07.03.2018 21:52


Městský architekt prezentuje návrhy nového nádraží

Autor: Eliška Hypšmanová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Ekonomika

Ředitel kanceláře architekta města Brna i brněnské zastupitelstvo se ve věci přesunu brněnského nádraží přiklání k variantě u řeky. Nové nádraží by podle zastupitelstva mělo zahrnovat i kolejový diametr. Brňané si však nádraží u řeky nepřejí. Podle průzkumů si nejvíce obyvatel Brna přeje, aby nádraží zůstalo tam, kde je. Kancelář architekta města Brna se snaží toto stanovisko změnit, pořádá každý týden prezentace v různých částech Brna, kde předkládá stanoviska pro a proti u každé z variant nádraží. Podle ředitele kanceláře architekta města Brna Michala Sedláčka je odsun nádraží nevyhnutelný. 

Brno – Zastupitelství města již minulý týden rozhodlo, kterou variantu nádraží podpoří a přiklonilo se k variantě u řeky na zelené louce. Brňané s přesunem nádraží nesouhlasí. Kancelář architekta se proto snaží veřejné mínění změnit.

Průzkumy ukazují, že nejvíce Brňanů si přeje mít nádraží stále na stejném místě. „Z čistě praktického hlediska jsem zastáncem toho, aby nádraží zůstalo tam kde je, nádraží by mělo být co nejblíže centru,“ řekl obyvatel Brna Tomáš Lada. Stávající nádraží je však kapacitně nedostačující. „Chceme, aby vlaků jezdil co nejvíce a nejlépe v intervalu 15 minut, na to ale současné nádraží nestačí. Nedostatečná kapacita nádraží omezuje rozvoj Brna,“ uvedl Sedláček.

Varianty pro brněnské nádraží

Varianta A, neboli nádraží u Řeky by vedlo podél ulice Rosického. Vysokorychlostní a nákladní tratě by byly sjednoceny do jednoho koridoru. Investice státu pro tuto variantu by se měly pohybovat okolo 42 – 46 miliard korun. Varianta Řeka by zahrnovala výstavbu dvou tunelů pro vysokorychlostní spoje. Pro samotné město Brno by tato varianta znamenala investici ve výši 2,03 miliard korun. Poloha nádraží by se posunula dál od centra města, proto by bylo město nuceno vystavět nové tratě MHD. Podle studia proveditelnosti by se doba cestování zvedla v průměru o 50 minut na jednoho cestujícího za rok.

Varianta Petrov zahrnuje modernizaci současného nádraží a jeho rozšíření k Novým Sadům. Výstavba této varianty by vedla ke stavbě tří tunelů, vedoucích pod historickým centrem Brna, a podzemního nádraží. Také z tohoto důvodu je ekonomicky náročnější. Investice státu pro variantu Petrov se pohybují mezi 42 až 57 miliardy korun. Stavba tohoto nádraží by začala o deset až patnáct let později z důvodu nedokončeného územního plánu. „Varianta Řeka je v územním plánu, Petrov má pouze studium proveditelnost. Kdyby se stavěl Petrov, trvalo by to až o 15 let déle,“ řekl Sedláček. Investice Brna by byly nižší než u varianty Řeka až o 1,4 miliardy korun. Doba cestování by se zlepšila, a to až o 15 minut na cestujícího za rok.

Podle vedoucího ústavu logistiky a managementu dopravy ČVUT v Praze Lukáše Týfy je výstavbu nového nádraží třeba provést co nejrychleji. „Současný stav je v mnoha ohledech neodpovídající potřebám společnosti. Tento region je pro obyvatele a podnikatele atraktivní, což se projevuje zvýšenou poptávkou po dopravě,“ uvedl Týfa. O konečné poloze nádraží však rozhodne stát.

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.