28.11.2017 15:37


Memy jsou také způsob propagace, obhajuje kritizovaný výsledek letošního Sexistického prasátečka organizátor Radek Kubala

Autor: Tereza Hotová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Devátý ročník anticeny s názvem Sexistické prasátečko ukázal na nejsexističtější reklamy tohoto roku. Odborná porota jako nejnevhodnější vybrala z nominovaných reklam kampaň společnosti Feko LT, zobrazující ženu na toaletě s nápisem „Výcuc všeho co smrdí“. Kontroverzní reakce vyvolal ale zejména vítěz diváckého hlasování. Lidé totiž za nejsexističtější zvolili falešnou reklamu brněnského Free Radia. Ta vychází z pět let starého internetového memu, zesměšňující kampaň České spořitelny. "V kontextu to jako sexismus a urážka prezentováno bylo," reaguje na kritiku anticeny Radek Kubala, jeden z organizátorů Sexistického prasátečka. Kubala měl na starost produkci slavnostního večera, na kterém je tradičně anticena vyhlašována.

Foto: Horní reklama Free Radia se stala letošním vítězem anticeny Sexistické prasátečko. Dolní reklama ukazuje recesistickou montáž, která se objevovala v mnoha obměnách na internetu jako satirická reakce na kampaň České spořitelny z roku 2012. Zdroj: Facebook

Brno – Anticena Sexistické prasátečko má od pátku nové držitele „ocenění“ za nejsexističtější reklamu letošního roku. Uděluje ji nezisková organizace Nesehnutí. Odborná porota zvolila jako nejvíce nepřijatelný billboard společnosti Feko LT. Z hlasování veřejnosti vzešel jako vítězný příspěvek brněnského Free Radia. Právě výsledek diváckého hlasování ale vzbudil na internetu poměrně velké kontroverze a vyvolal kritiku. Lidé po vyhlášení letošní anticeny začali reagovat na to, že divácký vítězný příspěvek ve skutečnosti není reklamou. Argumentovali tím, že rádio pouze vykradlo internetový vtip z minulosti, a sdílelo ho na svých stránkách.

Radek Kubala, jeden z organizátorů soutěže Sexistické prasátečko se domnívá, že i přesto se jedná o sexismus. Kubala nebyl součástí poroty. Podílel se na produkci slavnostního večera, na kterém je anticena vyhlašována.

Jak hodnotíte takhle zpětně letošní ročník anticeny Sexistického prasátečka? Byl v něčem odlišný od těch předchozích?

Unikátní byl samotný slavnostní večer. Vzbudil větší zájem, než jsme čekali. Také se ho zúčastnilo mnohem více lidí než v minulých letech. To nás příjemně překvapilo. Zároveň byl letos i větší mediální zájem. Například zmínka o vyhlašování anticeny se objevila i v České televizi, což se v minulých letech nestávalo. Obecně se téma sexismu v reklamě objevuje v médiích poslední dobou více.

Na českém internetu lidé momentálně řeší zejména kontroverze ohledně vítěze divácké anticeny. Stal se jím vykradený internetový vtip, který na svém Facebooku zveřejnilo brněnské Free rádio. Kritice čelíte i vy, jakožto organizátoři. Jak se k těmto debatám stavíte?

Smyslem samotné soutěže je, aby vyvolávala diskuzi. Chceme, aby se lidé bavili o tom, co je ve veřejném prostoru ještě přípustné, jaké jsou hranice nějaké etické propagace. Takže to, že vznikla debata, je z našeho pohledu pozitivní.

Zároveň ale mnoho lidí hodnotí fakt, že v hlasování zvítězil příspěvek falešné reklamy, jako selhání z vaší strany. Vnímáte to tak?

Z našeho pohledu jsou memy taky samy o sobě způsob propagace, nebo reklamou. Je to nějaký způsob značky, kterou si firma, nebo v tomto případě rádio, buduje. V kontextu, v jakém se to objevilo, a v jakém to bylo zarámováno, to jako sexismus a urážka prezentováno bylo.

Nebylo hlasování ovlivněno tím, že hlasující lidé neznali kontext a pozadí reklamy? Viděli pouze nahou ženu na stole a u ní citaci bankovní poradkyně o kariérním postupu, vytrženou z kontextu. Nereagovali lidé pobouřeně na něco, co vlastně jako reklama nikdy nevzniklo?

