13.05.2019 19:53


Lety se v budoucnu posunou k nízkonákladovému modelu, myslí si cestovatel a spoluautor průvodců Kryštof Hájek

Autor: Vojtěch Kočárník | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Publicistika

Letadla, turbulence, letiště, hory, moře a exotické země. Zatímco většina lidí si tyto pojmy spojuje s dovolenou, Kryštof Hájek jimi doslova žije. Poslední tři roky se živí vyhledáváním akčních letenek, do kterých zároveň investuje velkou část svého výdělku. Do dnešního dne navštívil přes šedesát zemí a na vlastní kůži okusil více než sto dvacet leteckých společností. 

Cestovatel Kryštof Hájek

„Asi nejnebezpečnější zážitek mám z Ukrajiny, kde jsem se v jednom obchodě pokusil mluvit rusky. Bylo to krátce po ruské invazi na Krym a okamžitě se ke mně přiřítil nějaký Ukrajinec. Nechybělo málo a pořádně jsem to schytal,“ popisuje se smíchem Kryštof Hájek. Kromě zážitků z cest nabízí i zákulisní pohled do světa vyhledávačů akčních letenek a neopomíná ani několik praktických tipů.  

Okno, nebo ulička?

Okno! Vždycky okno.

A nezevšední vám při tak vysoké míře cestování výhled?

Ne. Dost lidí se mě ptá, jestli mě to pořád baví. Ale vlastně si ani nedovedu představit, že bych neseděl u okna, to je pro mě ta přidaná hodnota. Je to možná trošku stresující, ale když člověk opravdu věří pilotům, tak může pozorovat nejrůznější meteorologické jevy, což je nádherné.

Je pro vás jako cestujícího hezčí start letadla, nebo přistávání?

Přistání, protože letadlo klesá pozvolněji, než vzlétá. Při přistávání můžu pozorovat více věcí zároveň.

Živíte se vyhledáváním levných letenek. Mohl by to dělat každý, nebo je nutné mít určité know how, spojené například s praktickými zkušenostmi a osobní znalostí jednotlivých společností a letových řádů?

Myslím si, že tato profese není obecně náročná, ale obecně je důležitý osobní zájem. Musí vás to bavit. Ideální je samozřejmě znalost co největšího množství letových řádů, která vám umožní mnohem větší flexibilitu a samozřejmě vám i ulehčí práci. Mně trvalo zhruba rok, než jsem si osvojil jednotlivé letové řády, popřípadě akce a internetové stránky, kam už jsem později chodil najisto. Nejde ani tak o složitost jako spíše o trpělivost a dobré oči.

Ve chvíli, kdy nevyhledáváte letenky z pozice turisty, ale působíte jako zprostředkovatel skrze internetové stránky, popřípadě skrze firmu, dostáváte předem informace o chystaných akcích jednotlivých leteckých společností?

To se stává často. Vím, že našemu šéfovi zasílají společnosti s předstihem nejrůznější podklady o chystaných akcích. Pro letecké společnosti to je výhodné, protože v dnešní době už se příliš nestává, že lidé vyhledávají letenky přímo na internetových stránkách leteckých společností.

Letecké společnosti se k nám neobrací zády, potřebujeme se navzájem

Pokud uveřejníte akci konkrétní letecké společnosti, dostanete od ní finanční odměnu?

Rozhodně nedostáváme dotace za uveřejňování jednotlivých akcí, pochopitelně ale dostáváme provize z prodeje. Totéž se děje u všech ostatních vyhledávačů akčních letenek. Samozřejmě podobné internetové stránky včetně té naší žijí především z reklamy a sledovanosti, takže ten proces je oboustranný. My potřebujeme lákavé slevy a společnosti naopak potřebují nás, abychom jejich výhodné letenky zviditelnili a dopomohli tak prodeji.

Z čeho všeho putují vaše příjmy?

Vedle provizí z prodeje letenek a reklamy máme například i provize za ubytování nebo za zprostředkování autopůjčoven. Kromě toho pokrýváme i kompenzace za zpožděný let. V některých případech se stává, že cestující není schopný vykomunikovat kompenzaci, často chybou leteckých společností, které cestujícím mylně řeknou, že na kompenzaci nemají nárok. My máme smlouvu s některými firmami, které to řeší a na které my odkážeme. Díky odkazu nám tyto firmy posílají finanční odměnu.

Jak funguje vyhledávání akčních letenek uvnitř pracovního kolektivu? Jste například rozděleni podle regionů, kterým se věnujete?

Bohužel ne, ale přemýšlíme o změně. Práci nemáme přesně rozdělenou, ale samozřejmě zde fungují určité vzorce. Abychom si vydělali, měli bychom vyhledávat každý všední den, kdy je poptávka nejvyšší.

Vedle akcí, kdy letecká společnost vědomě sníží cenu letenek, se v poslední době občas stává, že společnost uveřejní letenku, ale v ceně se splete o desetinou čárku.

