25.11.2018 23:19


Místo oslav sedmnáctého listopadu přebíhali hranice

Autor: Sabina Žilková | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Zatímco jiní si sedmnáctého listopadu připomínali především události sametové revoluce, v Litoměřicích se účastníci rolové vzdělávací hry Čára ponořili do dřívější historie. Čtyřicet lidí se minulý víkend vžilo do desíti postav a pokusilo se v roce 1950 přejít státní hranici do Německa. Hru napsali a uspořádali autoři z larpového sdružení Rolling ve spolupráci s Ústavem po výzkum totalitních režimů a do budoucna by chtěli Čáru zpřístupnit i pro žáky středních škol.

Litoměřice – Nová naučná hra Čára pražského sdružení Rolling přenesla o víkendu 16. – 18. listopadu čtyřicet lidí do roku 1950. Ve čtyřech skupinkách si účastníci prožili poblíž Litoměřic příběhy deseti lidí, kteří se z různých důvodů rozhodli překročit hranice a uprchnout z tehdejšího Československa do Německa. Většina charakterů je inspirována reálnými postavami, jako byla nacistická kolaborantka a agentka StB Hana Krupková či československý voják a letec Josef Bryx. „Čára nemá být žádná přehnaně vypjatá telenovela nebo nervy ničící záležitost. Chtěli bychom, aby naše hra vedla především k zamyšlení. Účastníci si tak mohou prožít víkend se zajímavým programem a u toho se něco civilně dozvědět,“ říká o hře jeden z autorů David František Wagner. Kromě Rollingu k vytvoření Čáry přispěl i Ústav pro výzkum totalitních režimů, se kterým sdružení plánuje spolupracovat při vývoji hry i do budoucna.

V příštím roce chtějí autoři hru uvádět znovu a plánují změny. Jako jednu z možností dalšího vývoje hry vidí zpřístupnit ji pro střední školy jako možnou doplňkovou součást výuky. Předtím, než ji však začnou pro školy uvádět, chtějí Čáru dovést k dokonalosti. „Naše cílová skupina je v současnosti od osmnácti let a do budoucna bychom ji chtěli dále rozšířit. Na příští rok ale zatím neplánujeme Čáru nabízet školám, protože na ní chceme napřed vyladit některé detaily a především zajistit stabilní tým lidí, který by se staral o její uvádění,“ vysvětluje Wagner. Naučný charakter Čáry kromě hry samotné doplňují přednášky o historických událostech počátků nástupu komunismu v Československu, s přesahem až k jeho pádu a období po Sametové revoluci.

Hráčům se na hře líbila především historická přesnost a zajímavost zpracovávaného období. „Čáru bych určitě doporučil k výuce dějepisu. Hra je napsána podle historického výzkumu a ohraničena dvěma přednáškami, které pomou účastníkům doplnit historické souvislosti. Navíc, když si něco člověk prožije na vlastní kůži, tak si to potom pamatuje mnohem lépe, než když to pouze vidí nebo slyší,“ myslí si student Jaderného inženýrství Marek Zmeškal, který hru jako jeden z prvních testoval a později pomáhal při jejím uvedení jako organizátor.

Klíčová slova: rolová hra, historie, sametová revoluce, larp

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.