29.11.2016 16:24


Nečekal jsem, že Rosberg nevyhraje titul mistra světa F1, říká Robert Pavelka

Autor: Jan Pánek | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Sport

Šampionát Formule 1 se uzavřel nedělním závodem v Abú Zabí, kde se rozhodovalo o titulu mezi jezdci. Ten získal pilot Mercedesu Nico Rosberg v boji se svým týmovým kolegou a trojnásobným mistrem světa Lewisem Hamiltonem. Na dotazy ohledně uplynulé sezony odpovídal odborník na F1 Robert Pavelka.

Už průběh sezony nasvědčoval tomu, že se o titul mezi jezdci poperou piloti Mercedesu. Tento tým si z jednadvaceti závodů připsal na konto devatenáct vítězství. Zbylá dvě připadla Maxi Verstappenovi a Danielu Ricciardovi z Red Bullu. Sezona se zároveň nesla v duchu velké změny technických pravidel pro další ročník. To zpomalilo vývoj aerodynamiky a ke konci sezony zakonzervovalo rozdíly mezi vozy jednotlivých týmů.

Zasloužil si Nico Rosberg svůj titul mistra světa F1?

Je to zajímavé, že podobná otázka přichází třicet čtyři let poté, co se mistrem světa stal Nicův otec Keijo „Keke“ Rosberg. O něm se tvrdí, že by nikdy šampionem nebyl, kdyby se nezabil Gilles Villeneuve a těžce nezranil Didier Pironi. Nico Rosberg byl v něčem šťastnější, můžeme mluvit i o stabilnějším a vyrovnanějším výkonu za celou sezonu. Nelze ale také přehlížet, že nevyhrál víc závodů, na stupních vítězů byl jedenkrát méně než Hamilton a nemá na kontě ani víc vítězství v kvalifikaci. Na druhou stranu mu patří nejvyšší počet kilometrů na vedoucí pozici, byť jen o nějakých 79 kilometrů, a má také na svém kontě víc nejrychlejších kol. Důležitý pro něj byl fakt, že se vyhnul technickým problémům. Tedy natolik vážným, aby skončil mimo bodované pozice v cíli. Ostatně, pořád vyhrává šampionát ten, kdo má nejvíc bodů – a tím byl letos Rosberg.

Jak hodnotíte letošní sezonu F1?

Na jednu stranu bylo až příliš brzo jasné, že o titul budou usilovat pouze piloti Mercedesu, na druhou stranu se o korunu automobilového krále bojovalo až do posledního závodu. Jenže s ohledem na vývoj mistrovství a kvality mercedesů se dalo předpokládat – nikoli s jistotou tvrdit – že se v Abú Zabí bude radovat Nico Rosberg.

Výkonnostní rozdíly v sezoně mezi týmy se postupně rozevíraly nejen vpředu, ale i ve středu startovního pole. V poslední třetině sezony se dalo celkem snadno odhadnout, jaké bude na čele rozložení sil: Mercedes, Red Bull, Ferrari, Force India, Williams, McLaren.

Bylo pravidlem, že toto pořadí platilo vždy?

Ne, občas tím zamíchaly různé strategie v závodech, ale většinou ne dostatečně. Doslova zázrak byla deštivá Velká cena Brazílie. Ale i tam se nakonec žádné velké překvapení nekonalo, protože piloti Mercedesu vybojovali první dvě místa a za nimi dojeli další favorité. Navíc už v závěru šampionátu mnoho týmů nepokrytě dávalo najevo, že své auto vyvíjí do příští sezony, kdy se zásadně změní pravidla, což se odrazilo i v průběhu závodů. Mercedes bitvu o titul vypustit nemohl, ale ostatní týmy se mohly spokojit pouze s dojezdem do cíle.

Také nastaly chvíle, kdy se bylo na co dívat – od momentů kontroverzních až po výborné výkony na trati. Bohužel rozložení sil bylo takové, že se nelze divit, když se třeba Lewis Hamilton v Belgii nebo Max Verstappen v Abú Zabí z chvostu startovního pole za pět šest kol dostanou až na špici. Nevyrovnanost šampionátu nebyla jeho bolestí jen letos, to je proces, který se táhne už více let.

Jak se podepsala nová pravidla na průběhu letošní sezony?

Před letošní sezonou se změnila pravidla ohledně pneumatik, přibyla nová ultraměkká směs a týmy měly mnohem větší volnost v tom, jaké pneumatiky si ‚objednají‘ na závodní víkend. Nová směs gum podle názoru samotných pilotů příliš velký posun neznamenala. Možnost výběru ze tří namísto dvou směsí z nabídky pěti sad na každý závodní víkend do jisté míry byla přínosem. Rozhodně bych ale nemluvil o tom, že podstatně posílila dění na závodní trati – myšleno v kontextu atraktivních soubojů. Znamenala větší množství strategických variant, ale nikoli vyrovnání sil soupeřů.

A co systém penalizací?

I ten se často měnil, ale jedná se o kapitolu samu pro sebe. V mnoha případech nejednoznačnost výkladu určitých situací Formuli 1 uškodila. Trestání za přejíždění obrubníků nebo za diskutabilní kolize a různé posuzování chování pilotů na trati by se mělo sjednotit, dát mu standardní řád a pak by mnoho nepříjemných jevů zmizelo.

Robert Pavelka

Pravidla ohledně penalizací se měnila i kvůli jezdecké agresivitě teprve devatenáctiletého Maxe Verstappena. Ten přišel do F1 vloni a už teď si nebere servítky ani ke zkušeným mistrům světa, kteří si na něj někdy stěžují. Co říkáte na jeho chování?

