06.10.2019 19:57


Obytná čtvrť Trnitá či nové hlavní nádraží. Členové Kanceláře architekta města Brna představili stavební vize

Autor: Hana Štefánková | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Plné trojek. Takové bylo slavnostní zahájení vernisáže Tři roky pro Brno. Číslo tři, jakožto symbol tříletého působení Kanceláře architekta města Brna (dále jen KAM pozn.redakce), která započala svou činnost v roce 2016, se objevilo nejen v samotném názvu výstavy, ale i v datu a čase konání   třetího října 2019, tři minuty po půl sedmé večer.

Členové sboru Kanceláře architekta města při zahájení výstavy. Autor: Hana Štefánková

Brno  Slavnostní představení výsledků činnosti a připravovaných plánů KAM se konalo v brněnském Urban Centru. Návštěvníci si mohli poslechnout vyprávění odborníků a klást dotazy nejen k tématu veřejných prostranství v Brně. Ti, kteří přišli načas, zhlédli také křest nové knihy KAM. Kniha v sobě shrnuje všechny atributy, na které by se při tvorbě prostoru určeného pro sdílení a využití veřejností, nemělo zapomenout.

„Základním principem veřejných prostranství a celého města je to, aby se v něm dobře bydlelo, žilo a pracovalo. Kromě urbanismu je důležitá také tvorba krajiny, je potřeba znovu vytvářet a upravovat okolní krajinu tak, aby bylo město atraktivní. Zelená infrastruktura je teda prioritou. Ve zvýšené míře se věnujeme také tvorbě ulic, ve kterých se musí mnoho prvků uspořádat tak, aby ulice fungovaly,“ objasnil architekt a spoluautor knihy David Zajíček.

Kancelář čeká v příštích letech zrealizování několika důležitých projektů. Hlavním z nich je dokončení návrhu nového územního plánu. Atraktivní pro současné i budoucí obyvatele Brna je však zejména příprava územní studie nové čtvrti Trnitá. Ta vznikne při nábřeží řeky Svratky a po dokončení se má stát domovem až pro patnáct tisíc lidí. Jejím centrem bude široký bulvár, který se rozvine od budoucího hlavního nádraží až k ulici Nové sady.

„Brno teď čekají velké výzvy, které jsou klíčové pro jeho další rozvoj. Naším úkolem je, aby to byl rozvoj kvalitní a koncepční,“ zhodnotil ředitel KAM Michal Sedláček. Dalším z projektů větších rozměrů bude nové hlavní nádraží, které má stát při řece Svratce. Vlaky by měli podle Sedláčka jezdit asi šest metrů nad zemí. Celé vlakové nádraží se bude dát podejít a dostat se tak na autobusové nádraží, které se bude nacházet přímo pod ním.

Členové KAM jsou si však vědomi, že na nejzásadnější problémy lidí, kterými jsou doprava a bydlení, dosud nenašli řešení. Obyvatelé Brna jim dávají za pravdu. Člověka žijícího nějakou tu dobu v Brně trápí mnoho problémů. Prvním z nich je doprava. Je přehuštěná, hlavně při ranních špičkách. S dopravu souvisí i parkování, které si pochvalují zejména rezidenti. Enormní množství lidí dojíždějících do Brna a taky jednorázoví příchozí však mají problém parkovací místo najít,“ uvedl student Martin Búran. Doplnil také, že kromě dopravy je těžké sehnat i bydlení, které je podle něj předražené a zejména pro studenty i málo dostupné.

Klíčová slova: Kancelář architekta města Brna, KAM, veřejná prostranství, architektura, urbanismus

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.