27.04.2016 16:22


Kosmetické poradenství nemusí být vždy podvod. Záleží na firmě, do níž se zaregistrujete

Autor: Jana Vyklická | Kurz: Stisk | Kategorie: Publicistika

Kosmetiku denně používají miliony žen a spousta z nich je pro ni tak nadšená, že se rozhodne ji nejenom kupovat, ale i prodávat. A jak práce kosmetické poradkyně funguje? O této práci se mezi lidmi šíří spousta pověstí o tom, že když se zaregistrujete do firmy, tak vás nutí k nakupování produktů za vlastní peníze, které potom musíte prodávat dál. Ale vždy tomu tak být nemusí.

Mary Kay patří k nejznámějším kosmetickým značkám.

Přinejmenším ne ve všech firmách. Jistě, existují i podniky, které se snaží vydělat na naivních lidech. Naslibují zákazníkům spousty výhodných nabídek, ale nakonec na nich prodělají. Jenže bohužel si lidé dnes zvykli házet všechny společnosti do jednoho pytle a často každou, která funguje na bázi prodejních poradců, odsoudí.  A to je podle mě chyba.

Tyto zvěsti o podvodech se týkají i profese kosmetického poradenství, podniků jako jsou Avon, Oriflame a Mary Kay. A já bych je chtěla vyvrátit. Pokud se zaregistrujete do těchto firem, k žádnému nakupování ani prodávání nuceni nejste.

Je jasné, že pokud si chcete jako kosmetická poradkyně, popřípadě poradce, vydělat, musíte si sehnat klientelu a přípravky prodávat. Z nich získáváte provize. Avšak není vám diktováno, kolik výrobků musíte prodat. A už vůbec nemusíte nakoupit hromady přípravků za vlastní peníze a riskovat, že se vám budou válet ve skříni, kdyby se vám je nepodařilo prodat. Už toto považuji za značné uklidnění pro stávající zájemce, kteří by si roli kosmetického poradce chtěli vyzkoušet.

Navíc to, že se do těchto společností zapíšete, ještě neznamená, že se poradkyní musíte stát. Registrací každý získá slevy ke svým objednávkám, může dostávat dárkové balíčky a má možnost zúčastnit se vizážistických kurzů. Spousta lidí se registruje pouze pro tyto výhody.

Nikola Miková dělá nezávislou kosmetickou poradkyni Mary Kay rok a půl. „Podmínkou registrace u Mary Kay je koupě kufříku za tři tisíce korun, který má hodnotu deseti tisíc korun. Dále si už může zákaznice nakupovat podle svých potřeb. Kupovat produkty, které by následně prodávala, nemusí. Pokud se rozhodne dělat kosmetickou poradkyni, vyplatí se nakoupit si výrobky dopředu, protože její zákaznice poté nemusí čekat. Ale ani to není nutnost. Když si zájemkyně něco vybere a poradkyně danou věc nemá ve svém osobním skladě, muže jí přípravek dodatečně objednat,“ řekla Miková.

Podmínka sady za tři tisíce korun by mohla jako vstupní investice někoho odradit. Já si myslím, že lidé, kteří by se chtěli zaregistrovat, mají o kosmetiku zájem a přípravky využijí. Neregistrovali by se jen za tím účelem, aby si mohli se slevou objednat pouze jednu věc. V sadě se vyskytují nejprodávanější produkty a registrovaná uživatelka si je může ponechat, nebo je zase prodat dál.

Jednou z výhod této práce je nezávislost a samostatnost. A tu Miková oceňuje. „Vždy jsem věděla, že chci pracovat sama a nemít nad sebou stálý dohled šéfa. Sice jako v každé firmě je i tady určitá hierarchie, avšak nikdy nám naši nadřízení nic nediktují. Vedou nás pouze tehdy, když se na ně obrátíme.“

Z mého dosavadního popisu může kosmetické poradenství působit jako výhodná a snadná práce. Nicméně musím uvést i jeho stinnou stránku. A sice, že pracujete na vlastní pěst a musíte si i sami najít zákazníky. A to už není úplně jednoduché.

Lenka Šimková byla také nezávislou kosmetickou poradkyní Mary Kay. Avšak brzy skončila. „Zprvu jsem se pro to velmi nadchla, a tak jsem se ihned zaregistrovala a k tomu nakoupila spoustu dalších výrobků i mimo vstupní kufřík. Jenže skoro nic jsem neprodala. Jen pár věcí známým. Takže jak rychle jsem začala, tak jsem i skončila,“ řekla Šimková.

Prodávat kosmetiku si vyzkoušela i Michaela Částková. „Byla jsem registrovaná u Oriflamu. Na každý nákup jsem měla slevu třicet procent. Prodávání produktů bylo dobrovolné. Ale když už se pro to člověk rozhodl, bylo to složité. Prvním problémem bylo získat si klienty. Ze začátku vždy vypadá nejjednodušeji nabízet kosmetiku členům rodiny a kamarádkám. Jenže potom se člověk musí potýkat s morálním problémem – mám získávat provize na svém blízkém okolí? A sehnat si úplně cizí zákazníky je těžké,“ vysvětlila Částková.

Jako každá práce, i tato je o jednotlivci. Každý z nás se hodí na něco jiného. Pokud si umíte získat klientelu, můžete si vydělat. Jestliže si ji nenajdete a budete s prodejem odkázáni pouze na své blízké, tak tato práce pro vás není nejvhodnější. Lidé mnohdy vidí švindl i v této profesi z důvodu, že kosmetická poradkyně z prodaných přípravků získává provizi. Ano, když si koupíte kosmetiku v parfumerii nebo drogerii, tak pokladní z toho žádnou provizi nemá. Ale jaký je rozdíl v tom, zda vyděláváte na provizích z věcí, které se vám podaří prodat, a nebo máte stálý plat od svého zaměstnavatele za to, že prodáváte jeho výrobky? Žádný. Navíc mě jako zákaznici nezajímá, ke komu se peníze, které jsem za zakoupené zboží utratila, dostanou. Jediné, co u mě rozhoduje, je kvalita a cena věcí, které kupuji.

Klíčová slova: kosmetika, kosmetické poradenství, Mary Kay, Oriflame, Avon

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.

Přehled komentářů

karenkw1 | 27. 04. 2016, 21:09