23.04.2020 18:48


Opatření proti šíření koronaviru ukončili mnoho sportovních soutěží. E-sporty se hrají dál

Autor: František Trojan | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Sport

Většinu sportovních soutěží organizátoři přerušili nebo předčasně ukončili. I hráči těch nejprestižnějších fotbalových či hokejových soutěží po celém světě letošní sezónu nejspíš nedohrají. Sázkaři ale mají možnost si vsadit na takzvané e-sporty, ve kterých se soutěží i během koronavirové pandemie. 

Aréna pro zápasy League of Legends

Hokejové haly a fotbalové stadiony jsou zavřené. Velké sportovní akce jako nadcházející Mistrovství Evropy ve fotbale 2020 se ruší. Opatření, která se kvůli koronaviru zavedla, ale nemusí platit pro takzvané e-sporty. Hraní videoher se dá sledovat jako tradiční sport a můžete si na něj také vsadit.

E-sporty spočívají v hraní videoher, které se dají hrát mezi více hráči online. Každá hra je omezená pravidly a má jasného vítěze. V posledních letech se tento způsob soutěžení velmi rozšířil. Vývoj e-sportu lze popsat na hře League of Legends. To je týmová online hra, jejíž poslední světový šampionát sledovalo více než sto milionů diváků. Tým, který zvítězí, může vyhrát několik milionů dolarů. 

Od chvíle, kdy vývojáři představili první  počítačové hry, se změnila nejen grafika, ale i smysl her. „Dívat se na souboj v Pacmanovi zkrátka není tak zábavné, jako se dívat na turnaj mezi pětičlennými týmy, ve kterých má každý hráč specifickou roli. Komunikace a týmová souhra zde hraje hlavní roli,“ říká fanoušek e-sportů Albert Rüster. 

Původně nechtěná online hra získala během deseti let své existence velkou popularitu. Když firmy investovaly do videohry sedm milionů dolarů, ještě nevěděly, že za jednu dekádu hra Leage of Legends vydělá desetkrát tolik. 

Jednotlivé zápasy doprovází komentátor.  Ve studiu, podobně jako u jiných sportů, experti rozebírají odehrané utkání do podrobných detailů. Hráči nejsou doma u svých počítačů, ale sedí uprostřed vyprodané arény obklopené diváky. 

Týmy mají přes rok tréninky. Jejich trenéři sledují ostatní celky a připravují taktiku na další zápasy. „Trenér musí důkladně sledovat ostatní týmy a hledat jejich slabinu, aby je mohl jeho tým porazit. Rozpoznává, v čem jednotliví hráči vynikají,“ řekl dříve český hráč i trenér League of Legends Petr Jirák. 

Pro širokou veřejnost je hraní videoher stále spíše odpočinkem než sportem. „Pro mnoho lidí je rozhodující vysoká míra fyzické námahy, aby byla daná činnost považovaná za sport,“ popisuje ve své studii Seth E. Jenny. 

Na druhou stranu, popisuje Jenny, lze v e-sportech nalézt mnoho prvků, které sport jako takový definují. „Je zřejmé, že e-sporty vyžadují dovednosti, hravost a soutěživost. Mají jasně daná pravidla a širokou základnu fanoušků,“ dodává.

Podle Rüstera lze považovat hraní her za sport. „Jako fanoušek tradičního sportu nevidím v e-sportu příliš rozdíl. Kouzlo spočívá v soutěži, v šampionátech, nasazení a oddání,“ říká Rüster a dodává, že fanoušci většinou hru sami hrají na svém počítači, což se také neliší od fanoušků tradičních sportů, jako fotbal či hokej. 

Profesionalizace e-sportu proniká i do vyplácení hráčů. Platy těch nejlepších se odhadují v přepočtu na více než sto tisíc korun měsíčně. Vydělat si v průmyslu videoher nicméně mohou i další profese, jako novináři, experti, organizátoři jednotlivých událostí či zmínění trenéři týmů a hráčů. Během dvou let by se příjmy z e-sportů podle analytiků z Newzoo mohly vyšplhat na 45 miliard korun. 

Klíčová slova: e-sporty, League of Legends, videohry

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.