03.05.2017 11:57


Od kovbojů k páře aneb Propagace kouření

Autor: Radovan Rosický | Kurz: On-line žurnalistika | Kategorie: Trafika

Každý den se všichni setkáváme s kouřením. Vůbec nám nepřijde zvláštní vídat lidi s hořícími tyčinkami v ústech. A pak jsou tady e-kuřáci, lidé s prapodivnými přístroji, jejichž obrysy lze občas zpozorovat kdesi v mlžném oparu, který si kolem sebe vytvářejí. Zkusili jste se ale zamyslet nad podstatou kouření? Na skutečnost, že milióny lidí tráví volný čas inhalováním jedovatého nikotinu, můžeme pohlížet tak, že se někomu zkrátka povedla reklama.

Autor: Radovan Rosický

Je půl šesté ráno a já opět stojím na zastávce autobusu, jehož konečnou stanicí je nedaleká průmyslová zóna. Minuty před příjezdem dopravního prostředku trávím pozorováním „spolučekajících“. Mnohé z těch obětí agresivních budíků si krátí chvilku před odjezdem cigaretou. A protože rána jsou ještě dost chladná, celkem jim závidím alespoň tu trošku tepla, kterou jim malé oranžové světýlko poskytuje. Mezi všemi mou pozornost každé ráno poutá „nějaký“ muž. Lépe ho popsat nedokážu, protože je téměř vždy zahalený v mlze ze své elektronické cigarety.

Díky tomu záhadnému cestujícímu jsem se nad e-cigaretou poprvé pozastavil, abych zjistil, že ji nechápu. Skutečně jsem nepřišel na to, proč se někomu líbí být neustále v mlze. To, že právě ten oblak vydechovaného kouře má pro e-kuřáky svůj význam, potvrzuje i propagace jednoho z výrobců e-cigaret, v níž hlavní informací je větší objem produkovaného kouře. Reklamní plakáty výrobců vypadají v podstatě stejně jako ty, které propagují běžné cigarety. Zachycují krásné a úspěšné, kteří si vychutnávají pocit vlastního úspěchu okořeněný cigaretou. Kdo by nechtěl být jako oni? Tento styl reklamy používala už od poloviny 50. let jistá tabáková firma, jejíž kovboj s cigaretou se stal legendou. Jenže tady mají výrobci e-cigaret smůlu. Zákon č. 40/1995 Sb. zakazuje reklamu na e-cigarety v tištěné podobě. Jedinou výjimkou jsou tištěné materiály určené pro obchodníky s e-cigaretami. Omezení reklamy na klasické cigarety je překvapivě benevolentnější. Reklama například v časopisu je možná, jen nesmí zobrazovat otevřenou krabičku cigaret nebo osoby držící v rukou cokoliv, co s kouřením souvisí. Jednoduché není ani zavádění nových modelů e-cigaret na trh. Podle Vyhlášky č. 37/2017 Sb. má totiž distributor povinnost oznámit Ministerstvu zdravotnictví svůj záměr dodat na trh nový výrobek a to nejpozději šest měsíců před plánovaným termínem uvedení. Z toho lze vyvodit, že „novinka“ na našem trhu už nebude tak úplně novinkou.

Odpověď na otázku, proč je ten dým tak důležitý, stále nemám. Vydávám se proto vstříc novým informacím do jedné z brněnských prodejen e-cigaret. Sobotní dopoledne se ovšem neukázalo jako správná volba – malý prostor prodejny nestačil náporu zákazníků a ti musejí stát ve frontě i venku na chodníku. Výraz ženy, která čekala v zaparkovaném autě před prodejnou, navíc naznačoval, že čekání není otázkou pěti minut. Na druhý pokus vyrážím prodejnu navštívit v odpoledních hodinách všedního dne. Nahlížím malými okénky ve dveřích a zjišťuji, že tentokrát jsou uvnitř dva prodavači úplně sami. Vstupuji.

Uvnitř buď někdo vykouřil pytlík ovocných bonbónů, nebo mě malý obchůdek vítá vůní aromatizovaných náplní do e-cigaret. V několika osvětlených vitrínách jsou vyrovnané desítky lahviček, krabiček a přístrojů. Jsou barevné, lesklé a já tak nějak tuším, že právě tohle jsou e-cigarety. Nemůžu se ubránit přirovnání k prodejně mobilních telefonů, obsah vitrín je při letmém pohledu dost podobný.

Během pořizování snímků nabízených přístrojů mi prodavač radí: „Nafoťte si tamty, to jsou luxusní kousky, ty čtyři tam nahoře.“ Na stěně vedle vitríny si všímám malého plakátu. Je na něm vyobrazený mladík, který vydechuje kouř do efektních kroužků. Ptám se tedy na smysl dýmu z e-cigarety. „No kdo to nezkusil, ten to nepochopí,“ vysvětluje jeden z mladíků za pokladnou, zatímco druhý se zvedá zpoza stolu s odhodláním ukázat mi několik triků.

Za několik málo vteřin se ke stropu pomalu vznáší kroužky kouře, „Ale tohle ještě neni vono, kamarád vyhrál soutěž ve vapingu, to byste viděl jiný triky!“ Dozvídám se, že oba prodejci jsou členy skupiny nazvané Czech Vape. Údajně jde o největší české sdružení příznivců tzv. vapingu, na facebooku má skupina více než dva tisíce členů. K dispozici jsou dokonce trička, čepice, bundy nebo pouzdra na telefon s logem sdružení. A co že to ten vaping je? Nazývá se tak inhalování z elektronické cigarety, jehož výsledkem je velké množství vydechnuté páry. Snahou je vypouštět páry co nejvíc a pokud možno s efekty.

Cestou z obchodu se mi honí hlavou různé myšlenky o e-cigaretách. Poznal jsem, že elektronické cigarety mohou přinést svému majiteli pocit exkluzivity vždy, když vyrazí do ulic se svým „luxusním modelem“. Poznal jsem nadšení vapérů z toho, že mohou být zdrojem kouřových efektů.

Ve sdružení lidí, kteří soutěží ve vapingu a pak vzhlížejí ke svým nejobratnějším kolegům, spatřuji tak trochu ekvivalent davů, které vzhlížely k tomu slavnému kovboji s červenobílou krabičkou. Jen už tím reklamním trikem nejsou umělecké fotografie v magazínech, ale pára. Ta je zřejmě tím, co prodává.

Klíčová slova: e-cigareta, vaping, reklama

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.