08.11.2016 23:33


„Nepotřebuji uměle budit drama, hra to vytváří sama,“ říká Martin Doležal, moderátor e-sportu

Autor: Michal Španěl | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Sport

Martin Doležal moderoval a komentoval na Mistrovství ČR počítačovou hru Hearthstone. Mistrovství se konalo o víkendu na brněnském výstavišti. V rozhovoru mluví o svých zkušenostech moderátora a o všem, co moderování e-sportu obnáší.

Martin Doležal v moderátorské kabině. Autor: Radek Vebr

Brno - Moderování a komentování e-sportu je stále populárnějším fenoménem. Martin Doležal je jeho součástí. Moderuje zejména hru Hearsthtone a momentálně se jako moderátor účastní Mistrovství ČR v počítačových hrách v rámci Festivalu sportu, tance a zábavy na brněnském výstavišti.

Jakou máte na Mistrovství ČR v počítačových hrách roli?

Jsem zde jako moderátor Hearthstonu, a to jak základní části, tak i finále. Nefunguji tu teď jako komentátor hry. Hru uvádím, představuji ji, popisuji, jaký postup měli hráči během turnaje, co zajímavého se v něm stalo a tak podobně.

Jak dlouho působíte v oboru?

Asi dva roky. Komentoval jsem už dříve, ale nebral jsem to úplně jako komentování. První vážné komentátorství bylo před dvěma roky na Mistrovství ČR. 

Je tu nějaký rozdíl v roli moderátora a komentátora?

Dá se to tak říct. V té základní skupinové části jsem byl jako komentátor, byli jsme ve dvou komentátorských dvojcích, ve kterých jsme neustále rotovali. Tam jsem byl čistě komentátor. Ale u toho finálního zápasu budu mít roli moderátora, kdy udělám menší entrée pro dva největší divácké trháky, hráče Clauda a Standu Cifku. 

Připadá mi, že téměř všichni komentátoři jsou bývalí hráči, je to tak?

Ano prakticky všichni. Funguje to tak, že analytici jsou pořád hráči, co se pohybují na poměrně vysoké úrovni. Jediné, co mě mrzí je, že jak se snaží hrát turnaje, aby se udržovali na poměrně vysoké metě, tak často nemohou komentovat, když se rozhodnou hrát a naopak. Já osobně jsem s tím na takové úrovni skončil, protože na to nemám čas a také už nemám ten vysoký kompetivní skill, abych mohl konkurovat. Ale stále tu hru hraju, udržuju si přehled. Když vyjde expanze (rozšíření hry), tak se ji snažím hned přijít odehrát. 

Je poslouchání komentářů dobrý způsob, jak se učit tu hru?

Je to tam složitý. Pokud vedle sebe máte analytika, tak vám řekne, co by se mělo stát, odůvodní vám to, podá přesné informace, kde se co stalo. Z toho se dají pochytit důležité informace a do budoucna to třeba zužitkovat.

Co člověk potřebuje, aby byl dobrý moderátor?

Tak základ je mít dobrý projev a mít nějakou slovní zásobu. Ale nemyslím si, že by to bylo úplně klíčový. Hlavní je mít přehled o hře, znát metodiku, strategie, názvosloví a balíčky.

Jak moderování trénujete, jestli ho trénujete?

Nemůžu říct, že bych úplně trénoval. Pouze dřív, když jsme se formovali s Cloudem, tak jsme dělali přípravný streamy, když jsme viděli, že se blíží nějaká velká akce. Vzali jsme si nějakou velkou poslední světovou akci, třeba blizzcon a komentovali jsme to z našeho pohledu. Pilovali jsme entrée, vychytali jsme si předávání slov, abychom si neskákali do řeči. Ale trénink obecně přišel hlavně s časem s feedbacky. Já jsem měl ze začátku třeba strašný problém, že jsem od přírody strašně upovídaný. Mám vždy sklon říct hrozně moc informací, a to není úplně vhodný. Lepší je jít rovnou k věci, vysvětlit to a skončit.

Potřebujete se před moderováním nějak nabudit?

Upřímně ani ne, to jsou věci, které vyplynou ze situace. Třeba včera se stala spousta neuvěřitelných věcí. Nepotřebuji uměle budit drama, hra to vytváří sama, stačí jenom reagovat. Když člověk tou hrou žije a komentuje to, tak se do toho dostane automaticky. Já sám jsem z toho všeho vždy paf a ono se to projeví i na mém projevu. Když by to bylo vyloženě plánované, tak lidi asi vycítí, že je to uměle zkonstruované. Člověka to zkrátka dostane, aniž by se o to vůbec musel snažit.

