02.04.2020 20:20


Mezi seniory a dobrovolníky vznikají silná pouta, říká koordinátorka Krizového operačního centra Masarykovy univerzity

Autor: Kateřina Benáčková | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Univerzita

Masarkova univerzita zřídila na rektorátu Krizové operační centrum, které nabízí pomoc v mimořádné situaci vzniklé šířením nového koronaviru. Hledá dobrovolníky z řad studentů, zaměstnanců i veřejnosti, kteří ve svém volném čase chtějí pomoci druhým.

Veronika Carbochová

Brno – Cílem Krizového operačního centra Masarykovy univerzity je zprostředkování dobrovolnické pomoci lidem a institucím, které jsou ohrožené současnou pandemií. Centru se již přihlásily čtyři tisíce dobrovolníků, jejich pomoc se nejčastěji využívá v nemocnicích nebo při péči o seniory. "Masarykova univerzita poskytovala dobrovolnické služby vždy, i když to možná nebylo tolik vidět," říká o situaci koordinátorka Krizového operačního centra Veronika Carbochová. 

Co je Krizové operační centrum Masarykovy univerzity?

Je to dobrovolnické centrum, které funguje už více než dva týdny, přičemž první impulsy ohledně dobrovolničení přišly už o něco dříve. Jako první zareagovali studenti medicíny, kteří se aktivně začali zapojovat do dění v nemocnicích ještě před tím, než myšlenka založení centra vznikla. Pak se přidali studenti z Pedagogické fakulty, kteří zdravotníkům nabídli hlídání dětí. Všechno zmíněné probíhalo za podpory rektora Martina Bareše, který se zasloužil i o vznik samotného centra. Následně se dobrovolnické aktivity začaly rozšiřovat. 

Jaká je vaše funkce a jak jste se k ní dostala?

V Krizovém operačním centru máme čtyři týmy, které se na rektorátu střídají po dnech. Týmy jsou označeny barvami a já jsem vedoucí žlutého týmu. Náplň mé práce je koordinovat dalších šest lidí, kteří mají na starosti přímo domlouvání dobrovolníků pro ty, co potřebují pomoc. Dostala jsem se k tomu snadno, jelikož za normálních okolností pracuji a vypomáhám na rektorátu, konkrétně na oddělení vnějších vztahů a marketingu. Oslovila mě tedy moje kolegyně a já její nabídku přijala.

Jakou konkrétní pomoc nabízíte?

Pomáháme nemocnicím a dalším zdravotnickým zařízením, aby mohly v této těžké době plynule fungovat. Naši dobrovolníci hlídají a doučují děti. Dále nabízíme pomoc seniorům, kterým zajišťujeme nákupy, výpomoc v domácnosti či venčení pejsků. Momentálně také poskytujeme zdarma roušky všem, kteří je potřebují, ale nemohou si je opatřit sami. Obecně se dá říct, že jsme schopni zajistit spoustu dalších, často velmi specifických, věcí. Vždy se snažíme uspokojit potřebu daného člověka, ať už je v podstatě jakákoliv.

Můžete popsat svoji typickou směnu v Krizovém operačním centru?

Je těžké říci, co je typické, protože se všichni stále učíme a pravidla centra teprve vytváříme. Mohu popsat dnešní směnu, která se dá zhruba označit jako typická. Na rektorát přijdu před osmou. Projdu poznámky předchozí směny, aby bylo jasné, co je dnes naší prioritou, protože ne všechny poptávky jsme schopni zvládnout během jednoho dne. V osm dorazí zbytek týmu. Společně probereme, co se změnilo od minulé směny. V tu dobu už máme v pohotovosti horké linky, na které se nám mohou lidé ozývat, pokud potřebují pomoc. Následuje rozdělení úkolů a členové týmu se dají do kontaktování dobrovolníků. Přijímáme nové poptávky, chystáme počty roušek, které je potřeba rozdělit mezi žadatele. Do toho se snažím procházet nové e-maily ve schránce pomoc@muni.cz, kde nás mohou zájemci kontaktovat. A tak to jde až do osmé večer. Samozřejmě také během dvanáctihodinové směny trochu odpočíváme, abychom se z toho nezbláznili. Čteme si například moc hezké děkovné e-maily, které nám chodí, nebo si píšeme deníček zajímavostí, s nimiž se setkáváme.

Mluvíte o děkovných e-mailech. Objevil se v souvislosti s dobrovolnictvím nějaký příběh, který stojí za zmínku?

