06.04.2012 09:09


Na co si dát pozor při reklamaci aneb když si prodejci dovolují na zákazníky

Autor: Michaela Nevečeřalová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Ekonomika

Stále větší počet prodejců se snaží vydělávat podvodným jednáním. Týká se to i reklamací, při kterých obchodníci zákazníky často šidí. Nepoctiví prodejci využívají spotřebitelovu neznalost zákona a někteří se nebojí přistoupit i k radikálnějším metodám.

Brno V městečku na severu Čech, v obchodě plném umyvadel, kotlů a záchodových prkének, sedí v reklamačním oddělení šestadvacetiletý Jiří. Bojí se zveřejnit celé své jméno, aby se nemusel vzdát své vyhřáté židle a neskončil v nejlepším případě v chladné hale jako skladník. Nebál se totiž přiznat, jak to v některých reklamačních odděleních chodí. „Dneska poctivou cestou vydělává málokdo. My se třeba snažíme vyběhnout se zákazníkem při reklamaci,“ prozradil Jiří a vzápětí začal vyprávět, jak se snaží zákazníky podvést. „Upřímně, moc se nepředřu. Běžná lhůta vyřízení reklamace je třicet dní. Když přijde reklamace kvůli závadě, dám ji na stůl na kupičku s dalšími reklamacemi a neřeším to. Po uplynutí vyřizovací doby zavolám zákazníkovi, že je nám líto, ale závada byla způsobena jeho špatným zacházením. Může se vztekat jak chce, podle zákona ale na reklamaci nemá nárok,“ uvedl. Připraví tak zákazníka třeba o třicet tisíc korun za kotel a navíc firmě ušetří peníze za opravu nebo rovnou nový výrobek.

S reklamacemi dnes bývá špatné pořízení. Autor: Michaela NevečeřalováNevhodný způsob používání patří k častým důvodům zamítnutí reklamace. „Z ničeho nic mi téměř nový foťák začal hlásit poruchu objektivu. Poslala jsem ho proto na vlastní náklady do autorizované prodejny. Za pár dní mi přišel zpátky, že se nedočkám opravy, protože za poruchu můžu sama. Prý prudkým nárazem. Dám ruku do ohně za to, že tenhle přístroj nezažil žádný náraz, už vůbec ne prudký. Takže teď jsem bez čtyř tisíc a s foťákem na odpis,“ svěřila se naštvaná studentka obchodní akademie Katka Syslová. Podle Jany Jelínkové z České obchodní inspekce (ČOI) se zákazníci před neoprávněným zamítnutím mohou bránit. „Svých práv je třeba domáhat se soudní cestou. Znalecký posudek rozhodne, zda má spotřebitel právo na vyřízení reklamace či nikoli. Podmínkou je ale písemný doklad o uplatnění reklamace a vyjádření prodávajícího,“ uvedla Jelínková z oddělení pro komunikaci.

Dotčení zákazníci se mohou obracet právě na Českou obchodní inspekci. „Reklamace patří k nejčastějším podnětům, které ČOI obdrží. Tvoří celou čtvrtinu všech podání. Konkrétně v loňském roce to bylo 5400 podání,“ uvedla Jelínková. Prodejci podle ní hřeší na tom, že spotřebitel nezná svá práva. „Spotřebitel například neví, že může odmítnout opravu výrobku, pokud se vada věci projevila v prvních šesti měsících od koupě. Má pak právo na výměnu za bezvadný výrobek, může také odstoupit od kupní smlouvy,“ dodala. Zákazník si také musí dát pozor na snahu prodejců krátit délku záruky, například u zboží ve výprodeji. Ani výmluvy na nedodání originálního obalu si spotřebitel nesmí nechat líbit. „V žádném případě není nutné dodat ke zboží i originální obal. Stejně tak není nutný záruční list, stačí doklad o koupi,“ vysvětlila Jelínková.

Problémy se také vyskytují u lhůty vyřízení reklamace. Václav Lábus je jedním z moderních důchodců, kteří si k Vánocům přáli notebook. Ovšem už na začátku ledna musel přístroj reklamovat. „V obchodě slíbili, že až bude reklamace hotová, zavolají. Nikdo se neozval. Jenže se mi tam nepodařilo ani dovolat a zeptat se. Počítač jsem dostal asi po měsíci a půl. Za dva dny jsem tam byl zase, protože počítač zase přestal fungovat. Je duben a vánoční dárek jsem ještě pořádně nevyzkoušel,“ řekl Lábus. I s takovým problémem by u ČOI uspěl. „Pokud reklamace není vyřízena ve stanovené lhůtě, jedná se o porušení zákona o ochraně spotřebitele, a pokud se spotřebitel obrátí na ČOI, ta uloží prodávajícímu sankci,“ uvedla Jelínková. Téma reklamací uzavřela tím, že prodejce si vůči spotřebiteli dovolí jen to, co mu spotřebitel dovolí sám. „Jen sebevědomý spotřebitel, který zná svá práva a umí je uplatnit, má šanci být rovnoprávným partnerem obchodníkům.“

Klíčová slova: reklamace, nepoctivost, podvod, Česká obchodní inspekce, spotřebitel, prodejce

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.