29.10.2016 11:44


Média se zajímají jen o ty, kteří způsobují rozruch, myslí si youtuber MenT

Autor: Karolína Bulisová | Kurz: Stisk | Kategorie: Publicistika

Mladí čím dál víc opouští klasická média, jako jsou televize a rádio, a zábavu hledají na internetu. Před námi tak stojí nová generace celebrit, která je tak trochu jiná, než jsme byli doposud zvyklí. Zatímco děti a dospívající hltají každé slovo internetových celebrit, jejich rodiče často nemají ponětí, o kom je řeč. Hvězdy internetu, youtubeři, už ale pomalu pronikají i do časopisů a televizí. Nejodebíranější český youtuber ale stojí trošku mimo tento trend. Seznamte se, Jan Macák alias MenT.

Když v roce 2009, dnes devatenáctiletý rodák z Pardubic, začal nahrávat videa na stream.cz, bral to jako zábavu. Za sedm let, kdy natáčel sám sebe, mimo jiné jak hraje počítačové hry, se jeho přístup moc nezměnil. I když už se z koníčku stala práce, mladý youtuber ji stále bere především jako zábavu. Jeho diváky byly zpočátku převážně mladší děti sledující videa o hře Minecraft. Dětské publikum sice stále přibývá, ale starší diváci jeho videa neopouštějí, svoji pozornost pouze směřují na jinou část jeho tvorby. „Za dobu, co natáčím, pozoruji, že mě čím dál víc sleduje skupina lidí od osmnácti let výš. Píší mi, že dřív mě sledovali kvůli hrám, ale ty už je moc nebaví a nemají na ně čas. Před spaním nebo když mají volnou chvíli si místo toho pustí můj vlog, který je pro ně uklidňující. Říkají mi, že jsem pro ně inspirace, a že chtějí cestovat nebo zkrátka dělat to, co já,“ přiznává Macák.

Jan Macák alias MenT

Youtubeři se v posledních letech těší rostoucí slávě, jsou z nich celebrity. Spousta z nich vydává knihy, objevuje se v televizi a ve filmech a prodává vlastní kolekce oblečení. Mohlo by se zdát, že YouTube je pro některé tvůrce videí lehkou cestou ke slávě. Jan Macák sice nikdy YouTube jako prostředek k přesunutí se například do televize nebral, svou budoucnost ale nevidí bezpodmínečně na YouTube. „YouTube není místo, kde zůstanu navždy. Nevím ale, jestli se přesunu do televize. Hodně záleží na tom, jak se televizní stanice budou dotvářet. Jestli vůbec a jak zareagují na internet, jestli budou obsah minimálně upgradovat nebo přijdou s něčím novým,“ popisuje svou budoucnost Macák. „Kdybych skoncoval s YouTube, rozhodně bych rád zůstal u internetových médií. V tuhle chvíli jsem ale na YouTube spokojený, líbí se mi ta volnost,“ dodává.

Klasická média jako televize, rádio a noviny, si nové generace slavných začala také všímat. Ne vždy je však ukazují v dobrém světle. Poměrně známým případem v médiích byla kauza youtuberů říkajících si TvTwixx, kteří do odstaveného autobusu hodili petardu a tím ho zničili. Z celé akce na jejich kanálu vyšlo video, které mělo za účel jediné, a to získat co nejvíc zhlédnutí. „Spousta mých kolegů se snaží vytvořit kontroverzní obsah se spoustou reklam a tím vydělat co nejvíc peněz. To je podle mě špatně a YouTube to degraduje. V očích těch, co se o YouTube scénu až tak nezajímají, nás to hází do jednoho pytle. O lidech jako jsem já a o dalších bezproblémových youtuberech se tolik nepíše. Mainstreamová média píší o těch, co vyvolávají rozruch,“ myslí si Macák. 

Ve svých videích, ať už na hlavním nebo vedlejším kanále, se snaží být nekontroverzní. Přesto si i jej média více všimla. Na začátku srpna letošního roku se na Macákově vedlejším kanále objevilo video s názvem „Ztracen v opuštěné továrně“. V osmadvacetiminutovém videu prochází s kamarády areálem rozpadlé továrny pardubické Tesly. V popisku a závěru videa sice upozorňuje, že návštěvu místa vzhledem k jeho stavu nedoporučuje, ale podle reportáže České televize video vyvolalo mezi dětmi o toto místo zájem. „Do objektu Tesly jsme šli hlavně s uměleckým úmyslem. Chtěli jsme fotit a natočit videa. Ve videu jsme zdůraznili, že nikomu nedoporučujeme do rozpadlých objektů vstupovat,“ podotýká mladý youtuber. I přes tato varování však některé mladší diváky k návštěvě Tesly inspiroval, což přesně ukazuje, jak moc youtubeři dokáží své diváky ovlivnit.

Vlivu youtuberů na mladší generace si začínají všímat i různé firmy a snaží se ho využít. Můžeme tak vidět reklamy od cereálií po elektroniku, ve kterých figurují tváře internetových celebrit. Otázkou je, na kolik procent jsou u jednotlivých youtuberů při nabídce reklamy důležité peníze a v jaké míře samotný produkt. Youtuber MenT na to má jasný názor. „Nechci propagovat produkt, se kterým bych nebyl spokojený a nebyl ochotný za něj sám zaplatit. Kdybych to udělal, poškozoval bych jen sám sebe. Moje spolupráce jsou z většiny dlouhodobé. Například s Asusem spolupracuji už dva roky. Jejich produkty jsem používal i před tím, než ke spolupráci došlo. Lidi ví, že jejich výrobky skutečně používám a mám je rád. Myslím si, že v téhle podobě je spolupráce dobrá jak pro mě, tak pro firmu i pro diváky.“ 

I když by se mohlo zdát, že největší sláva českého YouTube pomalu opadá, počty odběratelů u jednotlivých tvůrců videí neklesají, ale naopak stále stoupají. Jan Macák je stále blíž hranici jednoho milionu odběratelů. Je však jen na něm, zda tohoto milníku dosáhne nebo ne. 

Jan Macák

Jan Macák se narodil 28. července 1997 v Pardubicích. Po studiu na anglickém gymnáziu se začal naplno věnovat natáčení videí. V současné době odebírá jeho kanál na YouTube přes osm set třicet tisíc lidí. Kromě hraní počítačových her rád cestuje, v poslední době hlavně po Asii. 

Klíčová slova: YouTube, MenT, Jan Macák, youtuber

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.