30.03.2014 17:51


Online hry jsou nejvýdělečnější část herního trhu

Autor: Keppert Marek | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Ekonomika

Nejvýdělečnější odvětví herního průmyslu jsou multiplayerové hry. Jejich úspěch tkví v neustálých příjmech, kdežto hry pro jednoho znamenají příjem pouze jednorázový.

Massively multiplayer online game neboli MMO, je žánr her, který je schopný podporovat velké množství hráčů hrajících společně. Ke hraní je potřeba připojení k internetu, jelikož tyto hry mohou hrát zároveň lidi po celém světě.

V posledním desetiletí se herní studia zaměřují na tento žánr čím dál tím víc. Jde totiž o to, že se v tomto byznysu točí obrovské peníze, se kterými klasické hry pro jednoho nemohou soupeřit. Nejvýznamnějším hybatelem na tomto poli je firma Activision Blizzard, která vydala v roce 2004 doteď nejúspěšnější MMO, World of Warcraft. Úspěch her se měří podle počtu předplatitelů, takzvaných subscriberů. Po prvním půlroce mělo WoW kolem jednoho a půl milionu předplatitelů. Nejvyššího počtu dosáhli v roce 2010, kdy jich měli více než deset milionů. Právě předplatitelé jsou základním hybatelem výdělku v této branži. Každý totiž musí platit měsíční poplatky, aby se mohl připojit ke hře a hrát ji. Blizzard si bere za měsíc hraní v Evropě třináct euro, což je v přepočtu tři sta padesát korun. Možností jak si zaplatit herní čas, je ovšem více. Sám Blizzard nabízí výhodnější balíky na šest měsíců dopředu, nebo je zde možnost koupit si předplacené karty na šedesát dní. Roční příjem Blizzardu pouze z předplatného se pohybuje kolem třiceti dvou miliard korun.

World of Warcraft je nejúspěšnějším MMO titulem na trhu Foto: Marek KeppertWorld of Warcraft je ovšem výdělečnější než ostatní MMO o velké procento. Druhá nejhranější hra, Guild Wars 2, má pouze něco kolem dvou milionů hráčů. U nich nelze říci, že jde o předplatitele, jelikož měsíční poplatky neplatí. Stačí si zakoupit hru, a můžete hrát co hrdlo ráčí. Ovšem je zde možnost usnadnit si hraní nákupem dodatečných věcí za reálné peníze. Tuto hru vydává studio NCsoft, které má i další online hry. Jejich příjem za první čtvrtletí minulého roku byl přes sto padesát milionů dolarů, což je v přepočtu více než tři miliardy. Ve srovnání s Blizzardem je to směšná částka, ale opět jsou to příjmy jen z prodeje hry. Není zde započítán výdělek z obchodu za reálné peníze.

Třetím druhem MMO jsou takzvané free-to-play. Tyto hry jsou kompletně zdarma, ale je tu stejně jako u Guild Wars obchod, ve kterém si můžete koupit za reálné peníze zrychlení padání předmětů z monster a podobně. Dle odborné veřejnosti je toto model budoucnosti, kdy klasické předplatné zanikne. Tento názor panuje díky tomu, že většina MMO her začíná na principu předplatitelů, jako má World of Warcraft a myslí si, že přitáhnou stejný počet lidí. Problém je ovšem v tom, že mají špatně nastavený ekonomický plán, a jejich předplatné je moc drahé na novou hru, o které nikdo nic neví. U MMO z prostředí Star Wars začínalo předplatné na patnácti eurech měsíčně, což je o dvě víc než u Blizzardu. Ale i přesto mělo při startu téměř totožná čísla jako WoW, tedy téměř jeden a půl milionu. Problém ovšem nastává ve chvíli, kdy vývojáři nejsou schopni přidávat nový obsah dostatečně rychle. Hráčům se potom nechce platit měsíčně za hru, kde se nic neděje. Po přechodu na free-to-play model se jim tedy snížili předplatitelé na něco málo přes půl milionu, ale výdělek jim vzrostl na dvojnásobek. Při startu měli roční zisk pohybující se kolem čtyř miliard korun. S propadem předplatitelů o více něž milion toto číslo kleslo, ale díky obchodu za reálné peníze si zase polepšili na dvojnásobek této částky.

Pokud srovnáme výdělek studií za MMO tituly a klasické hry pro jednoho, je zde jasný vítěz. MMO vyhrává díky tomu, že jde o neustálý příjem peněz. Předplatitelé totiž musí platit každý měsíc, aby mohli hrát. Kdežto u her pro jednoho si hráč hru koupí, a už nic dalšího neplatí. Najdou se samozřejmě i hry, jako je například Grand Theft Auto, které vydělalo více než miliardu dolarů za pouhé tři dny. To je ale spíše výjimka potvrzující pravidlo.

Klíčová slova: výdělek, world of warcraft, guild wars 2, MMO

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.