18.03.2016 07:17


Občané mohou ovlivnit, jak bude doprava v Brně vypadat v následujících letech

Autor: Katarína Halásová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Jakým směrem se bude doprava v Brně ubírat v následujícím třicetiletí? Obyvatelé Brna a okolí mohou pomocí nové aplikace přispět k vytvoření Plánu udržitelné městské mobility. Jedná se o dokument, který je rozhodující pro budoucnost dopravy v Brně. 

Tisková konference Nesehnutí ku připomínkovací aplikaci Plánu městské mobility Brno. Autor: Katarína Halásová

Brno – Organizace Nesehnutí, společně s dalšími občanskými iniciativami, experty a firmami, vytvořila webovou aplikaci mujplanmobility.cz. Aplikace byla spuštěná tuto středu. Jejím prostřednictvím může veřejnost připomínkovat Plán udržitelné městské mobility. Plán mobility určí, jak se bude vyvíjet doprava v Brně v následujících desetiletích. Připomínky je na stránce možné podávat do konce března. 

„Rozhodli jsme se rozšířit cesty, kterými může brněnská veřejnost zasáhnout do podoby dokumentu. Koncept návrhu je ve fázi připomínkování do konce března,“ vysvětlila Hana Chalupská z Nesehnutí. „Vytvořili jsme webovou stránku, která slouží k tomu, aby se lidé zorientovali v tom, co se projednává, proč je to důležité a kdy je do toho možné zasáhnout,“ dodala Chalupská. Na vytvoření webové stránky se kromě Nesehnutí podílely například organizace Brno na kole, Liga vozíčkářů, Asociace českého carsharingu, Dejchej Brno, Urban da Brno nebo Centrum dopravního výzkumu. 

Na konci roku 2015 plán mobility schválila Rada statutárního města Brna. V rámci vize plánu mobility byl vytvořený i návrh rozdělení podílu druhů dopravy. Do roku 2015 by se dle něj měl podíl veřejné hromadné dopravy zvýšit z 51 procent na 53 procent.

Zvýšit by se měl i podíl pěší a cyklistické dopravy. A to z šesti na dvanáct a ze dvou na dvanáct procent. „Byli bychom rádi, kdyby odbor dopravy přistupoval k cyklistické dopravě stejně jako k pěší nebo osobní automobilové dopravě. Požadujeme, aby se při rekonstrukcích všech ulic automaticky počítalo i se zahrnutím lidí na kole. Vytvořením cyklopruhů, piktogramů nebo doplňkové infrastruktury,“ řekl Jakub Kriš ze spolku Brno na kole. Ve výsledku by pěší a cyklistická doprava měla v roce 2050 tvořit čtvrtinu ze všech způsobů přepravy.

Jediný typ dopravy, u kterého se očekává snížení podílu, je automobilová doprava. Měla by klesnout z aktuálních 39 procent na 25 procent. 

Hlavní oblasti změn, které plán mobility řeší je komunikační síť města a kvalita veřejných prostor. Dále také organizace a řízení dopravy nebo ochrana obyvatel před negativními vlivy dopravy.

„Považujeme za nemožné, aby město na jedné straně ve svém územním plánu vybízelo k výstavbě tisíců bytů na okraji města, v polích, kde široko daleko není žádná zastávka hromadné dopravy. A v zápětí zjišťovalo, že musí postavit do tohoto nového sídliště tramvajovou trať za desítky miliard, které potom budou citelně chybět jinde,“ řekl za Urban da Brno Jakub Kořínek.

Podle návrhu vize plánu mobility bude v roce 2050 Brno na prvním místě v žebříčku hodnotícím kvalitu života ve městech.

„V dokumentu nám chybí konkrétní kroky města ke snížení emisí z dopravy na zákonnou úroveň. Brno dlouhodobě překračuje limity polétavého prachu, oxidu dusíku a ozonu, za což může především doprava. Všechny tyto látky při dlouhodobé expozici způsobují zdravotní problémy dospělým i dětem. Zkracují nám život o měsíce a způsobují v Brně přibližně 360 úmrtí ročně,“ říká za iniciativu Dejchej Brno lékař Marek Čierny.

Plán udržitelné městské mobility města Brna je strategický dokument, který na základě analýzy dopravních, ekonomických i demografických údajů stanoví opatření, jejichž realizace má umožnit uspokojení potřeb mobility lidí i firem ve městě a okolí. Dokument klade důraz na udržitelný rozvoj a zlepšení kvality života. Na základě plánu bude moci Brno čerpat finanční prostředky z Evropské unie na rozvoj dopravní infrastruktury.

Klíčová slova: doprava, aplikace, Brno, životní prostředí

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.