14.05.2020 21:11


Náš software je budoucnost pro efektivitu a bezpečnost dopravy, říká ředitel firmy Roboauto

Autor: Ondřej Mareček | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Dálkově ovládaná vozidla bez řidiče jsou budoucností přepravy věcí, osob, ale také obdělávání polí. Jeden člověk tak může z kancelářské židle řídit až několik vozidel a přeskakovat mezi vozy v odlišných částech světa. Vývojem technologie, která toto umožňuje se již několik let zabývá také brněnská firma Roboauto.

BRNO – Mladá firma Roboauto se zabývá dálkovým řízením vozidel. Primární oblastí je pro ně zemědělství, tedy dálkově řízené traktory nebo kombajny. „V Česku je výborné prostředí pro vývoj aplikací, jelikož jsou zde firmy, které k nim umí vytvořit techniku,“ říká výkonný ředitel Roboauta Martin Králík.

Jak celý koncept řízení vozidel na dálku vlastně vznikl?

Všechno to začalo v roce 2007, kdy se zakladatelé naší mateřské společnosti Artin, kteří mají doktoráty z umělé inteligence, začali vrhat do robotických soutěží. Ty si můžete představit tak, že každý přijde s nějakým svým vozítkem, které má za úkol projet danou trať. Zájem o robotiku dal poté vzniknout Roboautu, což byl původně zájmový projekt, nicméně jak čas plynul, samořídící technologie pro auta začala být relevantní i pro reálný svět. Tak se Roboauto částečně osamostatnilo ve startup (začínající malá firma, která nabízí unikátní produkt – pozn. red.).

Co je hlavním úkolem těchto technologii? K čemu je to dobré?

Naším cílem je zvýšit efektivitu a bezpečnost dopravy, ať už lidí, či věcí. Normálně při obsluhování vozidel musí být řidič ve voze přímo fyzicky přítomen. Musí jej vždy odvézt tam, ale také zpátky. Zaměstnavatel pak musel mít v dané oblasti množství řidičů, platit jim čekací dobu a pro samotné řidiče je to nepohodlné. S naší technologií je jen velké callcentrum, kde ovšem nesedí lidé, co zvedají telefony, ale řidiči. Každý má před sebou počítač a přes ten se dálkově napojuje do vozidel. Z jednoho místa jich tak obslouží několik. Napojí se tam, kde je to zrovna potřeba.

Jak takový řídící počítač funguje? Má řidič v kanceláři dostatečný rozhled?

Na každé vozidlo jsme schopni umístit v podstatě libovolný počet kamer, aby měl i v centru operátor přehled o všech potřebných úhlech. Například při řízení vozítek na letištích je spousta čar, kudy je možné jet, a ty musí operátor dobře vidět. Teď máme nabídku na spolupráci z Německa, tam by chtěli zkusit takové řízení lodi o 250 metrech, kde budou muset být kamery po celé délce.

Co všechno lze takto na dálku řídit?

Nám je v podstatě jedno, do čeho technologii naistalujeme. Vozidlo však musí být bezpečně dálkově ovladatelné. Primárně se zaměřujeme na zemědělské stroje a přepravní vozítka, od vysokozdvižných vozíků po letištní auta na kufry. Například traktory dnes mohou po poli jezdit prakticky bez ovládání člověkem, nicméně někdy musí přejet mezi poli, což ještě samy neumí.  Musí k němu doběhnout obsluha. S naší technologií stačí, když se k němu dálkově napojí člověk a traktor převeze. Takto může jeden člověk zvládnout spoustu strojů naráz.

V roce 2019 jste uspěli v soutěži Get in the ring v Rotterdamu, což vám pomohlo k mezinárodní spolupráci. V čem soutěž spočívala?

Get in the ring je soutěž pro začínající firmy, kde je vždy zadané téma a každý na něj vymyslí projekt. Ten rok to byly 5G sítě. Na soutěž vždy dorazí zástupci velkých korporací, aby hledali menší firmy pro spolupráci. Naše firma skončila na prvním místě a díky tomu nás oslovila holandská telekomunikační společnost KPN.

A 5G sítě jsou co?

5G sítě umožňují vysoký přenos dat s minimální odezvou, která je při řízení techniky na dálku klíčová. Jednoduše, když v kanceláři otočím volantem, volant v autě, na který jsem napojen, se musí otočit ve stejnou chvíli. 5G sítě mají zpoždění asi deset milisekund. Síť 4G Lite, kterou využívají domácnosti, má zpoždění asi 140 milisekund.

Kde vidíte největší konkurenci?

V Česku o žádné konkurenci nevíme, ve světe je to jednoznačně Izrael a Spojené státy, kde se řízení aut na dálku hodně rozvíjí. V těchto státech mají firmy větší možnosti financování a je tam lepší prostředí pro startupy. V Evropě něco podobného začíná v Německu a Švédsku, nicméně tam je to ještě v zárodku.

Takže na evropském trhu máte dost prostoru?

Evropa má velký podíl na zemědělské robotice, na kterou se zaměřujeme především. Řízení aut na dálku je pro nás nyní vedlejší, jelikož ještě neexistuje právní rámec, který by to ošetřoval. Ten pravděpodobně ještě dlouho existovat nebude, ačkoliv u nás vznikají nějaké iniciativy na ministerstvu dopravy.

Největší nevýhodou pro váš projekt je tedy legislativa?

Částečně ano, nicméně v oblasti zemědělství a logistiky už je to pořešeno. Nevýhodou pro dálkové řízení je signál, bez signálu v dané oblasti jsme jako loď bez vody. Proto musí mít firma dohody s operátory a podobně.

A jaké jsou výhody vyvíjet tyto aplikace v Česku?

Obrovskou výhodou pro náš projekt je spolupráce s českou firmou TPC Industry, která se zaměřuje na výrobu prakticky jakékoliv techniky, především pak logistických vozítek, zemědělských strojů a robotů. To moc zemí ani v západní Evropě nemá, že by měli firmu, která jim k softwaru (programy a aplikace - pozn. red.) vyrobí patřičný hardware (pevná technologie ovládaná softwarem - pozn. red.).

Kdy se dočkáme něčeho takového v Brně?

Momentálně chystáme autonomně řízený autobus asi pro devět lidí. Teď probíhá výběrové řízení, která firma nám autobus dodá. K tomu pak proběhne veřejný test.

Klíčová slova: vozidlo, selfdriving, startup

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.