Já tomu rozumím, ale většina lidí, kteří tu reklamu viděli, kontext neznala. A proto pro ni hlasovali.

Nelitujete toho, že to potom může kazit obraz o anticeně jako takové? Vzhledem k tomu že ostatní nominované reklamy byly vyloženě sexistické. Využívaly ženské tělo jako reklamní nosič nebo prostředek k propagaci.

O tom ale nerozhodujeme my. Reklamu v hlasování vybrali lidé.

Nominované reklamy neprochází nějakým procesem vyřazování odbornou porotou, než jsou zveřejněny k hlasování?

Dochází k nějaké předběžné selekci, ale ta je většinou minimální. Snažíme se zachovat formát toho, že lidé sami nominují to, co jim osobně přijde sexistické. Pokud by byla nějaká reklama úplně mimo, dáme ji pryč. Většinou se ale snažíme udržet výběr co nejširší.

Nutí vás následně zpětné reakce lidí něco měnit?

Zpětné vazby, které dostáváme, následně vyhodnocujeme. Nezabýváme se nenávistnými reakcemi lidí, kteří nám pouze nadávají. Ovšem připomínky, které jsou konstruktivní, řešíme. Snažíme se to poté implementovat do dalších ročníků a zlepšovat se.

Není třeba i tohle nedorozumění, nebo nějaké vzniklé kontroverze ohledně vítězné reklamy, podnět ke změně? Například k větší selekci, nebo ujasnění si, co bude a nebude považováno za reklamu.

Zatím jsme ještě neměli společnou schůzku. Tam budeme vyhodnocovat, jaké reakce soutěž letos vyvolala, a podle toho se nějak zařídíme.

Příští rok čeká Sexistické prasátečko jubilejní desátý ročník. Chystáte nějaké novinky?

Oficiálně by to měl být poslední ročník soutěže. To se asi nejvíc projeví na propagaci a prezentaci. Také budeme následující slavnostní večer dimenzovat pro více lidí, protože bude poslední. Co se týče samotného průběhu soutěže, tak tam je ještě na nějaké závěry a plány brzy.

Proč jste se rozhodli příštím ročníkem soutěž ukončit?

Chceme dostávat do veřejné debaty i jiná témata než sexismus v reklamě, například mezilidské vztahy jako takové. Tato soutěž se dostala do fáze, kdy ostatní témata postupně požírá. Chceme tedy otevřít prostor i jiným oblastem, o kterých je potřeba mluvit.

 

Diváckou cenu dostal příspěvek, který Free Radia zveřejnilo na své facebookové stránce. Ten zobrazuje polonahou ženu, která je ohnutá přes stůl, a za ní stojí muž, který pravděpodobně vykonává pohlavní styk. Vizuál je doplněn citátem smyšlené bankovní poradkyně Lenky Veselé „Cesta k úspěchu nemusí být složitá, pokud jí rozumíte.“ Vpravo dole je celý příspěvek doplněn logem Free Radia. Obrázek ale není originálním dílem rádia. Jedná se pouze o falešnou reklamu, která byla vytvořena před pěti lety uživateli internetu.

Falešná reklama se objevila na internetu před pěti lety jako takzvaný meme neboli vtipný příspěvek. Ten tehdy reagoval na rozsáhlou reklamní kampaň České spořitelny z roku 2012, ve které vystupovala dvojice smyšlených bankovních poradců Tomáš Fiala, a právě Lenka Veselá. Internetoví recesisté si ale všimli, že žena, která v kampani banky vystupovala jako Lenka Veselá, je dánská herečka Iben Hjele. Hrála v komedii Larse Von Triera „Kdo je tady ředitel?“ z roku 2006. Právě z tohoto snímku pochází i choulostivá scéna, zachycená na diskutované reklamě, oceněné Sexistickým prasátečkem. Tehdy se tak na internetu začaly objevovat parodie a vizuální zesměšňování kampaně, které upozorňovalo na tuto spojitost s dánským snímkem.

Klíčová slova: anticena, Sexistické prasátečko, reklama, Radek Kubala, Nesehnutí, Brno

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.