11.11.2017 23:05


Nová tržnice na Zelném trhu čelí po několika měsících provozu kritice ze strany prodejců i veřejnosti

Autor: Tereza Hotová | Kurz: Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Zelný trh končí letošní sezónu, zemědělci a prodejci dnes nabízeli zákazníkům své zboží naposledy. Nahradí je tradiční adventní trhy. Prodej lokálních výrobků ale pokračuje i nyní, část obchodníků má podle původního plánu pojmout nově zrekonstruovaná tržnice v horní části Zelného trhu. Ta je v provozu od letošního června, chybí jí však větší propagace. Od svého otevření se musí potýkat s kritikou, část stánkařů si stěžuje a několik z nich už odešlo.

Brno - Tradiční pohled na Zelný trh, zaplněný prodejci ovoce a zeleniny, již brzy vystřídají stánky adventních vánočních trhů. Právě dnes měli zákazníci poslední příležitost si od obchodníků nakoupit, prodej skončil ve dvě hodiny odpoledne. Samotné náměstí ale není jediným místem, kde mohou Brňané sehnat zboží od lokálních prodejců. Od letošního června můžou kromě desítek stánků využít taky budovu Tržnice Brno v horní části náměstí.

Právě tam se podle původních plánů měli na zimní období přesouvat někteří zelináři z náměstí. V Tržnici Brno je jim vyhrazen prostor v druhém patře . „Někteří už si dopředu naplánovali, že chtějí skončit, prodávají od začátku března. Ale ti prodejci, kteří ještě mají nějaký sortiment tuto nabídku vítají,“ přiblížil situaci mluvčí Tržnice Brno Jan Šmikmátor. 

Sezónnost zboží je ale podle samotných prodejců jeden z hlavních důvodů, proč o přesun do kryté tržnice nemají zájem. Ke konci podzimu už je totiž sortiment výrazně omezený, k dostání jsou pouze jablka, mrkve, hrušky, brambory na uskladnění nebo kořenová zelenina. Většina z nich proto přesun do tržnice neplánuje., v zimních měsících by už neměli žádné zboží na prodej. „Pole už jsou prázdné, nemám, co bych prodával. Ale já se tam nehrnu, to není nic pro mě,“ říká Petr Balák, který na Zelném trhu prodává už od roku 1999. Do vnitřních prostor Tržnice se tak bude stěhovat jenom několik prodejců, kteří ale nenabízejí vlastní vypěstované zboží. Sortiment překupují z ciziny. Citrusové plody nebo banány mají původ v Řecku nebo Španělsku.

Prostory Tržnice Brno jsou v plném provozu necelý půlrok a vznikly s ideou nabízet výrobky, které z hygienických důvodů nelze prodávat na nezastřešeném náměstí a doplnit tak nabídku venkovního trhu. Za dobu svého fungování však čelí tržnice kritice, a to jak ze strany prodejců v ní, tak i ze strany zemědělců na Zelném trhu. Nejčastěji se objevují stížnosti na vysoký nájem, nebo nedostatek zákazníků. Několik obchodníků již z tržnice odešlo. „Bylo tady pár prodejců, kteří si mysleli, že tady bude spousta lidí, kteří budou všecko nakupovat. Realita je jiná, nicméně lidí chodí stále víc. Někteří prodejci také až teď zjistili, že když sem zákazníci přijdou, tak je musí sami oslovit, aby si něco koupili. Musí dobře prezentovat svoji nabídku, zkrátka opravdu prodávat. To lidé od tržnice očekávají,“ říká mluvčí Jan Šmikmátor a dodává: „Učíme se to všichni, ale na některé prodejce to bylo tak pomalé, že odešli.“ K otázce nájmu vyzdvihuje zejména polohu v centru, nebo poskytování služeb, jako je ostraha prostoru. Výše nájmu je individuální pro každého prodejce, liší se podle polohy stánku nebo počtu spotřebičů, které k provozu vyžadují energie.

Část prodejců je ale s aktuální situaci spokojena. Josef Bedřich provozuje stánek s medovinou a prodává v tržnici od samého začátku. „Já jsem měl předtím obchůdek v Rozkvětu (brněnský obchodní dům, pozn. red.) a měl jsem nájem jenom o něco málo menší,“ říká Bedřich k otázce vysokých nájmů a dodává: „Tam se o vás ale nikdo nestaral, pronajali vám stánek pod schody, a to bylo všechno. Tady se dělají akce pro lidi, je to úplně o něčem jiném. Jsem tady spokojený ve všech směrech, od prvního dne mám krásné tržby.“

Stížnosti stánkařů i zákazníků směřují také na nedostatečnou propagaci prostorů. Ladislav Folprecht je pravidelným zákazníkem venkovního tržiště již několik let, přesto o vnitřní tržnici ještě neslyšel. „Možná je právě ta propagace kamenem úrazu, znám spoustu lidí, kterým něco takového v Brně chybí,“ myslí si Folprecht.

Vedení Tržnice Brno se ale masovější propagaci záměrně brání, podle nich to nekoresponduje s celkovou myšlenkou. „Myslíme si, že samotný provoz tržnice by se neměl tvářit jako velká reklamní kampaň, protože by to potom nebylo důvěryhodné. Nechceme oblepit billboardy celé město. Tržnice je provoz orientovaný na kvalitu, ne na masu,“ vysvětluje marketingovou strategii Šmikmátor.

Tržnice na brněnském Zelném trhu má dlouholetou tradici. Na stejném místě byla v roce 1951 po zřícení několika obytných domů vybudována pozdně funkcionalistická stavba, která sloužila jako takzvaný Dům potravin. Budova postupně ztratila svůj původní účel a postupem let bez většího využití chátrala. Zrekonstruovali ji až v roce 2015. Znovuotevřena byla až v červnu letošního roku jako Tržnice Brno, kdy jí byl navrácen její prvotní záměr, tedy prodej potravin.

Klíčová slova: tržnice, Brno, Zelný trh, zemědělci, lokální potraviny

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Nový komentář