04.11.2017 22:07


Myslím, že můj životopis na Primě ani nečetli, říká youtuberka Aneta Chroustová

Autor: Michaela Juračáková | Kurz: Stisk | Kategorie: Publicistika

Aneta Chroustová má už tři roky vlastní YouTube kanál. Její videa mají v současné době přes čtyřicet tisíc odběratelů. Aneta, která studuje žurnalistiku, už ale mluvila i před větším publikem. Na praxi totiž působila v televizi Prima, její reportáže tak sledovalo přes milion diváků. Taková zkušenost přirozeně ovlivnila i její YouTube kanál.

Aneta Chroustová

Brno - Studentka Aneta Chroustová si YouTube kanál založila víceméně ze zvědavosti. Po třech letech ji sleduje téměř čtyřicet tři tisíc odběratelů. I když si myslela, že je na tom s hlasem dobře, při nástupu na praxi do televize ji vyvedli z omylu. „Brala jsem lekce mluvení. Hodně lidí mi pak do komentářů psalo, že mluvím jinak,” směje se Chroustová a dodává, že kritiku bere s humorem, mluvit před více než milionem diváků v televizi je totiž skutečný zážitek.

 

Proč jste si kanál na YouTube založila?

Vždycky jsem byla extrovert, upovídaná a nedělalo mi problém se bavit s cizími lidmi. Začala jsem natáčet, když jsem zjistila, že mě baví sledovat videa ostatních a řekla jsem si, proč to nezkusit taky. První video vzniklo asi před třemi roky, ale více jsem se YouTube začala věnovat až když jsem byla na Erasmu na Maltě dva roky nazpátek. Bylo to pro mě větší spojení s domovem, mohla jsem s ostatními sdílet zážitky, pocity a dojmy.

 

Přemýšlela jste, že byste YouTube a povinnou praxi nějak propojila?

To úplně ne, protože se jedná o dvě úplně oddělené sféry. Je pravda, že jsem YouTube do životopisu uvedla. Říkala jsem si, že bych mohla víc zaujmout. Taky mě napadlo, že by si mohli říct, že nebudu před kamerou tak nervózní, a že budu umět mluvit líp než naprostí začátečníci. Po pravdě si myslím, že můj životopis ani nečetli, jelikož se o mém kanálu dozvěděli až v průběhu stáže.

 

Jak časově náročná stáž byla?

Hodně lidí má mylnou představu o tom, jak zprávy vznikají. Často slýchám otázku, co jsme dělali celý den, když jedna reportáž trvá pouhé dvě minuty? Její natočení ale zabere daleko víc času. Přes den se tak skoro nezastavíte, v televizi jsem byla od devíti ráno do půl sedmé večer. YouTube jsem tak hodně zanedbávala a točila méně časově náročné věci.

 

Projevili se zkušenosti získané na praxi ve vašem kanále?

Ano, nastala docela vtipná situace. Na praxi jsem měla lekce mluvení, které pro mě byly docela oříškem, i když jsem si myslela, jak jsem na tom s hlasem díky YouTube dobře. Hodně lidí mi pak psalo, že se můj hlas změnil a že mluvím jako redaktorka. Ne všem se to líbilo.

 

Zjistila jste díky praxi, jakým směrem byste se chtěla dále ubírat, nebo čemu se vyhnout?

V tuto chvíli se přímo v televizi nevidím. Spíš se chci víc zaměřit na nová média, která mě baví a naplňují. Tím nemyslím jen YouTube, ale i Instagram a spravování sociálních sítí. To je to v čem vidím budoucnost. Stará média jako televize, rádio a noviny jdou podle mě do pozadí, za čímž stojí především mladí lidé, kteří jim nevěnují velkou pozornost.

 

Proč dáváte přednost novým médiím před televizí?

Na YouTube je skvělé, že vám dá hned zpětné ohodnocení. Komunikace s diváky je tak na daleko vyšší úrovni než v klasické televizi. Kdo má v televizi možnost vám říct, tohle se mi líbilo? Vidíte to pouze v nějakých číselných statistikách, ale nikdo vám nedá palec nahoru, dolů, nepřispěje komentářem. To, že nemůžu komunikovat se sledujícími, mi na práci v televizi chybí asi nejvíce.

 

Nějaký ostrý komentář pod videem vás tedy nerozhodí, ale vnímáte to spíš jako konstruktivní kritiku?

Snažím se to nevnímat a mít z toho srandu. Jsou i důležitější věci. Schválně kolikrát takové komentáře nemažu, protože je zábavné sledovat diskuze, které se pod nimi vytvoří. Hodně mých odběratelů se mě v takových situacích zastává, což mě těší. Snažím se prostě tyhle věci úplně vytěsnit a nikdy bych záměrně nevyhledávala, co o mně kde kdo píše.

 

Diskutovaným tématem v souvislosti s YouTube jsou peníze. Vydělává vám YouTube?

Hodně lidí si neuvědomuje, že vydělat si peníze přes YouTube je běh na dlouhou trať. Můžete se tím živit, pokud máte víc než sto tisíc odběratelů. Já mám čtyřicet tisíc, a i to je hrozně moc. Vezměte si, že je to jako by vás sledovalo menší městečko. Hodně záleží i na youtuberovi, jaké přijímá zakázky a spolupráce. Pokud budete mít svůj kanál plný reklam vydělávat budete, ale za cenu ztracených odběratelů.

 

Jak vnímáte firmy, které youtubery využívají k propagaci značky?

Firmy často zneužívají své pozice. Není veřejně známé, jaká by měla být odpovídající suma za určitou reklamu. Mnohdy si ještě nezkušený youtuber řekne o částku, která je v reálu pro firmu naprosto směšně nízká.

 

Dostáváte také nabídky na propagování značek?

Ano, nedostávám ale přímo nabídky za peníze. Jde o jinou formu reklamy, kdy od firmy dostanu produkty, které zpropaguji a poté si je můžu nechat. Takové nabídky mi chodí na email denně, ale hodně si vybírám. Často se jedná o čínské e-shopy nebo firmy, o kterých jsem nikdy neslyšela.

 

Dokážete si představit, že by vás videa na Youtube jednou doopravdy živila?

Na jednu stranu to zní hrozně lákavě, na druhou stranu vám jako youtuberovi hrozí stalking, vydírání nebo ztráta soukromí. Do budoucna se ničemu nebráním, ale ne za každou cenu. Proto taky studuji vysokou školu, abych měla víc možností. Jen zvažuji, jestli na magisterské studium nejít do Prahy, protože je centrem dění. Vždycky bych ale moc ráda dělala práci, kde bych byla před nebo za kamerou.

 


Aneta Chroustová je dvaadvacetiletá studentka mediálních studií a žurnalistiky na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity. Ve svém volném čase se věnuje svému kanálu na YouTube, kde je známá pod pseudonymem Hanneton Monde. Točí o všem možném, především ale módě, životním stylu, cestování a vaření.

Klíčová slova: stáž, YouTube, natáčení, zkušenosti, byznys,

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Nový komentář