou to mé dámy,“ říká.

I když si všechny vůně pamatuje, tak se každý večer testuje. Poté, co odejde poslední klient, si pustí oblíbenou muziku a zkouší, jestli jeho nos není unavený a vůně správně rozezná. „Je to jako když hrajete na hudební nástroj, taky se musíte pořád procvičovat, jinak to zapomenete,“ říká odborník na parfémy.

Pro Hassana Šejka je nejdůležitější, že dělá práci, která je zároveň jeho vášní. Myslí si, že tak by to mělo fungovat u všech. „Lidé by měli milovat, co dělají a dělat, co milují. Když se ráno vzbudíte, musíte se těšit do práce, i když jste unavení. Večer pak usínat s tím, že se těšíte na nový pracovní den. Nedělejte práci, která vás nebaví kvůli penězům. Peníze nejsou všechno,“ vzkazuje lidem Alchymista.

Klíčová slova: parfémy, Brno, Alchymista, vůně

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.