29.11.2020 00:22


Lidé jsou schopni zvládnout víc, než si myslí, říká pracovnice linky důvěry

Autor: Jitka Uhnavá | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Modrá linka je brněnská linka důvěry, která poskytuje pomoc osobám v krizi. Kromě telefonu může klient využít i Skype nebo WhatsApp (internetové komunikační platformy, pozn. red.). Na linku je také možné obrátit se formou e-mailu nebo chatu (online psaná konverzace, pozn. red.)

Ilustrační foto. Autor: Jitka Uhnavá

Brno – Marie je studentkou psychologie Masarykovy univerzity. Zároveň pracuje na Modré lince, což je anonymní poradenství, které zajišťuje psychickou oporu lidem v těžké životní situaci. Redakce Stisku zná celé jméno respondentky, kvůli profesní etice a zajištění stoprocentní anonymity pro klienty ale není v rozhovoru uvedeno.

Proč jste si vybrala právě tuto práci?

Měla jsem doporučení od spolubydlící, která tam pracovala a měla s tím pozitivní zkušenost. Přijde mi skvělé, že kurz, který tato práce vyžaduje, se dá absolvovat už v průběhu studia. Po jeho ukončení je člověk plně kompetentní k tomu, co se od něj očekává. To je rozdílné například oproti terapii, kdy je potřeba další několikaletý výcvik. Na lince jde o ztlumení nárazu, zklidnění akutní situace a následné přesměrování na konkrétní návaznou službu. To mi přijde na jednu stranu snazší, než kdybychom poskytovali dlouhodobou terapii. I to je důvod, proč je z mého pohledu tato praxe ideální v kombinaci se studiem.

Jaké jsou předpoklady k tomu, aby se mohl člověk této práci věnovat?

Je nutné absolvovat kurz kompletní krizové intervence, který je zaměřený na poradenství tváří v tvář a telefonickou podporu. Ten zahrnuje šest víkendů v průběhu roku. Potom je možné dodělat si kurz internetového nebo chatového poradenství. Každý z nich trvá jeden víkend.

Popište prosím, jak probíhal přijímací pohovor...

Nejdřív jsem se setkala s ředitelkou, která se mě ptala na má očekávání a na to, kolik času chci této práci věnovat, a jestli jsem ochotná brát noční směny. Potom následoval zácvik. Nejdříve jsem chodila na náslechy, na kterých jsem jen poslouchala, jak vedou hovor zkušenější kolegové. V následující fázi se tyto role obrátily a telefonáty jsem už vedla samostatně za přítomnosti dalšího člověka. Také jsem musela napsat několik e-mailů. Při závěrečné zkoušce jsem kromě toho také zodpověděla pár otázek. Všechno nakonec zhodnotila kolegyně, která měla můj zácvik na starost. Následovala opět schůzka s ředitelkou, kde jsme probíraly moje obavy ohledně různých typů hovorů.

Jak dlouhá je jedna služba?

Délka jedné směny může být různá, záleží na domluvě. Je to adekvátní i z hlediska duševní hygieny, kdy by standardní osmihodinová pracovní doba byla někdy až příliš. Zároveň je ale možné vzít si i celodenní směnu, pokud se na to člověk cítí. Právě kvůli duševní hygieně u nás na lince například není vůbec možné pracovat na plný úvazek. Já sama tomu momentálně věnuji jeden až dva dny v týdnu.

Kolik hovorů denně zvednete?

To nejde přesně říct. Určité statistiky sice máme, ale někdy za celou službu zavolá jeden člověk, někdy třeba vůbec nikdo. Jindy naopak volá takové množství lidí, že na všechny telefonáty nejsme schopni odpovědět. Je to opravdu nevyzpytatelné. Nejvíc jsem dosud za směnu zvládla vyřídit deset hovorů. V jejich průběhu mi ale volalo několik dalších lidí, kterým jsem to už zvednout nestihla. Délka konzultace je také hodně individuální. Může to být na několik minut, ale třeba i na hodinu.

Co je nejčastějším tématem, se kterým se v této době klienti na linku obracejí?

Většinou jde o vztahy, hlavně rodinné nebo partnerské. V této době jsou obecně velmi vyhrocené. Ať už proto, že se lidé vidět nemůžou, nebo proto, že jsou spolu až moc často. To, co je úplně nejčastějším problémem, se těžko určuje. Během jedné služby se často stane, že zavolá hned několik lidí s tou stejnou věcí. V následujících týdnech ale toto téma zase nahradí jiné, takže je to zkreslené.

Kolik lidí pracuje během jedné směny?

Poradenství máme rozdělené podle typů. Na telefonické a internetové jsme maximálně dva, na chatové bývají i tři lidé.

Na Modré lince poskytujete pomoc bezkontaktně. Jak se to liší od běžné terapie, která je tváří v tvář?

Tam velmi záleží na tom, jaký problém klienti zrovna řeší. Pokud volají v akutní krizi, tak je primárním cílem je uklidnit. Stačí s nimi třeba i dýchat. U nás neposkytujeme vyloženě terapeutickou pomoc. Snažíme se daného člověka posílit a povzbudit k tomu, aby byl schopný svou krizi řešit. To může znamenat klidně právě to, že se obrátí přímo na terapeuta nebo jinou službu.

Necítíte někdy, že byste chtěla pro osobu na druhém konci telefonu udělat víc?

S tímhle pocitem se setkávám často. Tato forma pomoci je v jistém smyslu nedostatečná. Zároveň je ale z mého pohledu velmi potřebná, důležitá a skvělá. Když sedíte s někým v jedné místnosti, tak pro něj samozřejmě můžete udělat víc než během telefonního hovoru. Osobní setkání je však pro spoustu lidí vystoupením z komfortní zóny a často se k němu neodhodlají. Díky lince tak můžeme, byť omezeně, pomoct i lidem, kteří by jinak nepřišli. Během rozhovoru tváří v tvář mám třeba já osobně sklony vnímat gesta druhého člověka a výraz obličeje. Spoustu věcí si tak domýšlím. To ale přes telefon nejde, tak se naopak musím těch lidí hodně doptávat. Způsoby, jak pomoct jsou ale omezené. To je pravda.

Co vám tato práce dala?

Získala jsem úplně jiný náhled na lidi. Když třeba potkám nějakého nepříjemného člověka, tak si uvědomím, že i on by klidně mohl na linku zavolat. Tam bych k němu přistupovala úplně jinak. Tato práce mě učí vidět, že i lidé, u kterých to tak na první pohled nevypadá, se mohou vnitřně trápit. Tento nadhled je pro mě velmi obohacující a plní mě obdivem k člověku jako takovému. Jsme schopni zvládnout víc, než si kolikrát myslíme.

A co vám naopak práce na lince bere?

Přišla jsem o iluze. Více si teď uvědomuji, kolik špatností se doopravdy děje. Takové věci se můžou týkat i lidí z mého okolí, jenom to nevím, protože se mi třeba tolik neotevřou. Díky této praxi víc vnímám i tu stránku světa, u které bych byla radši, kdyby vůbec neexistovala.

Chtěla byste se této práci věnovat i dál, nebo je to pro vás spíše praxe?

Z hlediska praxe je to velmi užitečné, zároveň bych ale chtěla na lince pracovat dokud to půjde, protože mi to dává velký smysl. Práce mě obohacuje a baví. Navíc, díky zkrácenému úvazku to můžu kombinovat také s jinou praxí. Je to pro mě výhodné a určitě bych se tomu chtěla věnovat dlouhodobě.

Klíčová slova: Modrá linka, linka důvěry, pomoc v krizi

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.