29.04.2019 19:07


Není to žádný mítink na louce, předvádíme špičkovou zábavu, říká Vladimír Dlouhý

Autor: Petr Vadovič | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Publicistika

Den ve vzduchu navštíví každoročně tisíce lidí. Organizace největší letecké show na západě Čech zaměstnává celý aeroklub Plasy, na jehož letišti se odehrává. Bezproblémový chod akce zajišťuje především předseda aeroklubu Vladimír Dlouhý.

Audio

         
    Autor: Petr Vadovič

Předseda Aeroklubu Plasy Vladimír Dlouhý. Foto: Petr Vadovič

Plasy – Akce pro všechny příznivce letectví Den ve vzduchu již po devatenácté přilákala návštěvníky na přehlídku akrobatických vystoupení a nejrůznějších letounů v západočeských Plasech. Organizaci zabezpečuje aeroklub Plasy v čele s předsedou Vladimírem Dlouhým.

Co pro váš aeroklub znamená pořádání Dne ve vzduchu?

Pro aeroklub je to významné, protože jde o přínos, který nám umožňuje ekonomicky žít. V dnešní době se musí každý snažit, aby měl na svou činnost. Také si myslím, že je to obrovská propagace létání jako takového. Den ve vzduchu je akce, která získala určitou publicitu. Už dávno jsme překročili regionální rámec, máme tady celou řadu premiér – republikových i světových. Z toho, co tu bylo letos k vidění, byly asi dvě světové premiéry.

Je tato akce pro aeroklub výhodná?

Pomáhá propagaci aeroklubu, takže ano. Při aeroklubu provozujeme leteckou školu, tedy klienty, kteří se tady učí létat. K tomu se taková propagace hodí. Jednotlivá vystoupení jsou pochopitelně finančně náročná. Vždy tvoříme vyrovnaný rozpočet. Když něco zbude, připadne to aeroklubu. To pak věnujeme do údržby našeho majetku, oprav nebo nákupu letounů.

Jak obtížné je dostat na Den ve vzduchu Gripeny?

Obtížné. Částečně je to díky tradici, protože první veřejné vystoupení Gripenů bylo před dvanácti lety tady v Plasech. Armáda nám důvěřuje, návštěvnost je poměrně vysoká a piloti sem létají rádi. Svou roli v tom hraje i spolupráce, protože někteří členové našeho aeroklubu vyrostli v piloty v armádě. Takže my také lidi pro tyto složky trochu vychováváme.

Takže jednoduše zavoláte na armádu, ať do Plas pošlou své stíhačky?

Tak jednoduché to není. Samozřejmě se musí dát žádost dopředu, tu musí posoudit ministr, náčelník generálního štábu. Také musí být kapacita na letišti, aby sem mělo vůbec co letět. Je to poměrně složitý proces. Některé ročníky se sem podařilo dostat Gripeny jen na průlet na zahájení. A pak jsou takové skvělé okamžiky, jako byl ten letošní, kdy tu máme Alku i Gripena na takzvaném display, takže na vysoké akrobacii.

Jaká bývá zhruba návštěvnost na Dnech ve vzduchu?

To hodně záleží na počasí a určitě i na programu. Když je počasí jako letos, lidé poslouchají předpověď a řeknou si, že sem nepojedou, aby nemuseli moknout. Ovlivňuje to návštěvnost zásadním způsobem. Někdy máme víc štěstí, někdy míň. Dnešní návštěvnost odhaduji na šest sedm tisíc, ale to je střelba od boku. Fakt je, že v minulých letech byla návštěvnost i dvacet tisíc.

Co by se dělo, kdyby celý den pršelo?

To pak nemáme šanci. Je to akce, která na počasí závisí. Když se nám nepodaří trefit do správného termínu, máme smůlu. Takové ročníky byly tři nebo čtyři. Jednou jsme nemohli létat, protože bylo rozmoknuto, tak bylo jen to nejnutnější. To se holt stane. Už jsem také zažil, že den předtím padal sníh. Ale vždycky jsme nějakým způsobem program splnili. Když fouká, prší a je zima, tak to pochopitelně pro piloty a účinkující není žádná legrace.

Na pokladnách pracují členové aeroklubu. Kolik se jich na leteckém dnu angažuje?

Pracují nejen na pokladnách. Všechno zařízení se musí postavit – ploty, zábrany, značení a další. Dá se říct, že se toho účastní všichni nebo většina aeroklubu. Podotýkám, že bez nároku na odměnu. Pomáhají nám i lidé z partnerské organizace 4pro. Když vynechám externisty, jako jsou třeba stánkaři, tak se na organizaci podílí zhruba sto lidí. Přípravy trvají několik měsíců. Jsou s tím spojeny otázky marketingu, konkrétní propagace, kontaktů s piloty, shánění vystoupení a tak dále. Za ty roky už máme nějaké kontakty, někteří se dokonce hlásí sami.

Slyšel jsem, že někteří obyvatelé Plas mají s aeroklubem problémy.

To nejsou problémy jako takové, s tím se dnes potýkají všechna letiště. Samozřejmě produkujeme nějaký hluk. Snažíme se dělat taková opatření, aby to bylo v únosné míře. To zahrnuje určitá omezení co se týče délky létání, termínů nebo tras, aby se nějakým způsobem vyhnuli obydleným částem. Letiště je tady už sedmdesát let, takže je docela legrační, když si na nás stěžuje někdo, kdo si tady před dvěma roky postavil dům a nevěděl o tom, že je tady už více než půl století letiště. Všechna naše letadla ale splňují hlukové normy. Nedávno jsme tady měli provedenou hlukovou studii, která konstatovala, že náš provoz vyhovuje hygienickým normám. Takže po této stránce jsme v pořádku.

A co rachot Gripenů na leteckém dni?

Je to jednorázová událost, takže to se nějakým způsobem toleruje. Vždycky se najde někdo, komu se to nelíbí. Tak to v Česku máme, že je pořád spousta připomínek, kritiků a tak podobně. Je to něco za něco. Myslím si, že ty tisíce diváků, kteří z akce odcházejí s nějakým zážitkem, za to ale stojí.

 

Fotoreportáž ze Dne ve vzduchu: zde

Klíčová slova: Gripen, Den ve vzduchu, Plasy

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.