10.03.2017 12:33


Křivá zelenina jde na odbyt. Supermarkety tak přišly o argument

Autor: Michaela Kolková | Kurz: Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Pokud zelenina a ovoce nevyhovují estetickým kritériím supermarketů, končí často na skládce. I když je takzvaná křivá zelenina méně atraktivní na pohled, lidé o ni projevili zájem. Do svého sortimentu už někteří prodejci tyto plodiny zařadili, například Lidl se k tomu ale nechystá.

 

Přestože křivá zelenina není na pohled lákavá, na její chuti to nic nemění. (autor: Michaela Kolková)

 

Brno - Přestože na vypěstování veškerých plodin spotřebují zemědělci značné množství vody i energie, až dvacet procent produkce podle Organizace pro výživu a zemědělství pak není zařazeno do prodeje. Nemá totiž vyhovující velikost, barvu nebo tvar a nesplňuje tak podmínky jednotlivých obchodních řetězců. „Supermarkety nám před rokem argumentovaly tím, že český zákazník není připraven si takovou zeleninu a ovoce kupovat,“ říká koordinátor a mluvčí iniciativy Zachraň jídlo Adam Podhola.

 

Více než jedenáct tisíc podpisů posbíraných organizací Zachraň jídlo při jejich kampani Jsem připraven, však naznačuje opak. A stejně tak i lidé kupující křivou zeleninu v síti obchodních řetězců Tesco, Penny Market nebo prostřednictvím online supermarketu Rohlík.cz. „Od našich  zákazníků máme velmi pozitivní ohlasy, a proto plánujeme v prodeji nestandardní zeleniny pokračovat,“ uvádí tisková mluvčí obchodní sítě Tesco Andrea Špitálská. Takzvaná křivá zelenina a ovoce se sice na pohled liší od těch atraktivních, jejich výživové hodnoty jsou ale stejné. Přesto je supermarkety často prodávají s několikaprocentní slevou. Že i to, jak

potraviny vypadají, je pro zákazníka důležité, potvrzuje brigádník supermarketu Albert Jiří Hoššo. „Lidé vybírají podle vzhledu, například u uzenin jim vadí i nedokonale nakrájené plátky. Křivou zeleninu by si podle mě klidně koupili, ale jen za sníženou cenu,“ domnívá se Hoššo.

 

Nepříliš atraktivní plodiny jsou k dostání také v Penny Marketech nebo se dají zakoupit prostřednictvím online supermarketu Rohlík.cz. Naopak ve všech prodejnách Tesco by zájemci hledali marně. Obchodní řetězec zavedl dokonale nedokonalou zeleninu do svých dvanácti prodejen, přičemž i na největší česká města připadá pouze po jedné prodejně. Pokud by měl zákazník o takovou zeleninu zájem, musel by například v Brně cestovat přes celé město.

Kde jinde si budou moci zájemci neestetickou zeleninu koupit zatím není jasné. Zatímco německý Lidl v nejbližší době nestandardní výpěstky do svého sortimentu zařadit neplánuje, vedení supermarketů Albert se k věci ani po urgencích nevyjádřilo.

Klíčová slova: zelenina, ovoce, křivá zelenina, supermarket, plýtvání, potraviny, Tesco, Albert, Lidl, Penny, Rohlík.cz, Zachraň jídlo

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Nový komentář