11.04.2020 18:17


Koronavirová krize zasahuje i do módního průmyslu, firmy šijí roušky a snaží se situaci zvládnout

Autor: Sára Jeschkeová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Ekonomika

Také módní a oděvní průmysl významně postihne koronavirová krize a opatření vlády. Největší společenská módní akce v Česku, pražský fashion week, se přesouvá na září. Situace se dotýká i kamenných obchodů s oblečením, které musí být z nařízení vlády od 14. března zavřené. Strategii často mění i e-shopy, oproti kamenným obchodům však stále mohou prodávat zboží online.

Od 14. března v Česku platí zákaz provozu kamenných obchodů s oblečením. Foto: Sára Jeschkeová

Brno - Pražský fashion week organizátoři přesunují na září. V novém termínu by tak měl program spojit dvě sezony, jarní i podzimní. Měnit plány tak musí i jednotliví návrháři. „Je to komplikace, ale vzhledem k situaci si myslím, že by to ani nešlo udělat jinak. Předpokládám, že v září se to uklidní a bude lepší možnost prezentovat celou kolekci,“ komentuje situaci návrhářka spodního prádla Tereza Vu Hanč.

Situaci se snaží brát pozitivně i slovenský návrhář Pavol Dendis. „Dokázal jsem se situaci přizpůsobit. Beru to jako čas na realizaci věcí a produktů, které jsem odkládal, a taky si můžu promyslet, co chci do budoucna dělat. Některé modely, které jsem v kolekci připravoval, prodám, nemůžu zastavit fungování značky na půl roku, a podzimní kolekci trochu předělám,“ říká návrhář.

Také obchody s oblečením se s situací snaží vyrovnat, jak se dá. Nejtěžší to mají kamenné prodejny, protože musí mít ze zákona zavřeno. O něco lepší je situace pro e-shopy, protože mohou prodávat zboží alespoň online. Potíž ovšem je, že lidé nemají o oblečení v současné situaci takový zájem. „Situace není jednoduchá. Tím, že se omezil sociální kontakt, mají lidé mnohem menší impulz koupit si něco na sebe,“ říká mluvčí společnosti Zoot Tomáš Holý. Prodeje se značka snaží podpořit novou službou, kdy kurýr přiveze zboží až domů a počká, než si je zákazník vyzkouší.

Firmy také musí řešit hygienické podmínky a často se snaží při doručování minimalizovat kontakt se zákazníky. „Pracujeme v čistém prostředí, kde balíme objednávky, používáme dezinfekce, myjeme si ruce. Když objednávky rozvážíme, vše probíhá bezkontaktně – objednávky jsou zaplacené dopředu, a tak není potřeba se se zákazníky setkat, jednoduše se s nimi domluvíme na čase, necháme balíček před dveřmi a napíšeme esemesku, že ho tam mají,“ popisuje Viviana Bordásová, zakladatelka obchodu Retro Komnata. Dodává, že to zákazníci oceňují a i objednávky na e-shopu zatím fungují dobře.

Velké množství firem se vydalo cestou šití roušek. Například Asociace textilního, oděvního a kožedělného průmyslu (ATOK) dokonce zřídila facebookovou skupinu, kde mohou firmy nabízet volné kapacity k jejich šití, pokud například přišly o část zakázek ze zahraničí nebo mohou nabídnout látky. Jedním z podniků, který začal šít roušky, je slovenská značka Klotink. Zisk z roušek daruje firma nemocnicím. „Vidím to docela pozitivně, alespoň jsme trochu pomohli. Navíc se o nás díky rouškám dozvěděli noví zákazníci, a často třeba objednali i něco víc. Zatím je to, co děláme, snad udržitelné, ale uvidíme do budoucna. Čím déle budou opatření trvat, tím víc to bude ničit firmy nebo se bude propouštět,“ hodnotí majitel Klotinku Daniel Katerinčin.

Jak moc se tržby v oděvním průmyslu, ale i ostatních odvětvích ekonomiky propadnou, je zatím těžké odhadovat. Ekonom David Marek například na Twitteru zveřejnil odhad, podle kterého by se HDP mohlo propadnout až o deset procent. Kdy kamenné obchody otevřou, zatím není jasné. Premiér Babiš nastínil, že jako první by se mohly po Velikonocích otevřít prodejny s obuví. 

Klíčová slova: oděvy oblečení móda roušky ekonomika

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.