23.05.2017 10:35


Nepošleme děti jen tak po dráze, trénujeme i mimo ni, říká trenér malých motocyklových závodníků

Autor: Daniela Ottová | Kurz: Stisk | Kategorie: Publicistika

Mal Minibike Akademii založil Petr Klug s manželkou a svým bratrem v roce 2010. Prvotním cílem bylo vytvořit prostředí, kde by se jeho dcery mohly učit jízdě na minibicích a později závodit. V dnešní době je členy Akademie několik desítek dětí a ti bývalí jezdí ve světových soutěžích.

Petr Klug s dětmi z Mal Minibike Akademie. Foto: Mal Minibike Akademie Masarykova Okruhu

Brno - Mal Minibike Akademie je škola jízdy na motorce pro mládež a její trenéři učí na motorce děti od pěti let. Připravují je na závody v kategorii minibike a těm starším pomáhají s přechodem od malých motorek k větším modelům. Petr Klug působí jako hlavní trenér Akademie a malé jezdce učí od roku 2013.

Jak vás napadlo založi Mal MiniBike Akademii?

První myšlenka se zrodila někdy před osmi lety, kdy jsme pro naše dcery hledali sport, kterému by se mohly věnovat. Na motorky jsem je chtěl dát, protože jsem na nich sám jezdil a motosport je mi blízký. Bohužel to nebylo takhle jednoduché, nešlo děvčata jenom přihlásit do kroužku. Proto jsem já, moje žena a můj bratr založili minibike školu. Název Mal MiniBike vznikl spojením prvních písmen ze jmen našich dcer. Právě ony nám daly první impuls, proč školu založit. Proto máme v názvu MAL, jako Markétka a Alenka.

Na práci jste se podíleli jen vy?

Ze začátku jsme na to byli sami, ale později jsme se připojili k Masarykově okruhu. S ním teď hodně spolupracujeme, což je pro nás dobře. Okruh hodně přispívá finančně i materiálně. Bez jejich pomoci bychom nemohli pokračovat v takovém rozsahu jako teď.

Jak se vám pracuje s malými dětmi?

Nabíráme závodníky od pěti let, takže je to poměrně náročné. Práce s nimi je hodně specifická, všechno vnímají jinak než starší jezdci. Naštěstí jsou většinou poslušné a taky šikovné. Rodiče se tréninků obvykle neúčastní, protože by to mohlo zbytečně narušovat jejich průběh. Někdy nám s jezdci pomáhají rodiče, které jsme po dohodě vybrali na začátku sezóny.

Jak probíhá trénink?

Na tréninku jsou naši svěřenci rozdělení do skupin podle schopností a zkušeností. Trénink probíhá na dráze, ale také mimo ni. Učíme děti ovládat svůj stroj tak, aby na dráze zvládly zareagovat na všechno, co je může potkat. Rozhodně je neposíláme na dráhu bezhlavě. Každý trénink navíc začíná rozcvičkou, aby se jezdci zahřáli a připravili na práci.

Jak často se stavá, že se závodníci na motorkách bojí?

Někdy se stane, že nováčci, kteří motorku vidí poprvé, mají obavy. Jde ale spíš o přirozený respekt a nejistotu, ne přímo o strach. Jsou děti, které mají strach z běžícího motoru minibiku, ale i ty se obvykle po nějaké chvíli otrkají a zvládnou to.

Jak často děti trénují?

Tréninky máme jednou týdně po třech hodinách. Dny tréninků se liší podle skupin, do nichž jezdci patří.

Stává se někdy, že se dítě dostane do Akademie kvůli nenaplněným ambicím rodiče?

Bohužel ano, ale snažíme se toto chování nepodporovat.

Jak jsou závodníci na motorce chráněné?

Kromě helem, které jsou naprostou samozřejmostí, mají závodní boty, rukavice, chrániče páteře, hrudi a břicha a také celokoženou kombinézu. Ta je opatřena různými protektory a kolenními slidery, kterými děti kontrolují náklon v zatáčkách (slidery fungují jako nárazník mezi kolenem a asfaltem, když motorkáři zatáčí silným náklonem motorky – pozn. redakce). Jízda takzvaně „na kolínko“ je jedna z prvních met, s níž se jezdci setkávají.

Jak náročné je sehnat dětské vybavení?

Helmy naštěstí nejsou takový problém, shánějí se poměrně snadno. Největší potíž bývá u kombinéz, které se v dětských velikostech tolik neprodávají. Bývají jednou z nejdražších součástí výbavy. Mezi rodinami jich zatím moc není, aby si je vzájemně prodávaly.

Poskytujete rodinám začínajících dětí nějaké vybavení?

Máme nějaké příslušenství, které můžeme dětem zapůjčit. Je to samozřejmě omezené množstvím i velikostí. Snažíme se rodičům co nejvíce pomáhat, hlavně ze začátku, než si obstarají vlastní výbavu.

Jak drahý je pro rodiče tento koníček?

Finanční stránka se odvíjí od toho, jak k tomu rodiče přistoupí a co očekávají. Základní investice se pohybuje okolo šedesáti tisíc, kdy pořizují základní výbavu. Přibližně takovou částku rodiče zaplatí, když si seženou starší motorku a zbytek vybavení pořídí nově. Pokud seženou vybavení starší, tak částka samozřejmě o trochu klesne. Na sezonu stojí třináct lekcí a balíček výhod pro členy deset tisíc.

Kolik jezdců k Akademii v současné době patří?

Teď k nám pravidelně dochází přibližně třicet dětí. Kromě nich k nám ještě po individuální domluvě dochází osm dalších. Chlapců k nám sice chodí většina, ale máme u nás také šest dívek.

Co vaše jezdce čeká, když z menších motorek vyrostou?

Někteří z nich se dostanou do vyšších kategorií na národní nebo i mezinárodní úrovni. V Akademii pro ně cesta nekončí.

 

Osmatřicetiletý Petr Klug je hlavním trenérem Mal MiniBike Akademie Masarykova okruhu a také jedním z jejích tří zakladatelů. Na motorce jezdí od svých šestnácti let a děti v Akademii učí od roku 2013.

Klíčová slova: Masarykův okruh, minibike, Mal Minibike Akademie

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.