16.10.2019 10:34


Neuměl jsem odmítat zakázky a už na střední jsem vyhořel, přiznal Adam Kozel, UI/UX designér nové aplikace Nesnězena

Autor: Tereza Švecová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Publicistika

User experience (UX) a User Interface (UI) jsou dvě základní roviny designu potřebné k vytvoření mobilní aplikace. Adam Kozel se o tyto složky staral nebo se na jejich vývoji podílel například u mobilních aplikací pro Aquilu, Škodu Auto nebo nově Nesnězeno. Dvacetiletý designér má tak, alespoň v České republice, ve svém oboru málo kam stoupat dál. Cesta k takové pozici ale idylická nebyla.

Adam Kozel v obvyklé pozici - za počítačem. Foto: Tereza Švecová

Brno – Adam Kozel ještě před dvěma roky reprezentoval ve volejbale extraligovou Ostravu a oblékal i dres národního týmu. Dnes pracuje pro vývojářskou firmu Funtasty pod kterou designoval kromě aplikace Nesnězena třeba také Gastromapu Lukáše Hejlíka. První zakázku přijal už začátkem střední školy, počáteční nadšení do designu ale přineslo následky. O nich, detailech nové aplikace i o dalších designérských plánech se Adam rozpovídal doma, sem tam bokem stále pracující na počítači.

Vzhledem k věkové podobnosti si v rozhovoru tykáme.

Co musí splňovat vynikající design mobilní aplikace?

To je možná jen zaonačená otázka, co znamená design, kterou nemám rád. Design je prostě všechno. A vynikající design, tj. design aplikace musí skvěle sloužit svému účelu, klást uživateli co nejméně překážek v jejím používání. Svou jednoduchostí by měl člověku v životě pomoct, možná ho obohatit, ale určitě mu například neubírat čas navíc.

Povedlo se ti tyhle kritéria splnit i u první placené zakázky, kterou jsi v prváku střední školy přijal?

Pochybuju. Přišel jsem k ní skrze Webtrh, což zpětně vidím jako dost pochybnou platformu, ale tenkrát to na začátek postačilo. Ale spokojený jsem nebyl, v projektu mi chyběla větší kreativa, pracovalo se s docela nízkým rozpočtem a časově to bylo náročné. Nemohl jsem tomu za střední školy a volejbalu věnovat zdaleka tolik pozornosti, kolik jsem plánoval a chtěl.

V jednom ze svých článků na webu Design-nation.icons8 jsi, volně přeloženo z angličtiny, napsal: „Jako mladý nadšený designér vím, že nadšení může vést k přepracování. Pamatuju si kamarády říkat, že bych měl pracovat méně, jinak vyhořím. Měl jsem to za vtip. A pak jsem vyhořel.“ Jak k tomu došlo?

Designu jsem od deváté třídy propadl a chtěl ho dělat co nejvíc, bral zakázky, sliboval věci a pak je musel dělat, nechtěl jsem být nezodpovědný. Ale do toho jsem pořád hrál volejbal. Vlastně jsem každé ráno vstal, šel na trénink, ve škole napůl pracoval na designu a po odpoledním tréninku designoval zpravidla do čtyř do rána, spal maximálně tři hodiny. Když ti dojde volný čas na sebe, poznamená tě to.

Jaká z toho byla cesta ven? Nebo s tím bojuješ doteď?

Cesta byla, ale docela dlouhá. I když jsem se prvně nějak víc fyzicky i psychicky sesypal, stejně jsem tvrdohlavě pokračoval dál. Neuměl jsem odmítat zakázky, říkat lidem ne. Teď je to pro mě sice pořád těžké, láká mě vzít cokoliv, obzvlášť, když pro mě zakázka znamená něco osobního. Ale musel jsem se smířit s faktem, že času není nekonečno. A taky skončit s volejbalem.

Byla to těžká volba, mezi kariérou designéra a volejbalisty? K té druhé jsi měl v té době asi přece jen více nakročeno.

Lehké to nebylo, ale v designu je budoucnost, ve volejbale vyhlídka konce kariéry ve třiceti, ať člověk chce nebo ne. Chtěl jsem mít i více času na výšku, ale ta nakonec úplně nedopadla.

Jak to?

Šel jsem na grafický design na FAVU a nevydržel na něm ani semestr. Bylo to jako na střední, zahlcenost zkostnatělostí systému a z mého pohledu bezvýznamné povinnosti. FAVU budí zdání volnosti a možnosti prosadit sebe sama, což je v uměleckém prostoru ohromně důležité. Ale já i tak vnímal určitý tlak k tomu jít a tvořit určitým směrem, stylem. Brzy jsem zase cítil potřebu volbu mezi doděláním školy a svým psychickým zdravím.

Definice User experience designu dle D. Normana, jeho zakladatele. Zdroj: Tereza Švecová

Teď druhým rokem pracuješ ve Funtasty, firmě, kterou média poslední dobou zmiňují ve spojitosti s gastro aplikacemi, na jejichž vývoji ses podílel. Tady jsi našel kreativní volnost?

Určitým způsobem ano, zakázky jsou ale vždy limitovány požadavky klienta. Jak Gastromapa, tak aplikace pro Nesnězeno mě ale moc bavily dělat. Obecně gastro aplikace je příjemné navrhovat, protože například na výsledném vzhledu aplikace se podílejí i fotky, které se na ní nachází. Fotky jídla bývají na rozdíl od jiných obsahů esteticky hezké a lidé z toho pak mají pozitivní pocity.

Nesnězeno bojuje proti plýtvání jídlem nabízením zbylého jídla restaurací za lepší cenu. Čím se bude nová verze jejich aplikace lišit od té původní?

V podstatě jde o takové vylepšení, face-lift základu stávající aplikace. Uděláme to vizuálně příjemnější a přidáme do aplikace možnost podnikům spravovat své příspěvky v ní. Hotoví budeme do konce letošního roku, snad co nejdříve.

Děláš i na projektech mimo Funtasty?

Snažím se nějaké stíhat, jedním takovým je pro mě i sociální život.

Na svém Twitteru jsi na konci záři upozorňoval na problematiku šedého trhu herního průmyslu a svůj úmysl se v ní angažovat. O co má jít?

Vývojáři vyvíjí hry, ke kterým následně vycházejí klíče potřebné k aktivaci hry. Klíč se dá získat originálním způsobem, ze kterého vývojář dostane příjem, anebo jiným, šedým způsobem, za méně peněz. Vývojářům to ale krom peněz přináší akorát problémy, klíče jsou často kradené, placené z ukradeného PayPall účtu a podobně. Já chci vytvořit platformu, která bude schraňovat stránky s originálními klíči, při jednom a přehledně. 

Jsou to čistě mecenášské úmysly, nebo si připravuješ půdu pro nástup do vývojářství her?

Většinu života jsem se pohyboval mezi počítačovými hrami, takže nebudu lhát, přemýšlím o tom. Tímhle projektem bych se k tomu mohl dostat blíž, jednou třeba až k level designu. To bych vytvářel mapy her, prostory, ve kterých se ve hře pohybuješ. Vidím se v 3D.

Klíčová slova: Brno, Design, Nesnězeno, Volejbal, Aplikace, Vývojářství

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.