09.05.2017 21:27


Není pyramida jako pyramida, legální multilevel marketing ale má svá úskalí

Autor: Markéta Sulková | Kurz: Stisk | Kategorie: Ekonomika

Pyramida nebo letadlo. Tyto pojmy se často spojují s termínem multilevel marketingu neboli síťového marketingu. Na rozdíl od nich je ale multilevel marketing legální obchodní model, podle kterého funguje spousta světově významných společností. Proč má ale tak špatnou reputaci? Je totiž těžké rozeznat, kde končí multilevel marketing a kde začíná podvodná pyramida. Redaktorka Stisku šla na schůzku za doprovodu studenta Radka, který má s pyramidami své špatné zkušenosti. Setkali se s vlastníkem podnikání české pobočky společnosti Amway.

0

Herbalife či Amway, to jsou obchodní společnosti, jejichž obchodní strategie se zakládá na multilevel marketingu. Není ovšem pyramida jako pyramida, multilevel marketing je plně legální. Redaktorka Stisku si domluvila schůzku s vlastníkem podnikání společnosti Amway Česká republika (Amway ČR) za doprovodu studenta Radka (jméno osoby bylo změněno z důvodu ochrany soukromí, redakce pravou identitu zná).

Usedáme ke stolku v kavárně a Iva (jméno osoby bylo změněno z důvodu ochrany soukromí, redakce pravou identitu zná) se ujímá slova. „Jak se máte? Nějaké koníčky? Nebo teď prožíváte stresy se školou?“ ptá se mě a mého doprovodu. Je s námi třetí muž, kterého neznáme a který rovněž přišel na schůzku. „Říkala jsem si, jestli třeba nejste ze stejného ročníku a neznáte se,“ začíná schůzku Iva. Vytahuje notebook a zapíná prezentaci se slovy: „Co vás napadne, když se řekne pirát? Je to takový test osobnosti, takže si vás všechny otipuju hned na prvním snímku.“

Úsměvné, lehce zarážející. Jedním z důvodů, proč obchodní nabídky multilevelových společností mají špatnou reputaci, je strach zájemců před psychologickým tlakem. Věříte na důchod? Dokážete zajistit sebe i svou rodinu? Máte se připojit na konec řetězce a vyzkoušet si to. Zajistit svou budoucnost.

Z psychologického působení zákazníky ale společnost Amway vinit nelze, i kdyby to třeba někdo z prodejců na schůzce zkoušel. Kouzlo se skrývá ve spojení „vlastník podnikání“. Co to vlastně znamená? Amway totiž nefunguje jako klasická firma se zaměstnanci, česká pobočka jich má dohromady pouze čtrnáct. Lidé, se kterými se na schůzkách zájemci pravděpodobně setkají, jsou takzvanými vlastníky podnikání. Podle informací společnosti je takových vlastníků podnikání v České republice na pět tisíc.

Podle slov manažera pro veřejné záležitosti Amway Česká republika a Slovensko Filipa Moravce za činy vlastníků podnikání společnost nezodpovídá. Není schopna nijak ovlivnit, jak budou sebe a výrobky tito nezávislí podnikatelé prezentovat. Radit jim může na speciálních seminářích, které společnost pořádá. Jediným donucovacím prostředkem je odebrání licence, pokud podnikatel poruší podmínky společnosti. V případě, že to někdo vůbec zjistí. Společnost vydělává na prodejích a reklamě, kterou podnikatelé firmě svou činností dělají. Zároveň od nich může dát kdykoliv ruce pryč a zachovat si čistý štít.

Kolik vůbec stojí takový začátek kariéry u Amway? „Zájemce o podnikání s Amway ČR musí vlastnit živnostenské oprávnění, poté může podepsat smlouvu s Amway ČR s.r.o.,“ tvrdí Moravec. Poplatek k zahájení podnikání činí 739 korun. To potvrdila i Iva a rovněž zdůraznila možnost vrácení částka v rámci záruky spokojenosti.

„A co podmínka první objednávky na registraci za pět tisíc korun? Tu mi taky vrátíte?“ ptám se na informace z dalšího snímku její prezentace. „Ano. Když řekneš, napíše se na firmu a dá se všechno vrátit a vrátí ti i peníze. Je to objednávka produktů, aby si je člověk sám vyzkoušel. Mame i záruku na registraci, do šesti měsíců se dá vrátit," řekla Iva.

Problémem je, že Moravec o žádné podmínce pěti tisíc na první nákup neví. Tato podmínka není oficiální. „Ze strany Amway tato povinnost rozhodně neplatí,“ uvedl Moravec . Vymyslela si ji tedy Iva, aby měla větší zisky? Právě tohle je případ, kdy mohou zástupci Amway dát od případu ruce pryč, jelikož za chování Ivy neodpovídají.

