16.05.2020 17:19


Klesá kvůli pandemii poslechovost podcastů? Nikoliv, naopak roste, tvrdí podcasteři

Autor: Denisa Burešová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Ekonomika

Švédská streamovací platforma Spotify uvedla, že návyky lidí se s příchodem pandemie změnily. Využívání Spotify v autě, na wearables (nositelná elektronika pozn. red.) či přes web pokleslo poté, co lidé přestali dojíždět do práce. Čeští podcasteři, které redakce Stisku oslovila, ale větší změnu nepozorovali a naopak tvrdí, že poslechovost jejich podcastů v posledních týdnech roste.

Nahrávání podcastu. Zdroj: Unsplash

Česko – Podle švédské streamovací společnosti Spotify se návyky lidí s příchodem pandemie covid-19 změnily a každý den teď vypadá jako víkend. Počet denních aktivních uživatelů Spotify za první čtvrtletí poklesl a to zejména v Itálii nebo Španělsku. Analytická společnost Backtracks dokonce tvrdí, že poslechovost od 19. března, kdy se v USA začaly zavádět opatření proti covid-19, klesla až o dvacet procent.

Na začátku nouzového stavu se podcasterky Terézia Ferjančeková a Zuzana Kašparová z Vyhonit ďábla, který vysílá o sexualitě, intimitě a sexuálních mýtech, bály, že bude hosty těžší dostat do studia. Obavy se ale nakonec nepotvrdily. „Jedno odpoledne jsme nahrály dokonce pět dílů za sebou, takže jsme si s vydáváním podcastů nemusely dělat starosti," říká Ferjančeková.

Další podcasteři, jako například editor Studia N Filip Titlbach, se obávali úpadku inzerce. Je povzbudivé, že jsme u našich podcastů udrželi inzertní partnery, protože podcasty chceme nadále poskytovat jako službu zdarma," uvádí Titlbach.

Pokles poslechovosti však čeští podcasteři nezaznamenali. „Podcast vydáváme ve stejném režimu jako před pandemií a držíme si stabilní čísla. Průměrná poslechovost jednoho dílu se zvedla. Celková dubnová měsíční čísla jsou o něco menší než březnová kvůli velikonočním svátkům, kdy jsme nevydávali nové epizody. Menší růst podcastu jsme zaznamenali na počátku krize, postupně se ale čísla vrací zpět do obvyklých parametrů," hodnotí Titlbach.

Podobnou zkušenost mají i autorky podcastu Vyhonit ďábla. V průběhu pandemie jsme zaznamenaly největší nárůst poslechovosti vůbec. Ovlivnil to ale i článek, který o nás v médiích vyšel a přilákal tak nové posluchače," uvádí Ferjančeková.

Trend růstu potvrzují i data Českého rozhlasu. V měsíci březnu rozhlas zaznamenal rekordní zájem o své audio služby, které nabízí prostřednictvím třetích stran. Jak je patrné z grafu, zatímco v lednu a únoru, kdy v Česku ještě nebyl potvrzen případ nákazy covid-19, se poslechovost pořadů Českého rozhlasu na platformách Apple Podcasts a Spotify pohybovala kolem 2,5 milionů. V březnu se poslechovost blížila ke třem milionům. Nejoblíbenější byly pořady Vinohradská 12, Host Lucie Výborné, Historie českého zločinu a Buchty. 

Unikátní spuštění audia ondemand na platformách Českého rozhlasu a vybraných třetích stranách. Zdroj: Český rozhlas.

Klíčová slova: podcast, Spotify, audio, koronavirus, poslechovost, ekonomika

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.