25.04.2015 13:24


Nutí k zamyšlení a podporuje soudržnost, říká o kampani Do práce na kole její účastník

Autor: Havel Adam | Kurz: Stisk | Kategorie: Publicistika

Cesta do práce autem? Ne. Tedy aspoň ne v květnu. Už pátým rokem v tomto měsíci startuje kampaň Do práce na kole. Letos se do ní podruhé zapojí také Michal Pochop, který oproti loňskému roku postrádá ve svém týmu jednoho člena a bude soutěžit jen s dalšími třemi kolegy. Přesto letos pomýšlí na vylepšení umístění, jelikož loni skončil ve druhé třetině startovního pole. „Chceme jezdit pravidelněji a delší trať,“ uvedl.

Audio

    Rozhovor s Michalem Pochopem.
         
    Autor: Adam Havel

Jste zvyklý jezdit do práce autem, v květnu se ale váš dopravní prostředek po roce opět změní. Jak je těžký přechod na kolo?

Velkou roli v mém snažení hraje týmový duch, z čehož pramení motivace. Většinou mě neodradilo ani špatné počasí. Člověk totiž nesoutěží jen za sebe, musí myslet na družstvo, které přichází o najeté kilometry, když se mu nechce. Pokud jsem tedy neměl v plánu služební cestu, která bez auta nepřipadá do úvahy, sedl jsem na kolo a vyrazil do práce.

Kolikrát jste v minulém roce využil kolo místo auta pro cestu do zaměstnání?

Jel jsem dvacetkrát, přičemž vždy se počítá cesta tam i zpět. To znamená, že polovinu dní ze všech pracovních jsem nechával auto doma. Stalo se mi také, že jsem dopravu kombinoval. Dopoledne jsem vyrazil na kole, abych se odpoledne domů vrátil pro auto, jímž jsem musel mimo Brno.

PODRUHÉ. Michal Pochop se letos znovu zapojí do kampaně Do práce na kole, která se uskuteční na území celé České republiky. Foto: Adam Havel

Můžete si uměle protahovat trať na kole, abyste nahnal kilometry na své soupeře?

Není možné systém úplně obelhat, jelikož před začátkem soutěže každý účastník uvádí, kolik měří jeho trasa do práce. Nicméně nemusí zvolit hlavní cesty, ale třeba vedlejší či cyklostezky, po kterých to je delší. Může si tedy přidat maximálně do deseti procent.

Máte v týmu nějakého poctivce, který jezdí každý den a nutí k tomu i ostatní?

O motivaci jsme loni měli postaráno, jelikož to byl pro nás první ročník a všechny nás to bavilo. Na dálku jsme navíc soupeřili s kolegy z Prahy, což nás přimělo, abychom se víc snažili. Je však pravda, že jsme mezi sebou měli jednoho kamaráda, který jezdil každý den bez výjimky a táhl náš tým.

Pokračujete ve zdravějším cestování do zaměstnání i v dalších měsících, když zvládáte celý květen?

Loni jsme nějakou dobu dojížděli na setrvačnost. Někteří vydrželi jezdit na kole celé léto, ale postupně návyk vymizí a vracíme se k autu. Třeba letos vydržíme u pedálů déle.

V kampani je řada kategorií, ve kterých lze získat ocenění. Váš tým na žádné nedosáhl. Jaké ambice máte v nadcházejícím ročníku?
Rozhodně vyšší. Právě kolega, který loni jezdil každý den, se rozhodl, že do práce bude jezdit z Rosic. Denně tedy může najet kolem pětapadesáti kilometrů, což nám následně pomůže v celkovém součtu. V loňském roce by se zařadil mezi nejaktivnější.

PARŤÁCI. Tým, se kterým se Michal Pochop umístil v loňském roce na 222. místě. Letos však myslí na vyšší příčky. Foto: Jiří Novotný

Jaké jsou ve vašem zaměstnání podmínky pro cyklodopravu?

Máme v práci sprchu i místo, kde si kolo uschováme, což nám samozřejmě pomohlo při rozhodování vstupu do kampaně.

A co podmínky pro jízdu na kole přes Brno?

Často jde o polohu firmy, někam se člověk dostane za pár minut po bezpečných trasách, ale jsou i horší místa. Cyklostezky už se nacházejí v lepším stavu oproti dřívějšku, ale nejsou natolik rozšířené, aby se dalo jezdit jenom po nich. Pokud se má cyklodoprava v Brně ještě rozšířit, je potřeba uzpůsobit uživatelům podmínky.

Vidíte v této kampani nějaký vyšší smysl?

Ano, jelikož nejde jen o to, že v květnu nějací lidé jezdí do práce na kole místo toho, aby využívali auto. Tato kampaň klade důraz i na přemýšlení nad tím, co prosazuje, což považuju za správné. Kromě toho podporuje soudržnost zaměstnanců ve firmě a zdravé soutěžení.

Jak se kromě kampaně Do práce na kole zapojujete do ochrany životního prostředí?

Moje povolání je s tím přímo spjaté, jelikož pracuju ve výzkumném ústavu meliorací a ochrany půdy. Řešíme pozemkové úpravy, návrat historických prvků do krajiny a další aktivity spojené s ochranou životního prostředí. Máme tedy k tomuto projektu blízko, a proto se do něj zapojujeme už druhým rokem.

Klíčová slova: kolo, práce, životní prostředí

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.