0

Podle vyučující ekonomie na Ekonomicko-správní fakultě Masarykovy univerzity Kláry Kašparové je ale samotný multilevel marketing ověřený obchodní model. „Je to jiný postup prodeje, kdy se vynechají běžné prodejní články. Místo toho máte vlastní prodejce, kteří se najímají,“ vysvětlila Kašparová. U podvodných pyramid se zisk nevytváří z prodeje výrobků, ale z náboru dalších lidí do řetězce. „Pyramida funguje z vysokých vstupních poplatků. Multilevelové společnosti ale něco doopravdy prodávají, investují to zpět a částečně platí lidem,“ popsala Kašparová.

I vysoké ceny produktů jsou z hlediska ekonomie ospravedlnitelné. Kašparová je vysvětluje hodnotově orientovanou tvorbou cen. Cena se nastavuje na základě hodnoty vnímané zákazníkem, ne naopak, jak je tomu běžné. „Nejdříve se do ceny započítá hodnota, kterou by mohl mít výrobek pro zákazníka. Až na ni se dopočítají náklady. Výrobci potom vědí, za kolik peněz musí danou věc vyrobit, aby se vešli do ceny, kterou zákazník chce,“ dodává Kašparová.

Silným odpůrcem pyramid je Radek, pro něhož schůzka s Ivou nebyla první podobnou zkušeností. Vyzkoušel na vlastní kůži, jak nepříjemné některé společnosti dokáží být, když jim někdo takzvaně šlape na paty. Když byl ještě na střední škole, začala se tam rozbíhat činnost několika spolužáků a vznikla pyramida. „Snažili se do toho naverbovat i mě. Protože působili na gymnáziu, hodně věcí zveřejňovali na Facebooku, aby se mezi studenty propagovali. Přidal jsem se k nim a sledoval je. Dost jsem toho tehdy vypátral. Aktivně jsem pak šířil informace o tom, co dělali,“ popisuje Radek.

„Poslali na mě finanční a živnostenský úřad a Českou obchodní inspekci. Musel jsem se prokazovat na úřadech, že nemám žádný nelegální příjem. Policie z Prahy mi volala zhruba za půl roku s udáním, že jsem jim naboural server, stáhl databázi a publikoval ji. Ale jestli s tím souvisí i udání na policii, to už nevím,“ dodává Radek.

Iva Radka oslovila náhodně na Facebooku po tom, co se přidal do několika skupin pro studenty prvních ročníků kvůli své bakalářské práci na oboru sociologie. „Používají takzvaný shotgun approach. Rozstřelí žádosti na přátelství a čekají, kdo se chytne. Iva mě považovala za prváka a už si neověřila, jestli je to pravda,“ tvrdí Radek. „Schůzek má pravděpodobně mnohem víc. Nepamatovala si moje jméno a třetí osoba tam původně také být neměla,“ dodává.

0

Spíše neutrální zkušenost má Eliška (jméno osoby bylo změněno z důvodu ochrany soukromí, redakce pravou identitu zná), která zkusila prodávat produkty pro společnost Herbalife, která funguje rovněž na bázi multilevel marketingu. „Hledala jsem si tehdy způsob, jak si přivydělat jako matka samoživitelka z domova. Domlouvala jsem se s lidmi ze společnosti přes e-mail a telefon,“ popisuje Eliška.

Musela zaplatit 1700 korun za vstupní sadu výrobků a poplatek 300 korun za registraci na internetu. Pak absolvovala i semináře. Na jednom z nich ji dle Eliščiných slov přesvědčovali, aby si vzala půjčku. „Abych měla více výhod a slev. Bylo mi to velmi nepříjemné, ale ubránila jsem se. Řekla jsem, že si začnu vydělávat pomalejší cestou.“

Síť zákazníků si ale Eliška nedokázala vybudovat: „Snažila jsem se přitáhnout dost svých kamarádek, ale nikdy z toho nic nebylo. Nikdo nechtěl utrácet. Nevydělala jsem ani korunu.“ Neviní z toho ale společnost Herbalife. „Myslím si, že pokud by se tomu člověk hodně věnoval a měl to plně jako svoji práci a rozuměl výživě a cvičení, tak by to i šlo. Já k tomu asi nemám patřičné vlohy,“ myslí si Eliška.

Na multilevel marketingové společnosti Amway je zarážející, kolik volnosti svým vlastníkům podnikání dala. Dala jim možnost podnikat podle sebe a vydělávat firmě peníze. Firma nemusí utrácet za reklamu a těží z osobních kontaktů podnikatelů, kteří zkouší prodat výrobky v rodině, v práci, ve škole, u známých. Na druhou stranu si může lehce nechat ničit reputaci. Nemá moc možností, jak podnikatele kontrolovat, a za vlastníky podnikání nezodpovídá.

Nelegální to není. Jediným vodítkem, jak rozeznat nebezpečnou pyramidu a pyramidově tvarovaného schématu multilevel marketingu, je snad zkontrolovat si výši vstupních poplatků, zvážit, zda mi to za to stojí a zda umím přesvědčit další lidi, aby se přidali také. Jinak člověk zůstane na konci řetězce jako další zákazník.

Klíčová slova: multilevel marketing

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.