11.04.2020 16:35


Padesát tisíc pro kavárnu, milion pro festival. Lidé různými částkami přispívají na udržení podnikání

Autor: Zdeněk Bláha | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Kvůli nouzovým opatřením žijí někteří podnikatelé a živnostníci v nejistotě, jestli jejich podnikání přežije, nebo ne. Mnoho z nich se proto obrátilo na své zákazníky pomocí takzvaného crowdfundingu. Ten funguje formou předprodeje. Zákazníci si předkoupí služby a až bude podnik opět fungovat, mohou je využít. 

Kavárny a restaurace museli zavřít.

Česko Nemohli jinak. Zavřít museli, příjmy jsou na nule, ale dál platí zaměstnance, sociální a zdravotní pojištění, odvody státu a v některých případech i nájem za prostory. Místo aby podnikání položili, vytvořili si záchranné projekty, na které se skládají lidé z celé republiky.

Také brněnská kavárna Mezzanine začala hledat nové cesty, jak se v současnosti uživit. „My prodáváme sociální kontakt, posezení v kavárně. To na e-shopu nejde. Věřili jsme, že komunita kolem naší kavárny je veliká a že nás v těchto časech podpoří,“ popsal situaci její zaměstnanec Igor Czajkowski.

Vytvořili proto projekt na serveru Hithit, který sdružuje crowdfundingové (hromadně financované, pozn. red.) projekty. Ty fungují na principu předprodeje služeb. Podnikatelé si určí částku, kterou musí předplácením služeb získat. Pokud jí dosáhnou, projekt se uskuteční. Pokud ne, vrací vybrané peníze předplatitelům.

Podle Igora Czajkowského je tato forma financování výhodná pro všechny zákazník si předem zaplatí službu, kterou využije později, a kavárně pomůže překonat krizi. V cenovém rozmezí od padesáti do tří tisíc korun nabídli třeba kapesní sešit, kapsičku se zipem, dárkové poukazy a vouchery nebo kurz domácí přípravy kávy. „Nejrychleji se vyprodalo pojmenování drinku do letního menu podle předplatitele. To jsme nečekali,“ divil se Czajkowski. Cílovou částku čtyřicet tisíc korun získali během dvou dnů. 

Vedení serveru Hithit zareagovalo na současnou situaci a snažií se podnikatelům a živnostníkům, kteří jsou zasaženi nouzovým stavem, vyhovět. Začali tak nově nabízet zjednodušenou formu crowdfundingu pomocí služby Hithit Antivir.  Projekty pod záštitou Antiviru mají vyšší prioritu. „Chápeme, že živnostníci potřebují dostat peníze co nejdříve, takže jsme umožnili zkrácení projektu na dva týdny. Slevili jsme také z kreativity. Většinou chceme, aby projekt obsahoval atraktivní video a odměny. V Antiviru jsme se to snažili podnikatelům zjednodušit,“ upřesnil ambasador Hithitu Aleš Burger rozdíly Antiviru oproti běžné kampani. „Aby na peníze dosáhl každý, snížili jsme pro tyto projekty částku, kterou musí vybrat, na pět tisíc korun,“ dodal.

Minimální podmínky se ale netýkají Blaviconu, festivalu inspirovaného středověkem a fantasy světem knižní a seriálové ságy Zaklínač. Protože do letošního dnes už zrušeného ročníku organizátoři investovali peníze a zaplatili některé zálohy, hrozí festivalu zánik. Organizátoři si tak jako cíl vytyčili jeden a čtvrt milionu korun. Během několika málo dní naskakovaly projektu statisíce korun a po čtrnácti dnech vybrali téměř třičtvrtě milionu. 

V Hithit Antiviru se ale objevily i charitativní projekty. Řetězec ovocných barů Fruitisimo vytvořil projekt Vitamínová injekce, což je půl litru čerstvé ovocné šťávy. Lidé mohou nápoj předplatit lékařům, zdravotním sestrám, policistům anebo hasičům a zároveň získat pro sebe bonus odstupňovaný přispěnou částkou. 

Klíčová slova: Hithit, crowdfunding, mezzanine, fruitisimo, blavicon

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.