14.11.2020 21:12


Nejdůležitější pro mě je, že nám lidé mohou věřit, říká Martina Hřebíková

Autor: Jitka Uhnavá | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Publicistika

V roce 2017 získala ocenění Žena roku. Díky jejímu projektu může kdokoli jedním kliknutím zlepšit podmínky opuštěných zvířat v útulcích a azylových zařízeních. Podle zakladatelky Click and Feed je klíčové učit mladou generaci zodpovědnému chováni.

                Zakladatelka projektu Click and Feed Martina Hřebíková. Autor: fotoarchiv Martiny Hřebíkové

Brno – Devětatřicetiletá Martina Hřebíková, nyní Nováková, je předsedkyní spolku Click and Feed a autorkou stejnojmenného charitativního projektu, který pomáhá zvířatům v útulcích. Funguje díky komunitě lidí, kteří kliknutím „plní“ virtuální mističky, které na konci měsíce hlavní partner projektu promění ve skutečné krmení. To je následně rozděleno mezi útulky a azyly pro zvířata.

„Projekt funguje už čtyři a půl roku,“ říká zakladatelka projektu Martina Hřebíková, která se inspirovala myšlenkou amerického projektu The Americen Rescue Site. Ten funguje na principu klikání a zaměřuje se na celou škálu témat. Zájemce může kromě opuštěných zvířat podpořit také deštné pralesy, nemocné rakovinou prsu nebo cukrovkou. „Mně byla nejbližší pomoc zvířatům, převzala jsem tuto myšlenku a vytvořila jsem český web fungující na obdobném principu,“ přibližuje Hřebíková svou motivaci k založení svého projektu.

„Click and Feed neřeší podstatu problémů ohledně odložených a nemocných zvířat, se kterými se společnost potýká. Já vzniklou situaci pouze hasím, i to ale musí někdo udělat. Z mého pohledu je nejdůležitější prevence, pořídit si zvíře je především zodpovědnost,“ představuje Hřebíková důležitost tématu. Podle ní by mělo být ohleduplné chování ke zvířatům i přírodě součástí výchovy.

Další problém vidí v nevědomosti, která je důsledkem nedostatečné informovanosti. „Mnoho lidí v mém okolí – a já byla jedním z nich – spoustu věcí neví. To neznamená, že jsou hloupí nebo špatní, ale nejsou informovaní. Nevědí, že když si pořídí čivavu za dva tisíce bez papírů, podporují tím množírny. Pokud tohle lidem nikdo nevysvětlí, tak nevědí, jak to probíhá,“ vysvětluje.

„Snažím se o osvětu. Bavím se s lidmi a vysvětluji jim to, ale nesmí to být agresivní a útočné. U těch, kteří si nevědomky zvíře z množírny pořídili, se už nedá moc dělat. Můžu jen poukázat na to, že to není dobře a že s tím úzce souvisí třeba špatný zdravotní stav zvířete. Ostatním se snažím vysvětlit, že co se týče například rasy psa, tak není nad voříška. Sama mám jednoho z útulku a je to zdravý a šťastný pejsek,“ dodává Hřebíková.

V čele projektu nestojí sama. S organizací jí pomáhá dvacetiletý Matěj Chytil. „Když se mi ozval, že má nápady, jak projekt vylepšit, ze začátku jsem to nebrala moc vážně. On byl ale vcelku urputný a nenechal se odbýt. Tak jsem mu dala šanci, aby mi s něčím pomohl, a teď už je tři roky moje pravá ruka,“ směje se Hřebíková. Matěj Chytil má na starost e-shop a komunikaci s útulky, odpovídá také na dotazy lidí, kteří píší o radu například s nalezeným zvířetem. „Je neuvěřitelně pečlivý a srdečný a každému vyjde vstříc. Kdybych ho neměla, celý projekt mi už dávno spadne na hlavu,“ říká Hřebíková.

Dodává, že její projekt by vyžadoval práci pro několik lidí na plný úvazek. „Já chodím normálně do práce, tohle je můj koníček, který dělám ve volném čase. I proto doufám, že se nám podaří sehnat nějakou větší částku, která by pokryla Matějův plat tak, aby se mohl projektu věnovat naplno a mohl ho dál rozvíjet a vylepšovat,“ mluví Hřebíková o svých plánech. Částku, která pokryje náklady, vypočetla na 240 tisíc korun ročně, tedy dvacet tisíc měsíčně. Potřebné peníze jsou vybírány mimo jiné prostřednictvím projektu Souhvězdí pomoci, do kterého se Click and Feed nedávno zapojil.

Momentálně prostřednictvím svého projektu spolupracuje Hřebíková s 260 útulky a azyly napříč republikou. Útulky mohou zažádat o krmení vždy jednou za čtyři měsíce. Spolu se žádostí uvádějí, kolik mají momentálně zvířat a podle toho dostanou určitý počet pytlů s krmením. Záleží také, kolik se aktuální měsíc vybralo. „Snažím se najít rovnováhu mezi počtem zvířat a vybraným množstvím granulí. Každý může kliknout jednou denně, kdy jedno kliknutí je jedna mistička. Ta má symbolickou váhu 25 g. Průměrně máme 300 tisíc mističek za měsíc, což je okolo sedmi tun krmení měsíčně,“ uvádí Hřebíková.

Kromě klikání mohou zájemci pomáhat i prostřednictvím transparentního účtu, který slouží také k jednorázové pomoci nejen útulkům. „Ozývají se nám i lidé ve špatné finanční situaci, co se starají o vlastní nebo nalezená zvířata. Těm jednorázově pošleme nějaké množství granulí. Při odhalení množíren je ale nutná veterinární pomoc, která je nákladná. Díky transparentnímu účtu můžeme potřebnou částku poskytnout. Pomáháme také při nákladných operacích. Každý případ dokumentujeme a zveřejňujeme spolu s fotkou na našem Facebooku, aby si lidé mohli zkontrolovat transakce na účtu,“ vysvětluje Hřebíková. S financováním jednorázových pomocí pomáhá také e-shop, kdy z každého zakoupeného produktu jde sto procent výdělku přímo na transparentní účet.

Hřebíková získala za projekt Click and Feed v roce 2017 ocenění Žena roku v kategorii internet. „Je to pro mě velmi významné hlavně proto, že to projekt zviditelnilo a dodalo mu důvěryhodnost. Skutečnost, že nám lidé mohou věřit, je pro mě nejdůležitější,“ popisuje, co pro ni cena znamená.

Aktuálně dokončuje knihu, kterou by ráda vydala ještě před Vánoci. „Je to jednoduchý příběh o tom, jak vidí lidi pes a kočka ze svého pohledu. Je to čtení pro děti zhruba ve věku od osmi let, ale zároveň se v knize mohou najít a pobavit se všichni, kdo mají tato zvířata doma,“ mluví o své tvorbě Hřebíková. Polovinu z výdělku chce poslat právě na transparentní účet svého projektu.

V blízké době by ráda navázala spolupráci i s útulky na Slovensku, kde je situace podle jejích slov daleko horší než u nás. „Také připravuji aplikaci, díky které bude naše fanoušky klikání bavit ještě více. Na její vývoj ale potřebuji najít partnera,“ uzavírá s tím, že by si přála narazit na firmu, se kterou by v tomto ohledu mohla spolupracovat.

Klíčová slova: Click and Feed, Martina Hřebíková, Žena roku

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Nový komentář