11.05.2020 17:07


Média se snaží ustát krizi. Bojují hlavně s poklesem inzerce

Autor: Sára Jeschkeová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Média se potýkají s finančními ztrátami způsobenými důsledky šíření nového typu koronaviru. Některá z nich začala nabízet nový placený obsah, jiná musí skončit.

Důsledky šíření koronaviru významně ovlivňují také mediální trh Foto: Pixabay

Praha – Důsledky šíření koronaviru významně ovlivňují také mediální trh. Jednou z hlavních potíží, s kterou se média poslední měsíce potýkají, je pokles inzerce. Nebezpečím může být hlavně pro média bez finančně silného vlastníka, ve kterých reklama tvoří velkou část příjmů.

Pomoci soukromým nezávislým médiím se rozhodl například Nadační fond nezávislé žurnalistiky (NFNZ), který od svých členů vybral 2,5 milionu korun. „Už koncem března se na nás začaly obracet redakce s tím, že návštěvnost zpravodajských webů sice dočasně prudce vzrostla, na příjmu z online reklamy se však změna výrazně nepromítla,” míní programová manažerka fondu Marie Wichterlová. Vysvětluje, že čtenáři přestali na reklamy klikat, zároveň se také snížila suma, kterou by média za jejich proklik vydělala. Především ale inzerenti médiím v důsledku pandemie začali hromadně rušit domluvené reklamy na měsíce dopředu.

Organizátoři nadačního fondu podpoří redakce, které jsou za současné situace nejvíce finančně ohrožené. Podmínkou ovšem je, aby se jednalo o média, která příspěvkem posílí svoji ekonomickou nezávislost. Zatím zástupci NFNZ rozhodli o pomoci měsíčníku Reportér, ten od fondu dostane 600 tisíc korun na podporu placeného obsahu, který plánují spustit. Vedení fondu také jedná s dalšími redakcemi. Manažerka fondu však zdůrazňuje, že dopady krize se v médiích budou projevovat postupně. Očekává proto, že se o podporu později přihlásí i další média. Vedení fondu také na svých webových stránkách vyzvalo, aby čtenáři předplatným nebo darem podpořili nezávislá média, která se v krizi nemohou opřít o ekonomicky silného vlastníka. 

Pro Magazín Reportér znamenala krize velký výpadek inzertních příjmů. Podle vyjádření šéfredaktora a majitele časopisu Roberta Čásenského na webu časopisu inzerce ze dne na den poklesla o několik desítek procent. Aby zmírnilo dopady krize, rozhodlo vedení spustit placenou službu Reportér Premium, která čtenářům nabídne každý všední den nové rozhovory. K službě spustil magazín také Hithit kampaň, ve které mohou čtenáři Reportéra podpořit předplatným služby či koupí symbolických odměn. V kampani se dosud vybralo přes 580 tisíc korun.

Masový pokles inzerce potvrzuje i šéfredaktor pražského Metra Petr Holeček. „Firmy šetří, inzeráty jsou první na ráně a firmy je proto omezují. Kamarádi v jiných redakcích mají stejnou zkušenost. Jaro je navíc čas pro inzeráty lákající na dovolené, ale ty chybí napříč celým mediálním trhem,“ dodává Holeček. Vysvětluje, že nejvíce ohrožené jsou tituly v soukromém vlastnictví, především pak ty internetové, protože jsou závislé na reklamě. Stejně je na tom podle něj i Metro, jen malý zlomek nákladu je ve volném prodeji.

Ne ve všech redakcích je však pokles inzerce zásadním problémem. Příkladem je Deník N, jehož vlastníci spoléhají především na příjem z předplatného čtenářů. „Dramatická situace pro Deník N nenastala. Někteří inzerenti reklamy zrušili, jiní posunuli, inzerce však není náš stěžejní zdroj příjmů. Naše vyšší návštěvnost naopak pomáhá zisk z inzerce zvyšovat,“ vysvětlil novinář a ředitel Deníku N Ján Simkanič. Dodal, že důležitý je především růst předplatného, které přesáhlo devatenáct tisíc předplatitelů.

Vyšší návštěvnost na svých webových stránkách zaznamenala i další média. Výzkumná agentura Median informovala, že podle jejich výzkumu trávili lidé v době pandemie výrazně delší čas sledováním televize, rozhlasu nebo online médií. Zvýšení návštěvnosti zaregistroval například časopis Reflex. „Webovým stránkám stoupla čtenost třikrát, což přineslo větší zisky z digitální reklamy. Tištěný náklad ale poklesl asi o deset procent, většinou kvůli snížení počtu prodejních míst,” míní redaktor Reflexu Bohumil Pečinka.

Novináři se však shodují, že šíření koronaviru provoz médií nezastavilo. Redaktoři pracují z domu, omezili zbytečné chození do terénu a porady pořádají na dálku. „Omezily se možnosti cestování a rozhovorů na osobní bázi a podobné očekávatelné části práce,” říká Simkanič o provozu Deníku N. Zpravodajská média hrála během pandemie důležitou roli, protože jako první informovala o nejnovějších událostech. „Smysl novin se v této době ukázal jako nikdy předtím,” uvedl šéfredaktor Metra Petr Holeček.

Klíčová slova: média inzerce koronavirus pandemie

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.