23.04.2020 08:10


Novináři všech zemí, spojte se. Olomoucký student vytváří mediální online kvíz

Autor: Vlasta Macháčová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Třicet otázek z šesti různých mediálních oblastí, které vymýšlí student olomoucké žurnalistiky. Jan Žabka vytváří každý týden vědomostní online kvíz pro všechny mediální nadšence. 

Mediální koronakvíz probíhá každý týden. Foto: Jan Žabka

Olomouc, Česko - Dvacet minut, třicet otázek, šest různých mediálních oblastí. Tak vypadá online vědomostní kvíz pro všechny mediální nadšence, který tentokrát už počtvrté připravuje student olomoucké žurnalistiky Jan Žabka. 

„Kamarád od začátku karantény vytvářel kvízy s obecnými tématy, kterých jsem se účastnil. Líbilo se mi, že u nich jednak zaženu nudu, a navíc se něco přiučím,“ popisuje Žabka, jak přišel na nápad mediální kvíz uspořádat. Nakonec se rozhodl kamarádovi napsat a zeptat se, zda by mohl jeho nápad převzít. Sám sebe označuje student jako mediálního nadšence, téma proto bylo od začátku jasné. „V médiích se pohybuji, je to velmi zajímavá oblast. Lze v ní najít řadu různorodých témat,“ objasnil svoje rozhodnutí.

Odkaz, přes který se dá ke kvízu připojit, sdílí Žabka každý týden na svém twitterovém účtu. Mediálního koronakvízu se tak může zúčastnit kdokoli, nelze ho ale odehrát zpětně. Kdo má zájem si zahrát, musí být v sobotu v sedm hodin večer nachystaný u počítače. Každá otázka má svůj časový limit a čtyři možnosti odpovědí, z nichž je vždy jen jedna správná. Jakmile limit vyprší, k otázce se nelze vrátit. 

Tři kola už mají hráči za sebou, další dvě až tři Žabka ještě chystá. „Právě píšu diplomovou práci, takže mi kvízy slouží jako skvělý způsob prokrastinace. Zjistil jsem ale, že je to náročnější, než se ze začátku zdálo,“ přiznává. Kromě třiceti otázek týdně totiž musí vymyslet sto dvacet různých odpovědí tak, aby každá z otázek měla čtyři možnosti. „Snažím se navíc, aby každá možnost dávala smysl, aby kvíz nebyl úplně snadný a nudný,“ vysvětlil tvůrce. 

Maximální kapacita online soutěže je sto hráčů. Tu by Žabka alespoň jednou rád naplnil. Cíle si však neklade, kvízy jsou pro něj stále převážně zábava. Průměrně se zatím každého kola účastnilo kolem třiceti hráčů, mezi které patří i student politologie a mezinárodních vztahů Filip Zelenka. Ačkoli nestuduje přímo žurnalistiku, v prvních dvou kolech soutěže zvítězil. „Výhry mě potěšily, nebyly zadarmo. Až do poslední chvíle to bylo opravdu napínavé,“ říká. Nejtěžší je pro něj oblast mediální teorie, ve které podle svých slov opravdu jen tipuje. „Mediální sféra mě vždy zajímala, rád bych jednou působil jako novinář. Stát se otázkou v mediálním kvízu bych bral jako velký životní úspěch,“ směje se dvojnásobný vítěz. 

Soutěž slaví úspěchy i mezi studenty žurnalistiky. Kristina Němcová je studentkou prvního ročníku na Univerzitě Palackého a kvízu se pravidelně účastní. „Vždy mě hodně bavil hospodský kvíz a tohle je vlastně jeho karanténní alternativa,“ vysvětluje. „Spoustu otázek mi navíc pomáhá osvěžit si vědomosti ze školy, nebo se naopak dozvědět něco nového, co se mi bude později hodit,“ myslí si Němcová.

Mediální koronakvíz probíhá každou sobotu večer přes platformu My Quiz a zapojit se může každý, kdo má o hru zájem. Tento týden se soutěž kvůli časovým možnostem Jana Žabky neuskuteční, na další kolo ale chystá tvůrce novinku. Nadačnímu fondu nezávislé žurnalistiky daruje tolik peněz, kolik bodů v soutěži získá příští vítěz kvízu. 

Klíčová slova: koronavirus, kvíz, mediální koronakvíz, média, žurnalistika, soutěž, karanténa

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.