Dnes se to děje čím dál méně. Pokud nastane, pro cestující je důležité, kdo chybu udělal. Buďto je chyba na straně letecké společnosti, nebo se zmýlí agentury, které letenky zprostředkují. Pokud špatnou, levnější částku zveřejní letecká společnost a cestující si ji zakoupí, společnost v pětadevadesáti procentech uzná svoji chybu a letenku cestujícímu nezruší. V případě, kdy chybu způsobí zprostředkovatel, například Regiojet nebo letuška.cz, je pravděpodobné, že se cestujícím omluví a vrátí jim peníze. Pokud by to neudělali, museli by doplácet rozdíl letecké společnosti, což je pochopitelně nevýhodné.

Neobrací se k vám letecké společnosti zády v okamžiku, kdy zveřejňujete jejich chyby, na kterých prodělají?

Neobracejí. Chyby nejsou příliš časté. A pokud se vyskytují, tak je to napříč všemi společnostmi. My nefungujeme jako výjimečný partner, ale jako zprostředkovatel. Potřebujeme se navzájem a v tomto ohledu jsou společnosti solidární, protože občasná chyba je veřejná a může ji objevit kdokoliv, nejen my.

Jak dlouho trvá, než si společnost uvědomí svoji chybu a cenu letenky opraví?

Desítky minut maximálně. Za tři roky, co vyhledávám akční letenky, se mi stalo pouze jednou, že jsem objevil chybu, která tam vydržela déle, konkrétně od pátku do neděle. Šlo o společnost Air Canada, kterou ale musím pochválit, protože uznala svoji chybu, i když na tom musela prodělat velké peníze.

Kdy je nelepší nakupovat letenky?

Na to bohužel neexistuje žádné pravidlo. Vždycky záleží na konkrétní aerolince. Například u EasyJetu platí, čím dřív, tím líp. U Ryannairu tohle neplatí, tam zase spíš záleží na destinacích. Myslím si, že v létě a o svátcích se lítá nejvíc a aerolinky v tyto termíny nevypisují žádné akce, protože vědí, že svá letadla naplní. Pokud plánujete dovolenou na léto, ideální je hledat čtyři až pět měsíců předem. Naopak v zimě létá méně lidí, například v únoru je třeba dobré nakupovat letenky dva až tři týdny dopředu.

V současné době můžeme v leteckém dopravním průmyslu pozorovat dvě protichůdné tendence. Na jedné straně zde máme nízkonákladové společnosti, na té druhé pak velká letadla a společnosti, které si zakládají na luxusu. Jakým z těchto směrů se podle vás ubere kvalita letů v budoucnosti?

Myslím si, že se lety budou posouvat spíše k nízkonákladovému modelu. Vezměte si například společnost Emirates, která byla, a do jisté míry stále je, jedna z těch luxusních. Před pěti lety měla Emirates v ceně letenky dvě zavazadla o celkové váze dvaatřicet kilo. Dnes je to už pouze jedno zavazadlo, jehož hmotnost nesmí překročit dvacet kilo. Obecně bych řekl, že tu vždycky bude tlak dostat do letadel co nejvíce sedadel a lidí. Na druhé straně však některé společnosti, například z Arabského poloostrova, dotuje jejich stát a bohatí investoři, tudíž tyto společnosti se zatím nemusí omezovat.

Občas mě zaujmou více letadla než země, do kterých cestuji

Letadlem v posledních letech cestujete pořád, zatím jste stihl navštívit přibližně šedesát zemí. Jaká z nich na vás v poslední době udělala největší dojem?

Odpověď na tuhle otázku neustále měním (smích). Dneska, v květnu 2019, mám za sebou cestu kolem světa a asi bych jmenoval Nový Zéland. Mám rád hory i moře a na Novém Zélandu fungují oba přírodní jevy v příjemné harmonii. Samozřejmě jde i o myšlenku, že jsem daleko od domova, ale převážně je to pro mě o přírodě a o kultuře, která na Novém Zélandu není náročná a místní vás přijmou. Z evropských destinací určitě Alpy.

Cestuješ s menším počtem vybraných společností, nebo rád objevuješ nové?

Snažím se to střídat v největší možné míře. Místy mě zajímají více letadla než země, do kterých s nimi cestuju (smích). Nyní mám zkušenost se sto čtyřiadvaceti společnostmi.

Překvapila vás některá společnost, například zvláštním zážitkem?

Pamatuji si na americkou společnost Southwest Airlines, která byla v minulosti průkopníkem nízkonákladových letů. Očekával jsem, že si nesednu, že tam nebude dost prostoru, ale bylo to úplně naopak. Uvnitř letadla bylo o pět řad méně než v podobném letadle jiných společností, takže jsem měl hodně místa. Krom toho v ceně letenky byly dva kufry a celkový přístup mi přišel velmi efektivní. Kromě Southwest Airlines mě ještě napadá ruský Aeroflot nebo malé letecké společnosti v Latinské Americe, které jsou oproti předpokladům na velmi vysoké úrovni, alespoň co se bezpečnosti týče.

Kryštofu Hájkovi je 28 let. Odmalička se zajímal o dopravní prostředky, ať už o vlaky nebo o letadla. V minulosti studoval na dopravní fakultě ČVUT, později mezinárodní vztahy na FSV UK. Vášeň k letadlům však zvítězila nad studiem a přivedla ho k cestování, kterému se věnuje profesně i ve volném čase. Nyní pracuje pro internetové stránky cestujlevne.cz

Klíčová slova: cestování, letenky, dopravní průmysl, Kryštof Hájek, tipy na cesty, letecké společnosti

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.