Max Verstappen je typickým představitelem nové vlny pilotů F1, vlastně jejím průkopníkem, protože ta hlavní síla nejspíš teprve přijde. Jeho bojovný jezdecký styl se nemusí každému zamlouvat, ale je na něm dobře vidět, že pochází ze závodnické rodiny. I jeho otec působil v F1.

Můžeme se rozčilovat, ale on umí mistrně využívat meze toho, co pravidla umožňují a co už ne. O jeho nesporném talentu není pochyb, jako osobnost bude jenom růst. Je vcelku pochopitelné, že někomu nemusí jeho na první pohled přehnaně sebevědomé jednání sedět. Ale jak už před půl stoletím řekl Jackie Stewart – F1 není určena pro příliš ‚hodné‘ chlapce. Vzpomněl bych v tomto směru třeba Jochena Masse, také to byl hodně dobrý pilot. Ale protože byl příliš uctivý, nevytěžil nic z tří let ve špičkovém týmu a neprávem upadl v zapomnění.

Kteří stálí i nově příchozí piloti vás v sezoně zaujali svými výkony?

Bylo by jednoduché jmenovat první šestici pilotů v pořadí šampionátu. Leccos nasvědčuje případ Verstappena, který v sezoně přestoupil z týmu ve středu závodního pole do silného Red Bullu – těžko lze předpokládat, že se mezi dvěma závody natolik zlepšil, aby se u Toro Rosso pravidelně pohyboval v závěru první desítky a svůj první závod za Red Bullu hned vyhrál. Výkony jezdce potom se těžko hodnotí, když se o největší rozdíl postará vůz.

Z nováčků je pro mě velkým příslibem Pascal Wehrlein a bude zajímavé sledovat, jestli se dokáže prosadit v nějakém dobrém týmu. Zajímali mě i poněkud neprávem opomíjení Nico Hülkenberg a Carlos Sainz jr. Bohužel pro ně, nemají dost zvučné jméno, aby se jimi někdo detailně zabýval.

Přiznám se, že jsem více čekal od nového pilota Renaultu Jolyona Palmera, protože se může spoléhat na podporu svého otce, ale tady to evidentně nezafungovalo.

Vybudovat stáj Formule 1 od píky, to není jednoduché, což ukázala trojice nových týmů v roce 2010. Z nich do dnešních dnů ‚přežil‘ pouze Manor a ten se pohybuje na konci startovního pole. Co si myslíte o novém americkém týmu Haas, jenž do F1 přišel na začátku letošní sezony?

Tým Haas aspiroval na černého koně mistrovství, skvělý začátek, ale pak se ztratil v průměru. Namátkou mě napadá ono rčení o novém koštěti, které dobře mete. V závěru sezóny se pak tým už trochu trápil, zejména jeho pilot Romain Grosjean měl nějaké připomínky hlavně k brzdám a chápu jeho velmi špatné rozpoložení po nehodě v Brazílii.

Myslím, že na jednu stranu tým příjemně překvapil, že nezapadl někam na konec pole. Na druhou bude asi rozhodující jeho výkon v příští sezoně, od kterého se dost možná odvine i další existence této stáje. I proto je jedním z mnoha týmů, které se už dlouho věnují vozu pro příští sezonu.

Jak se změní pravidla pro příští sezonu a jaké to bude mít důsledky?

Hovoří se o zásadních úpravách a nové generaci vozů F1. Auta budou mít širší pneumatiky a změní se jejich vzhled, a to vše pro zrychlení vozů asi o pět sekund na kolo. Vývoj a pokrok zkrátka zastavit nelze, ale někdy se mi zdá, že se postupně přichází na to, že nebylo některé oblasti vůbec nutné opouštět. Už v 70. letech se pneumatikám připisovala velká důležitost. Není proto s podivem, že většina změn se řeší jejich prostřednictvím.

Jestli větší a širší gumy budou mít na vozy velký vliv, není možné v tuto chvíli odpovědně říci – testy se odbyly na vozech starších specifikací. Teď nastane pravá honba za avizovanými čtyřmi až šesti vteřinami zrychlení. Prognózy jsou něco jiného než skutečnost – pamětníci si určitě vzpomenou na „novou“ Formuli 1 před sezonou 1983, kdy bylo cílem zpomalit nebezpečná monstra. Udělaly se radikální úpravy a za půl roku byla nová auta rychlejší než předtím.

Na co se mohou diváci těšit v příští sezoně?

Určitě na změny vyplývající z pravidel. Vozy nebudou vypadat dramaticky odlišně, i když silueta bude jiná. Pořád to ale bude formule s předním a zadním spoilerem a čtyřmi koly. Jestli se začne později vzhledově měnit, to je otázka, ale skutečně to hrozí. Spíš bych se ptal, zda se dočkáme toho, co se od nich očekává, a jestli opět uvidíme vyrovnané boje několika adeptů na titul nebo opakovanou dominanci jedné stáje.

 

Robert Pavelka

Robert Pavelka začal Formuli 1 sledovat v roce 1973. V roce 2004 vydal svou první knihu o královně motorsportu s titulem Historie F1: triumfy a tragédie, další knihu Formule 1 od startu k cíli napsal v roce 2011, tentokrát na objednávku. Momentálně komentuje dění ve světě F1 na internetovém webu F1NEWS.cz.

Klíčová slova: Formule 1, rozhovor, Robert Pavelka, Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Max Verstappen

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.