11.04.2018 17:09


Nejstarší brněnské depo se na jeden den otevřelo pro veřejnost

Autor: Marek Hadrbolec | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Mnoho Brňanů si v úterý 10. dubna nenechalo ujít možnost nahlédnout za oponu provozu městské hromadné dopravy v Brně, která je nedílnou součástí infrastruktury města. Zájemci o exkurzi do depa v Pisárkách, které je nejstarším dopravním prostorem v Brně, se sešli v odpoledních hodinách před jeho hlavním vstupem. Následně dostali příležitost prohlédnout si jak technické zázemí vozovny, tak třeba prostory vyhrazené řidičům tramvají.

Brno – Nahlédnout do běžně nepřístupných prostor prvního brněnského depa mohli Brňané v rámci exkurze, která se konala v odpoledních hodinách v úterý 10. dubna. Pisárecké depo je nejstarším areálem brněnského dopravního podniku. Několik hal, společně s velkým dvorem, pojme dohromady až sto deset tramvajových vozů z celkového počtu tří set, kterými Brno disponuje. Zbytek tramvají parkuje ve větším depu v Medlánkách. 

Zájem o možnost podívat se do zákulisí brněnské městské hromadné dopravy byl veliký. „Kdybychom tak měli tolik řidičů, kolik se přišlo podívat lidí," okomentoval návštěvnost provozní ředitel Dopravního podniku města Brna (DPMB) Jiří Valníček. Ten byl jedním z průvodců po depu, které návštěvníci procházeli rozděleni do několika menších skupin. Samotná prohlídka trvala přibližně hodinu a během ní si příchozí mohli prohlédnout například velkou hlavní halu, mycí linku nebo zázemí řidičů tramvají.

Depo v Pisárkách vzniklo již v sedmdesátých letech devatenáctého století, ještě jako zázemí pro koněspřežné tramvaje. „Z této doby se nám zachovala jen jediná zeď, zbytek depa byl přestavěn,“ uvedl Valníček. Celý komplex depa prošel během let několika renovacemi. První v roce 1888, před přechodem na elektrické tramvaje, další například po požáru v roce 1945. „V příštím roce bude městská hromadná doprava v Brně slavit sto padesát let. Jsou naplánované velké oslavy, a plánuje se také další přestavba depa,“ konstatoval Valníček. Dodal také, že největší úpravou by mělo být kompletní zastřešení dvora, kde tramvajové vozy přes noc stojí. Návštěvníci ihned začali hádat, jak by mohly oslavy vypadat. „V rámci oslav bych si přál, aby se celý rok jezdilo zdarma,“ uvedl s úsměvem jeden z návštěvníků Milan Nový.

Krom samotných vozů měli zájemci možnost vidět také hlavní halu. V ní se opravují veškeré poruchy, které jsou schopni zaměstnanci DPMB opravit sami. Cestou do ní se podívali také na takzvaný Desátý kanál – prostor, kde každý vůz mířící po službě do depa projde klepnutím. „Tento výraz používáme pro rychlou kontrolu technického stavu tramvaje,“ vysvětlil Valníček. Zájemci měli také možnost zhlédnout mycí linku nebo podpovrchový soustruh. „Soustruh jsme vyměnili s dopravním podnikem ve Vídni za to, že jsme jim pomohli s opravou jednoho historického vozu,“ uvedl Valníček. Úkolem soustruhu je vracet obroušeným kolům jejich kulatý tvar. To dokáže bez toho, aby musela být kola z tramvaje demontována. „Jsem velkým fandou techniky, takovou příležitost, jakou je návštěva depa, jsem si nemohl nechat ujít,“ okomentoval prohlídku návštěvník Jiří Michálek.

Hromadná doprava v Brně je neustále modernizována. „Všechny naše vozy v sobě mají GPS a dispečink tak může nepřetržitě sledovat jejich polohu. Používáme systém, kterému říkáme RIS, neboli řídící informační systém,“ uvedl Valníček. Tento systém spolupracuje jak se samotnými vozy, kterým dokáže hlídat zpoždění a automaticky přehazovat výhybky, tak s velkou částí brněnských světelných křižovatek. „RIS dokáže například urychlit zelenou na křižovatce v tom směru, odkud tramvaj se zpožděním přijíždí. Dokáže také regulovat spotřebu elektrické energie ve všech strojích, a to například tím, že reguluje topení uvnitř vozů,“ dodal Valníček.

Klíčová slova: MHD, Brno, Depo, Pisárky

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.