05.11.2017 23:47


Opravy na dálnici D1 letos končí, řidiči si můžou oddechnout. Tedy skoro

Autor: Tereza Vlčková | Kurz: Stisk | Kategorie: Publicistika

Do poloviny listopadu by měly z nejdelší české dálnice D1 zmizet uzavírky. Silničáři se připravují na zimu a jsou ohleduplní k sypačům a další zimní technice, která by mohla mít problém s průjezdem zúženými částmi. Řidiči si tak na pár měsíců oddechnou, protože nebudou projíždět uzavírkami. Zato si ale na dokončení dálnice počkají o dva roky déle.

Dálnice. Autorka: Tereza Vlčková

Nejeden řidič, který jede z Brna do Prahy nebo obráceně, si v některých úsecích D1 notuje známou píseň od AC/DC, Highway to hell. Když se k tomu přidá všemožné klepání a poskakování, které auto dělá na každém metru neopravených úseků, vyjde z útrpného zpěvu poměrně pěkná pěvecká etuda. A není divu. Nejdelší česká dálnice byla postavena v sedmdesátých letech minulého století a už je z ní pěkný historický unikát. Místo trilobitů jsou do ní ovšem otištěné pneumatiky až sta tisíc aut, která projedou denně v nejfrekventovanějších úsecích. A to už je docela znát.

Přestože letos už mají opraváři zimní prázdniny, práce na dálnici ani zdaleka nekončí. Ředitelství silnic a dálnic konec takzvané modernizace D1 plánovalo na rok 2018. Do kdy však opravy skutečně potrvají, nikdo neví. Ředitelství totiž už teď oznámilo, že se práce o dva roky zpozdí.

Kdo by se divil, že nic nejde tak, jak se původně plánovalo. Nikdo totiž zřejmě nepočítal se dvěma zásadními faktory: s počasím a s dělníky. Ve chvíli, kdy byly postaveny oranžové kužele a doprava svedena do dvou pruhů, se počasí začalo kazit. A nemůžete vyhnat dělníky, kteří pracují na kilometru dálnice, jenž stojí několik desítek milionů, aby šli pracovat do takové nepohody. Dé jednička totiž potřebuje zvláštní péči. A motoristé si navíc musí zvykat postupně. Kdyby totiž najednou dálnice byla hladká a pohodlně sjízdná, mohlo by to mnohé tak vyděsit, že by jen ještě víc sešlápli plynový pedál, aby byli co nejrychleji pryč. Aby se ocitli zase na starých známých vyjetých kolejích.

Všichni řidiči by situaci tedy bezesporu měli brát z té lepší stránky: díky opravám na dálnici si můžou spojit příjemné s užitečným a během jízdy se kochat krásami naší přírody. A klidně i několikrát týdně. Na těch samých místech. A co si může člověk víc přát než pěkný uklidňující pohled na přírodu (a sem tam nějakého dělníka, pokud je zrovna dostatečně dobré počasí), když si právě ve vyjetých kolejích urval kolo?

Klíčová slova: D1, glosa, silničáři, doprava, uzavírky

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.