Příběhů je spousta, některé jsou bizarní, mnoho jich je ale velmi dojemných. Občas jsou zejména starší paní za naši pomoc tak vděčné, že se do telefonu rozpláčou. Skvělé jsou takové případy, kdy se žadatel o pomoc téměř spřátelí s přiděleným dobrovolníkem. Vznikají pak silná pouta. Příkladem může být stará paní, která potřebovala nakoupit. Dobrovolnice byla však natolik milá, že si s paní po telefonu popovídala a domluvily se, že paní nenakoupí pouze jednou, ale vždy, když půjde nakoupit pro sebe. Stejně tak dobrovolník, který měl jedné paní pouze nakoupit v galanterii. Nakonec se domluvili, že kdykoli bude paní něco potřebovat, bude jí daný dobrovolník k dispozici. Je milé číst e-maily o takovýchto případech. Vždy potěší, když nám lidé píšou, jak jsou za naši práci vděční. Potom má celý tým vždy větší chuť do práce a dobrý pocit, že děláme opravdu něco užitečného.

Který z bizarních příběhů vám utkvěl v paměti?

Musím uznat, že někteří senioři opravdu vědí, co chtějí. Zejména pokud jde o nákupy. Největším překvapením zatím byla stará paní, která nás požádala o zprostředkování dobrovolníka, který by jí zašel na běžný nákup. Poměrně rychle se nám povedlo zkontaktovat mladou slečnu, která se s paní ihned spojila. Asi půl hodiny po uzavření tohoto případu nám ale od dobrovolnice přišel zděšený e-mail. Stařenka si vyžádala koupit pouze chleba, sůl a pět lahví tvrdého alkoholu. Paní urputně tvrdila, že to potřebuje ze zdravotních důvodů. Avšak je to vůbec práce pro dobrovolníka, aby lidem nakupoval destiláty? Pro nás samotné to byla obtížná situace, protože s takovým případem jsme se do té doby nesetkali. Dobrovolnice se toho nakonec ujala sportovně. Alkohol sice koupila, aby vyhověla přání, zároveň se ale zkontaktovala s pečovatelkou, která se o starou paní běžně stará. Obě dvě ženu důrazně poučily o neblahých vlivech silných alkoholických nápojů. Obecně tedy můžeme říct, že díky našim obětavým studentům probíhají nejen běžné činnosti jako například nákupy, ale i osvěta v různých problematických oblastech.

Dobrovolníků se přihlásilo mnoho. Jakou část z nich se vám daří v praxi opravdu využít?

Podle statistik, které má naše vedení, využíváme zatím zhruba tisíc dobrovolníků z celkového počtu čtyř tisíc. Je to ale hodně těžké všeobecně vyčíslit, momentálně třeba hromadně využíváme dobrovolníky a dobrovolnice, kteří nám šijí roušky z domova. Například o mediky i pedagogy je každý den obrovský zájem. Snažíme se vždy hledat tak, aby dobrovolník co nejlépe vyhovoval požadavkům poptávajícího. Zároveň se snažíme neoslovovat stále ty stejné lidi. Momentálně nám velmi pomáhá mapa dobrovolníků, která je dostupná na našich internetových stránkách munipoha.cz. Na mapě lze snadno dohledat, jaké dobrovolníky máme v příslušné oblasti, a to nejen v Brně, ale po celé republice.

Chybí vám momentálně dobrovolníci s nějakými specifickými schopnostmi či dovednostmi?

Zatím se nám vždy daří nějakého dobrovolníka najít. Už jsme takto například našli slečnu, která se specializuje v oboru logopedie. Může tak doučovat chlapce, který to potřebuje. Kromě toho jsou dobrovolníci hodně přizpůsobiví a hlavně neuvěřitelně ochotní. Mile nás překvapilo, že některé z nich můžeme poprosit o pomoc ve dne v noci a oni nám na to kývnou. Spíše bychom však potřebovali více dobrovolníků v některých vzdálenějších oblastech. Občas se stane, že se k nám dostane prosba z druhé strany republiky, kde dobrovolníka nemáme. Samozřejmě, že se snažíme odkazovat i na možnosti pomoci v rámci daného regionu, je ale dobré vědět, že i do naší databáze dobrovolníků se mohou přihlásit lidé odkudkoliv. Už jsme například řešili okolí Telče, Mostu nebo třeba Říčan u Prahy.

Do kdy plánujete být v Krizovém operačním centru aktivní a pomáhat?

Aktivní budeme určitě do té doby, dokud nás bude potřeba. Minimálně do konce karantény, respektive do konce trvání krizového stavu. Dokud budou lidé volat s prosbami o pomoc, budeme k dispozici. Mimo jiné bychom chtěli myšlenku dobrovolnického centra zachovat i po překonání tohoto období. Masarykova univerzita vždy pomáhala a snažila se poskytovat dobrovolnické služby, i když to třeba nebylo tak viditelné jako nyní. V budoucnu by stránka munipomaha.cz mohla sloužit právě jako zastřešující platforma pro všechny dobrovolnické aktivity univerzity.

Klíčová slova: koronavirus, Masarykova univerzita

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.