V počítačových hrách se používá dost specifický slang. Máte sklon ho používat i jinde než mezi hráči?

Ano, hodně. Moje mamka vždy říká, že mluvím nějakou svahilštinou a má s tím problém. A promítá se to i v jiném ohledu. Tím, že znám anglické výrazy z jiných momentů, a pak se marně snažím najít ekvivalent český. Když se někde bavím s kamarádama, tak ten slang automaticky používám a snažím se ho alespoň použít v takový větě, aby alespoň z kontextu pochopili, o co jde. Ale ano, spousta pojmů, které člověk až pochytí s hrou, třeba že někdo něco missnul (ztratil), mám tendence používat i jinde.

Když jste s komentováním začínal, inspiroval jste se u jiných komentátorů v Česku nebo v zahraničí?

To se musím přiznat, že ne. Já jsem se o to nezajímal, já jsem do toho vplul tak náhodou. Vše to bylo v rámci feedbacku, my jsme sice sledovali, jak komentují na mezinárodní scéně, ale možná paradoxně, víc než styl jsme řešili, jaké mají zahraniční komentátoři oblečení. Trvalo nám až rok a půl než jsme ten dresscode vychytali.

Co si mám představit pod tím vychytaným dresscodem?

U těch je to takový zajímavý. Když komentujete nějakou velkou akci, tak se snažíte vypadat reprezentativně, protože je to akce na profesionální úrovni. Vy ale nekomentujete poslanecký jednání, komentujete hru, kde to prostředí je řekněme obecně ohleduplnější. Mně tedy osobně nejvíce vyhovuje mít klasické tričko Hearthstonu a na tom mám hozený sako. Ono to vypadá reprezentativně v rámci toho saka, ale má to i ten free prvek. Je to motivem do hry a přitom prvek profesionality. Cloud třeba spíš razí, jak on říká Business Cusual, ale pak mi přijde v čistě Business. Ten to vidí spíš tímto směrem. Ale různí organizátoři mají různý požadavky, někde požadují, abychom přišli v Business Cusual, a tak jsme to udělali. Je to hodně variabilní, reaguje na to i publikum, někdo říká, že jsme tu jako burani, druzí, že to sako je zase už moc. Člověk se nikdy nezavděčí všem.

Cítil jste se někdy pod tlakem, když jste věděl, že váš stream sleduje hodně lidí?

Hm. To ani neovlivňuje počet lidí, co by na to koukalo, spíš prostě neznámý prostředí, neznámé věci.  Dříve to bylo "co akce, to nervozita". Musel jsem se do toho dostávat, ale dnes už na mistrovství nervozitu nepociťuju. V tento moment mám už přece jen něco odkomentováno. Ze začátku to tam určitě je, ale pak si člověk zvykne, dostane se do toho a je to ok.

Máte nějaké tipy pro začínající komentátory?

Tady jde hlavně o to, jít si hodně za tím. Ať se ti začínající hodně prodírají, klidně můžou mi nebo někomu dalšímu napsat, protože tu obvykle prostor pro dalšího komentátora je. Musí si však začít na nějakých menších akcích, prozkoušet si to, ne každý na to má propozice a ne každý to samozřejmě může dělat.

Je tu nějaká akce, kterou byste si chtěl odmoderovat?

Tak snem každého moderátora je Blizzcon, ale neříkám, že mám ambice na Blizzcon. Mě by stačilo se podívat na nějaký větší světový akce, ale ani nemám ty ambice si to odmoderovat. Spíše dostat se tam, něco si říct, to by mi stačilo. Chci si zkusit ten anglickej směr.

Vidíte teď v komentování nějaký výrazný trend?

Poslední trendem je, že se ty akce stávají stále profesionálnější, samozřejmě je to tím, že lidi, co to dělají, jsou zkušenější, také je tu stále více partnerů, kteří jsou ochotní poskytnout turnajům podporu. Teď už dostáváme i nějaké honoráře za komentování, což tu předtím nebylo. Také máme lepší prostředí a podmínky, profesionalita se zkrátka zvyšuje. Také je to tu o dost větší, dříve tu byli dva lidi, dnes tu mámě celý panel. Akce jsou větší, turnaje jsou větší, studia jsou větší. Jsou tu lidé, co se starají o techniku, střih, muziku. I ta produkce s tím celá roste a to i celkově počet komentátorů. Vše se to všechno posouvá dál a dál.

Martin Doležal, moderátor a komentátor e-sportu. Působil na Mistrovství ČR v počítačových hrách nebo například na akci LandCraft. Momentálně se věnuje zejména komentování hry Hearthstone.

Klíčová slova: e-sport, sport, moderování, interview

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.